Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET24 oktober 2019

E-kampen stärker elevers entreprenöriella förmågor

E-kampen grundas i att elever i årskurs 7-9 under två dagar får prova på att vara entreprenörer. Detta genom att de får arbeta fram en affärsidé, planera och förverkliga idén, genomföra den och reflektera över processen. Konceptet bidrar till att eleverna får utveckla sina entreprenöriella förmågor och får en tydligare förståelse för entreprenörskap och företagande. E-kampen levereras som ett färdigt koncept till skolorna, med schema för de två dagarna samt tillhörande övningar.

Eleverna som deltar i E-kampen får arbeta fram en affärsidé, planera och förverkliga idén, genomföra den och reflektera över processen.Foto: Pavel Koubek
Elever i årskurs 7-9 under två dagar får prova på att vara entreprenörer.
Foto: Pavel Koubek

Martina Tallqvist från Olaus Petriskolan i Örebro, är en av de lärare som under hösten har genomfört E-kampen. Tanken bakom att delta grundades i det faktum att Martina tycker om att utmana sina elever. Men också för att konceptet bidrog till att eleverna på ett konkret sätt fick arbeta entreprenörskap i skolan.

– Det är även nyttigt för mig som lärare att våga släppa på kontrollen. Jag uppskattade att se hur de fick till det, när de började brainstorma och hur de gick utanför sina ramar för att hitta idéer, säger Martina Tallqvist.

Konceptet skapade även vinningar genom att det belyser och stärker olika egenskaper hos individer, som de kanske inte visste att de hade. Exempelvis genom att individer som inte alltid är de starkaste studiemässigt visar sig vara bra på att driva projekt och skapa sammanhållning i en grupp. Likaväl som möjligheten för eleverna att våga prova nya saker, vilket i en förlängning skapar ett mer entreprenöriellt samhälle.

Oliwer Eriksson Henriksson och Gustav Holmberg Knutsson var två av eleverna som var med och genomförde E-kampen.

– Det var kul att spruta ut idéer och tänka och använda hela hjärnan. Det var också kul att samarbeta och jobba tillsammans och att olika personer i gruppen fick använda sina styrkor, säger Gustav Holmberg Knutsson.

– Vi hade många olika idéer, men valde sen att sälja fika på torget. Efter en stund var det en annan grupp som ville samarbeta med oss och vi gick ihop och utvecklade företaget tillsammans. Jag kom även på en idé som jag kanske ska göra något med i framtiden, säger Oliwer Eriksson Henriksson.

EntreprenörskapENTREPRENÖRSKAP I SKOLAN.Utbildning
Skriven avJohanna Österling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist