LogoLogo
LogoLogo

”För oss har medlemskapet alltid varit en självklarhet”

Kalle Henriksson är VD på tjänsteföretagen Borago och Städakademin. Kalles pappa startade företaget 1993 och han själv har varit vd sedan 1998. Företaget är en kunskapsleverantör inom städbranschen. Borago utbildar inom lokalvård och hjälper företag och offentliga verksamheter att upphandla och utvärdera städtjänster. På Borago jobbar sammanlagt 10 personer och företaget är medlemmar i Almega Tjänsteföretagen och Svenskt Näringsliv. 

Kalle Henriksson
”Den första fördelen noterade jag som ung och oerfaren vd i samband med löneförhandlingar. Då var det smidigt för mig att ha kollektivavtal där villkoren för de anställda i stort sett var färdigförhandlade.”, säger Kalle Henriksson.

Vad är det bästa med att driva företag?
Att förverkliga idéer som gör gott för samhället och som också är ekonomiskt lönsamma. Som företagare är man i stor sin egen lyckas smed och då är det extra kul när det går bra. Vi verkar i en bransch med kunskapsbrist där vi försöker skapa större social hållbarhet genom bra arbetsvillkor och yrkesstolthet, vilket känns meningsfullt på många plan.

Vad skulle du vilja förändra för ett bättre företagsklimat?
Jag tror många aktörer inom det offentliga har mycket att lära av Skatteverket som har en serviceinriktad approach. Jag ser en politisk förändring där politiker ur nuvarande regering exempelvis flaggar för förändringar i 3:12-reglerna eller att arbetsgivare ska ta flera år långt ekonomiskt ansvar för sjukskrivna personer. Det är förslag som hämmar möjligheterna att låta företag växa och kunna anställa fler. Jag upplever att det finns en brist på insikt bland många politiker där de inte förstår vad det innebär att vara företagare eller hur mycket skatteintäkter vi faktiskt genererar.

 Jag upplevt att jag alltid haft organisationerna i ryggen och att de ha givit mig ett kunskapsstöd

Du är medlem i Almega Tjänsteföretagen och Svenskt Näringsliv, vad har medlemskapen gjort för dig?
För oss har det alltid varit en självklarhet. Den första fördelen noterade jag som ung och oerfaren vd i samband med löneförhandlingar. Då var det smidigt för mig att ha kollektivavtal där villkoren för de anställda i stort sett var färdigförhandlade. Det gav en färdplan för mig och mina anställda. Sedan har jag upplevt att jag alltid haft organisationerna i ryggen och att de ha givit mig ett kunskapsstöd. Jag har sett Svenskt Näringsliv både lokala- och nationella arbete i att minska kunskapsbristen bland politiker och påverka för en mer företagarvänliga policys.  

FöretagsklimatSvenskt NäringslivBoragoAlmega Tjänsteföretagen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist