NYHET5 januari 2019

Transportföretagare: ”Krångliga momsregler gör det svårare att investera grönt”

Transportföretaget Budakuten i Malmö vill ligga längst fram i omställningen till eldrivna fordon. Redan nästa år hoppas vd Stefan Semjaniv att de ska börja köra skåpbilar drivna på el. Dessa får företaget, till skillnad från andra fordon, inte dra av momsen på. "Jag förstår inte hur politikerna har tänkt. Det här är våra arbetsredskap", säger Stefan Semjaniv.

För 27 år sedan tog Stefan Semjaniv sina första kliv som företagare. Med ett färskt trafiktillstånd i fickan började han köra leveranser åt många små tryckerier i Malmötrakten. Så småningom växte företaget med fler och fler anställda. I slutet av 90-talet började Stefan Semjaniv att köra leveranser för IKEA, och introducerade idén att köra hem varorna samma dag.

– Det var det vi märkte att kunderna ville ha när vi kom med varorna, så vi satte upp en ”hotline” på IKEA i Malmö dit man kunde ringa för att få en snabb leverans, säger Stefan Semjaniv.

I dag har företaget 20 anställda, och har övergått till att nästan enbart göra leveranser mellan olika företag. Det kräver både lastbilar och skåpbilar, men för skåpbilarna gäller särskilda regler. Om de köps in till företaget får man inte dra av momsen, och om de leasas får man bara dra av hälften.

– Det hämmar vår utveckling och gör att vi tvingas göra andra val än om reglerna var likadana för alla fordon. Vi kan tvingas leasa, eller investera i klumpigare fordon, säger Stefan Semjaniv.

Budakuten vill lägga sig i framkant när det gäller eldrivna transporter, men än så länge är utbudet skralt. Tyngre lastbilar som går på el ligger fortfarande ett fåtal år fram i tiden, men redan nästa år hoppas Stefan Semjaniv att hans första eldrivna skåpbilar ska börja köra på gatorna. Men att räkna hem den investeringen kommer bli extra tufft på grund av momsen.

– De eldrivna fordonen kostar nästan dubbelt så mycket som de vanliga. Då blir även momsen dubbelt så hög. Ju dyrare investering, desto större problem blir dessa regler, säger han.

Så länge Stefan Semjaniv kan minnas har skåpbilar särbehandlats på detta sätt, men ännu har han inte fått något bra svar på varför reglerna ser ut som de gör. En förklaring som brukar ges är att bilarna också kan användas privat. Men den förklaringen ger inte Stefan Semjaniv mycket för.

– Det här är våra arbetsredskap och en av våra största kostnader. Det är inte direkt bilar som man har så stor användning för utanför företaget, säger Stefan Semjaniv.

Skatter
Skriven avErik Hultgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist