NYHET25 oktober 2016

Kärlek till korv

Kan kärlek till korv vara en bärande affärsidé. I tider när allt mer av dagligvaruhandeln flyttades in i allt större butiker och med lägsta pris som främsta lockbete var det kanske främst massproduktion som gynnades.

Foto: Björn Lindgren
Foto: Björn Lindgren

Idag finns det emellertid möjlighet även för mindre charkuteriproducenter som satsar på hög kvalitet och utpräglade smaker. Närproducerat, eko, miljö och starka varumärken är viktiga trender.

Mälarchark är ett av dessa mindre företag. Totalt produceras ca 200 ton korv om året i en hantverksmässig produktion. Prinskorven knyts för hand. Naturliga råvaror används rakt igenom. Röksmaken kommer från riktig rökning av korven och inte från tillsatta rökaromer. De jobbar med ekologisk charkuterier. Äkta och genuint.

-Det märks när öga och hand är med i produktionen, säger Marie Petersson som äger och driver företaget i dag.

Företaget startades redan 1933 av Maries farfar Nisse. Då var det inte en renodlad producent. Företagets hjärta var en saluhallsbutik och verksamheten inkluderade länge även en livsmedelsbuss som åkte ut i byar och gårdar runt Eskilstuna.

I mitten av 80-talet avslutades kapitlet med butik och namnet Mälarchark etablerades. I samband med Sverige inträde i EU blev det nya regler och den dåvarande produktionsanläggningen dömdes ut.

-Vi fick ett stopp-föreläggande och tvingades söka nya lokaler. Sedan dess har vi befunnit oss där vi är nu, berättar Marie.

Att driva ett mindre företag innebär att vara en allkonstnär. Marie har valt att lägga ut mycket av administration till företag som är specialister och som kan de lagar och regler som måste följas. Ändå är det inte alltid lätt att göra rätt. För ett antal år sedan förändrades reglerna så att även elektriska palldragare skulle följa samma regler som truckar. Detta hade gått under radarn och när en arbetsmiljöinspektör var på plats så påpekades detta och vite dömdes ut.

-Det behövs inte mer regler, konstaterar Marie.

Mälarchark har relativt små lokaler som nyttjas optimalt. Det är en utmaning att få allt klart i tid vid efterfrågetoppen runt jul. Övertids- och ob-ersättningarna gör det svårt att anpassa produktionen efter kundernas beställningar.

Som arbetsgivare är det omfattande krav att informera fackföreningarna och förhandla vid olika förändringar.

-Vi har en bra relation med Livs, säger Marie.

Styrkan hos Mälarchark är att de lyssnar till kunderna och är snabbfotade i att följa de önskemål som finns. Hög kvalitet är viktigt för att kunna hålla ett pris som ger lönsamhet.

Mälarchark har varit skickliga och lyckats med att få leverera till såväl ICA, Coop och Axfood. De har också anpassat sig genom att vara underleverantör till dagligvarukedjornas egna varumärken.

Fjärde generationen är nu inne i verksamheten. Dottern Hanna ansvarar nämligen för försäljning och marknadsföring och kanske kommer hon att leda företaget till 100-års firande om 17 år.

Entreprenörskap
Skriven avBjörn Lindgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist