Oxelösunds kommun ökar på flera punkter i Svenskt Näringslivs enkät om lokalt företagsklimat. För näringslivschefen Johan Scherlin är det en bekräftelse på att kommunens insatser med att informera, mötas och vara tillgängliga givit resultat.
En av de punkter där kommunen ökar handlar om att de är lätta att komma i kontakt med.
– Det är den lilla kommunens fördelar. Det är nära till oss, men det är ett engagemang som finns från båda hållen. Vi bryr oss om varandra och från vår sida är vi alltid snabba på att återkoppla och svara, säger Johan.
Johan är förhållandevis ny på sin post och inom kommunal verksamhet. Han kom från näringslivet och började i augusti 2020. För Johan är det personliga engagemanget och mötena avgörande i relationen med näringslivet.
– Det är viktigt att visa att vi bryr oss. Det här ett äkta engagemang som vinner i längden. Vi ska inte tänka så mycket på att få bra betyg i mätningar, utan skapa en brygga mellan kommunen och företagen. Att vara på deras planhalva och att vi förstår våra olika roller. Det är superviktigt.
Kommunstyrelsens ordförande Catharina Fredriksson (S), håller med:
– Det vardagliga grundarbetet vi gör löpande är det centrala. Att vara ute och träffa företag genom olika kontaktytor och på de sätt som fyller deras behov, oavsett om det handlar om frukostar, luncher, tematräffar eller individuella besök. Att vi finns tillgängliga.
Precis som Johan säger hon att arbetet med företagsklimatet är långsiktigt.
– Vi gör ingenting ad-hoc under en period utan det är systematiskt arbetssätt för att hålla över tid. Det är samsyn vi har mellan politik och tjänstepersoner.
Under hösten 2021 genomfördes aktiviteten ”100 möten” som Johan beskriver som ”en nyttig aktivitet för både företag och kommunens ledningspersoner på temat rollförståelse”. I ett regelbundet nyhetsbrev informerar kommunens näringslivsenhet om bland annat stöd till företag, genomförda företagsbesök och om aktuella, kommande och avslutade upphandlingar. Upphandling är en punkt som sticker ut i enkäten.
– Vår upphandlingschef har försökt förklara att det inte är så svårt att skriva anbud och jobbar en hel del med upphandlingsrådgivning. Vi har börjat dela upp upphandlingar i olika kategorier som underlättar för lokala entreprenörer. Vi passar även på att prata om relevanta upphandlingar när vi träffar olika företag, vilket lett till att vi fått anbud från sådana som inte har varit med tidigare, säger Johan.
Tillgängligheten och att träffas mycket är nyckeln till kommunens framtida arbete när det gäller företagsklimatet, tror Johan.
– Vi ska vara ute mycket och lyssna och engagera oss, boka möten eller träffas spontant. Vi ska sikta mot att företagen ska må bra och förstås att de går bra, vilket de flesta gör. Kreditupplysningsföretaget Syna delade 2021 ut priset Bästa Tillväxt till Oxelösund som den ort i Södermanland där företagandet går som bäst. Vi är en industrikommun med en stor besöksnäring och drabbades inte så hårt av pandemin. Att företagen både går bra och mår bra ger en positiv attityd.
Lokalt Företagsklimat