Så lyckas du med exporten

NYHET Publicerad

EXPORT Med en liten inhemsk marknad blir internationella marknader allt viktigare för svenska företag. Vilka är framgångsfaktorerna för företag som lyckas med sina exportsatsningar, vilka fallgropar bör undvikas och vilken hjälp finns att få? Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv fick deltagarna en introduktion i hur man tar sin produkt eller tjänst ut i världen.

Anna Sundberg, vd Nils Oscar

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs, säger Anna Sundberg från bryggeriet Nils Oscar AB.

Foto: Björn Lindgren
Johan Pehrson, vd på Watt & Veke

– Var inte rädd för att bara sätta igång och lära sig på vägen, säger Johan Pehrson, på Watt & Veke.

Foto: Ylva Westsund

Anna Sundberg är vd för och delägare i familjeföretaget Nils Oscar AB – ett bryggeri med säte i Nyköping som hon och hennes två systrar tog över ägandeskapet för år 2016. Nils Oscars produkter finns med i Systembolagets beställningssortiment, men svårigheten att erhålla en fast plats på hyllan har gjort att företaget sett sig om efter andra marknader för att öka sin omsättning. Idag exporterar Nils Oscar bland annat till Storbritannien, Tyskland, Italien, Brasilien och Hong Kong.

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs. Det krävs även en del pappersarbete i form av marknadsföringsdokument på engelska och fraktinformation, exempelvis antal kartonger per pall och fraktkostnader. Största skillnaden mellan export och inhemsk försäljning är när affärerna sker med länder utanför EU. Alla länder har egna krav och regler, exempelvis gällande etiketter på våra flaskor. Inom EU är administrationen styrd centralt, säger Anna Sundberg.

Vilket distributionssätt som ska användas är också en strategisk fråga att ta ställning till.

– Valet mellan distributör, agent eller egen organisation beror på marknaden. Det vanligaste för oss är att jobba med distributörer. För distributörerna är det viktigt med exklusivitet, då vårt varumärke måste etableras i landet och det kan dröja ett tag innan försäljningen tar fart. Partnerskap där båda parter vinner på avtalet och där man jobbar för långsiktighet är därför kritiskt. Vi har ett eventuellt globalt avtal med en stor kund på gång, som är verksam i de länder där vi redan har befintliga avtal. Det juridiska blir då väldigt centralt och vi har kommit runt det genom en klausul som gör att våra nuvarande avtal kan sägas upp om det stora, globala avtalet skulle bli av, fortsätter Anna.

Även Johan Pehrson, delägare och vd för belysningsföretaget Watt & Veke deltog i seminariet och delade med sig av sina erfarenheter. Bolaget har en växande e-handel men finns även närvarande fysiskt i såväl Sverige som i andra länder. Cirka en fjärdedel av produktionen går idag på export, men ambitionen är minst hälften.

– Vi har haft stor framgång i Norge och Spanien vad det gäller export, där vi ingått avtal med agenter som säljer produkterna. Våra produkter ingår i portföljer med andra varumärken, men helst inte med konkurrerande belysningsföretag. Agentverksamheten är hårt reglerad i EU-rätten, för att skydda agenten från att få avtalet uppsagt när verksamheten byggts upp i ett visst land. Distributörer har inte det skyddet, så det gäller att vara påläst innan man väljer distributionssätt, menar Johan Pehrson.

Att vara för försiktig är dock inget Johan Pehrson rekommenderar.

– Det är bättre att sätta igång och lära sig på vägen än att planera in i det oändliga. En del av vår exportstrategi är att delta på internationella designmässor, i bland annat Tyskland, Norge och Frankrike. För- och efterarbetet är a och o då det är avgörande att hitta rätt agenter med rätt kontaktnät för att sälja in varumärket på nya marknader, säger Johan Pehrson.

För företag som planerar att exportera, eller som redan exporterar, finns rådgivning att få från flera håll. Jan Claesson, exportrådgivare på Business Sweden fanns på plats för att berätta om det stöd de kan erbjuda. Business Sweden har ett uppdrag från UD att hjälpa alla företag i Sverige att jobba med exportstrategier, internationalisering och verka investeringsfrämjande. Magnus Lindahl från Östsvenska Handelskammaren, menar att de finns tillgängliga för att informera, inspirera och ”hålla handen” för företag som går i exporttankar. Många sörmländska företag tycks redan ha knäckt framgångsfaktorerna för lyckad export.

– Under åren 2000 till 2016 har rikets export ökat med 49 procent – i Södermanland 175 procent, framhåller Jan Claesson på Business Sweden.

Ronja Nyman

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Monokultur, maktdelning och äganderätt

KRÖNIKA "Låt privata aktörer vara med och äga och driva utvecklingen. Kanske kommer inte kommunen utvecklas precis på det sätt som politikerna har tänkt sig. Men blir det sämre för det?" Den frågan ställer Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv Södermanalnd i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Katrineholm stärker sin attraktionskraft som etableringsort

HALLÅ DÄR Carina Lloyd, företagslots i Katrineholm. 2017 är avslutat och 2018 påbörjat. Vi är nyfikna på vad som har blivit bättre före företagare i Södermanlands kommuner under året som gått och vad som företagarna kan se fram emot under 2018.
NYHET Publicerad:

Riksdagsledamot praktiserade på Vingåkers Vårdcentral

VÄLFÄRD Det är en tisdag veckan innan jul. Caroline Helmersson Olsson, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, har fått på sig passande kläder och ska precis börja några timmars praktik på Vingåkers Vårdcentral.
NYHET Publicerad:

"I år sätter vi särskilt fokus på besöksnäringen"

HALLÅ DÄR Anna Sandklef, näringslivschef i Gnesta kommun. 2017 är avslutat och 2018 års första dagar redan påbörjade. Vi är nyfikna på vad som har blivit bättre före företagare i Södermanlands kommuner under året som gått och vad som företagarna kan se fram emot under 2018.
NYHET Publicerad:

Elise Östevik är ny studentmedarbetare på Svenskt Näringsliv Södermanland

NY PÅ JOBBET Välkommen Elise., som idag börjar som studentmedarbetare på Svenskt Näringslivs regionkontor i Södermanland. Vem är du och vad har du gjort tidigare?
NYHET Publicerad:

2018 är starten för Flens nya näringslivsstrategi

HALLÅ DÄR Mikael Larsson, näringslivschef i Flen. 2017 är avslutat och 2018 års första dagar redan påbörjade. Vi är nyfikna på vad som har blivit bättre före företagare i Södermanlands kommuner under året som gått och vad som företagarna kan se fram emot under 2018.
NYHET Publicerad:

Doktor.se tar över vårdcentral i Vingåker

VÄLFÄRD Doktor.se storsatsar och digitaliserar vården i Vingåker. Linda Björling, före detta ägare, fortsätter som verksamhetschef. Med hjälp av teknik ska vården effektiviseras och Vingåkersborna får kvalificerad digital vård.
NYHET Publicerad:

Minskat regelkrångel står högt på önskelistan

HALLÅ DÄR Jonas Ivervall, näringslivschef i Trosa. 2017 lider mot sitt slut och 2018 står för dörren. Vi är nyfikna på vad som har blivit bättre före företagare i Södermanlands kommuner under året som gått och vad som företagarna kan se fram emot under 2018. Hur ser det ut i Trosa?
NYHET Publicerad:

Fortsätter påbörjat arbete för bättre företagsklimat i Vingåker

HALLÅ DÄR Suzan Östman Bäckman, näringslivschef i Vingåker. 2017 lider mot sitt slut och 2018 står för dörren. Vi är nyfikna på vad som har blivit bättre före företagare i Södermanlands kommuner under året som gått och vad som företagarna kan se fram emot under 2018. Hur ser det ut i Vingåker?
NYHET Publicerad:

Färre företag tror på anställningar

KONJUNKTUR Vid ett möte i Eskilstuna presenterades Svenskt Näringslivs Företagarpanel som visar vad företagen i Södermanland tror om produktion/försäljning, investeringar och antalet anställda samt en analys av svensk ekonomi de närmaste åren. Det visar sig att jämfört med ett kvartal sedan är det betydligt färre företag i Södermanland planerar för nya anställningar.
NYHET Publicerad:

Ökad effektivitet i Eskilstuna kan stärka välfärden

PRESSMEDDELANDE Det finns en oro för hur välfärden ska kunna finansieras för att klara kommande utmaningar, bland annat en växande andel äldre. Samtidigt finns stor effektiviseringspotential i många kommuner. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

En entreprenörs första företagarår

ENTREPRENÖSKAP 29 oktober stängde Löta Trädgård i Ärla utanför Eskilstuna för säsongen. Därmed kan Johanna Hagman påbörja bokslutet för sitt första år som egenföretagare.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

TIDNINGEN ENTREPRENÖR I 30 år har det personalägda bolaget Tjeders haft externa styrelseledamöter. Syftet har varit att få in extern kompetens och att inte blir hemmablinda, berättar vd Marie Svensson. Men en dom i Högsta förvaltningsdomstolen kan sätta stopp – vilket leder till stora problem för företaget.
NYHET Publicerad:

Hur blir det för dig? – Part three

KOMMENTAR I två kommentarer har jag resonerat kring vad en begränsning av företagandet inom välfärden skulle få för konsekvenser
NYHET Publicerad:

Flytten hem gav rejäl skjuts till pulkaförsäljningen

TIDNINGEN ENTREPRENÖR För fem år sedan beslutade Stiga att flytta hem produktionen av pulkor från Asien. Förutom att produktionen blivit bättre har försäljningen ökat. "Med tillverkning i Asien låg leveranstiden på minst åtta veckor. Går allt som det ska kan vi i dag ha ut en produkt på marknaden efter en vecka", säger Håkan Fridh ekonomichef på Stiga.
NYHET Publicerad:

Inspirationsdag över hela landet

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat äger rum vid fyra tillfällen nästa år. Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv, hoppas på fler deltagare 2018 när man sprider dagen geografiskt.
NYHET Publicerad:

Hur blir det för dig? – Part two

KOMMENTAR I min senaste kommentar konstaterade jag att det är få kommuner som kan peka på att de har gjort någon utredning av vad en lagstiftning baserat på Reepalu-utredningens förslag skulle få för konsekvenser.
NYHET Publicerad:

Hur blir det för dig? – Part one

KOMMENTAR Regeringen har valt att gå vidare med planerna att införa begränsningar för privata företag inom välfärden. Den utredning som ligger till grund för de lagförslag som regeringen nu jobbar med skulle i stor utsträckning innebära att många av de privata välfärdsföretagen skulle få svårt att överleva.
NYHET Publicerad:

Vinstdebatten fick henne att sälja livsverket

VÄLFÄRDSFÖRETAGARE Hon startade ett unikt affärskoncept och 15 förskolor. Efter 15 år valde välfärdsföretagaren Solveig Sunnebo att sälja sitt bolag på grund av vinstdebatten. ”Hur mycket energi ska jag behöva lägga på att få folk att inse att jag bara vill väl? ”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Vad krävs för att alla ska få chansen?

ARBETSMARKNAD Närmare 50 företagare, politikerna och tjänstemännen kom till Blommenhof Hotell i Nyköping för att lyssna på Svenskt Näringslivs seminarium – Hur ger vi alla chansen till jobb. Linda Steiner delägare och vd på ICA Trossen i Trosa uppmanade politiker att vara mer lyhörda för företagens synpunkter. "Lita på att det är vi som kan våra frågor bäst", framhöll hon.