Så lyckas du med exporten

NYHET Publicerad

EXPORT Med en liten inhemsk marknad blir internationella marknader allt viktigare för svenska företag. Vilka är framgångsfaktorerna för företag som lyckas med sina exportsatsningar, vilka fallgropar bör undvikas och vilken hjälp finns att få? Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv fick deltagarna en introduktion i hur man tar sin produkt eller tjänst ut i världen.

Anna Sundberg, vd Nils Oscar

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs, säger Anna Sundberg från bryggeriet Nils Oscar AB.

Foto: Björn Lindgren
Johan Pehrson, vd på Watt & Veke

– Var inte rädd för att bara sätta igång och lära sig på vägen, säger Johan Pehrson, på Watt & Veke.

Foto: Ylva Westsund

Anna Sundberg är vd för och delägare i familjeföretaget Nils Oscar AB – ett bryggeri med säte i Nyköping som hon och hennes två systrar tog över ägandeskapet för år 2016. Nils Oscars produkter finns med i Systembolagets beställningssortiment, men svårigheten att erhålla en fast plats på hyllan har gjort att företaget sett sig om efter andra marknader för att öka sin omsättning. Idag exporterar Nils Oscar bland annat till Storbritannien, Tyskland, Italien, Brasilien och Hong Kong.

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs. Det krävs även en del pappersarbete i form av marknadsföringsdokument på engelska och fraktinformation, exempelvis antal kartonger per pall och fraktkostnader. Största skillnaden mellan export och inhemsk försäljning är när affärerna sker med länder utanför EU. Alla länder har egna krav och regler, exempelvis gällande etiketter på våra flaskor. Inom EU är administrationen styrd centralt, säger Anna Sundberg.

Vilket distributionssätt som ska användas är också en strategisk fråga att ta ställning till.

– Valet mellan distributör, agent eller egen organisation beror på marknaden. Det vanligaste för oss är att jobba med distributörer. För distributörerna är det viktigt med exklusivitet, då vårt varumärke måste etableras i landet och det kan dröja ett tag innan försäljningen tar fart. Partnerskap där båda parter vinner på avtalet och där man jobbar för långsiktighet är därför kritiskt. Vi har ett eventuellt globalt avtal med en stor kund på gång, som är verksam i de länder där vi redan har befintliga avtal. Det juridiska blir då väldigt centralt och vi har kommit runt det genom en klausul som gör att våra nuvarande avtal kan sägas upp om det stora, globala avtalet skulle bli av, fortsätter Anna.

Även Johan Pehrson, delägare och vd för belysningsföretaget Watt & Veke deltog i seminariet och delade med sig av sina erfarenheter. Bolaget har en växande e-handel men finns även närvarande fysiskt i såväl Sverige som i andra länder. Cirka en fjärdedel av produktionen går idag på export, men ambitionen är minst hälften.

– Vi har haft stor framgång i Norge och Spanien vad det gäller export, där vi ingått avtal med agenter som säljer produkterna. Våra produkter ingår i portföljer med andra varumärken, men helst inte med konkurrerande belysningsföretag. Agentverksamheten är hårt reglerad i EU-rätten, för att skydda agenten från att få avtalet uppsagt när verksamheten byggts upp i ett visst land. Distributörer har inte det skyddet, så det gäller att vara påläst innan man väljer distributionssätt, menar Johan Pehrson.

Att vara för försiktig är dock inget Johan Pehrson rekommenderar.

– Det är bättre att sätta igång och lära sig på vägen än att planera in i det oändliga. En del av vår exportstrategi är att delta på internationella designmässor, i bland annat Tyskland, Norge och Frankrike. För- och efterarbetet är a och o då det är avgörande att hitta rätt agenter med rätt kontaktnät för att sälja in varumärket på nya marknader, säger Johan Pehrson.

För företag som planerar att exportera, eller som redan exporterar, finns rådgivning att få från flera håll. Jan Claesson, exportrådgivare på Business Sweden fanns på plats för att berätta om det stöd de kan erbjuda. Business Sweden har ett uppdrag från UD att hjälpa alla företag i Sverige att jobba med exportstrategier, internationalisering och verka investeringsfrämjande. Magnus Lindahl från Östsvenska Handelskammaren, menar att de finns tillgängliga för att informera, inspirera och ”hålla handen” för företag som går i exporttankar. Många sörmländska företag tycks redan ha knäckt framgångsfaktorerna för lyckad export.

– Under åren 2000 till 2016 har rikets export ökat med 49 procent – i Södermanland 175 procent, framhåller Jan Claesson på Business Sweden.

Ronja Nyman

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

En entreprenörs första företagarår

ENTREPRENÖSKAP 29 oktober stängde Löta Trädgård i Ärla utanför Eskilstuna för säsongen. Därmed kan Johanna Hagman påbörja bokslutet för sitt första år som egenföretagare.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

TIDNINGEN ENTREPRENÖR I 30 år har det personalägda bolaget Tjeders haft externa styrelseledamöter. Syftet har varit att få in extern kompetens och att inte blir hemmablinda, berättar vd Marie Svensson. Men en dom i Högsta förvaltningsdomstolen kan sätta stopp – vilket leder till stora problem för företaget.
NYHET Publicerad:

Hur blir det för dig? – Part three

KOMMENTAR I två kommentarer har jag resonerat kring vad en begränsning av företagandet inom välfärden skulle få för konsekvenser
NYHET Publicerad:

Flytten hem gav rejäl skjuts till pulkaförsäljningen

TIDNINGEN ENTREPRENÖR För fem år sedan beslutade Stiga att flytta hem produktionen av pulkor från Asien. Förutom att produktionen blivit bättre har försäljningen ökat. "Med tillverkning i Asien låg leveranstiden på minst åtta veckor. Går allt som det ska kan vi i dag ha ut en produkt på marknaden efter en vecka", säger Håkan Fridh ekonomichef på Stiga.
NYHET Publicerad:

Inspirationsdag över hela landet

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat äger rum vid fyra tillfällen nästa år. Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv, hoppas på fler deltagare 2018 när man sprider dagen geografiskt.
NYHET Publicerad:

Hur blir det för dig? – Part two

KOMMENTAR I min senaste kommentar konstaterade jag att det är få kommuner som kan peka på att de har gjort någon utredning av vad en lagstiftning baserat på Reepalu-utredningens förslag skulle få för konsekvenser.
NYHET Publicerad:

Hur blir det för dig? – Part one

KOMMENTAR Regeringen har valt att gå vidare med planerna att införa begränsningar för privata företag inom välfärden. Den utredning som ligger till grund för de lagförslag som regeringen nu jobbar med skulle i stor utsträckning innebära att många av de privata välfärdsföretagen skulle få svårt att överleva.
NYHET Publicerad:

Vinstdebatten fick henne att sälja livsverket

VÄLFÄRDSFÖRETAGARE Hon startade ett unikt affärskoncept och 15 förskolor. Efter 15 år valde välfärdsföretagaren Solveig Sunnebo att sälja sitt bolag på grund av vinstdebatten. ”Hur mycket energi ska jag behöva lägga på att få folk att inse att jag bara vill väl? ”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Vad krävs för att alla ska få chansen?

ARBETSMARKNAD Närmare 50 företagare, politikerna och tjänstemännen kom till Blommenhof Hotell i Nyköping för att lyssna på Svenskt Näringslivs seminarium – Hur ger vi alla chansen till jobb. Linda Steiner delägare och vd på ICA Trossen i Trosa uppmanade politiker att vara mer lyhörda för företagens synpunkter. "Lita på att det är vi som kan våra frågor bäst", framhöll hon.
NYHET Publicerad:

En välfärdsföretagares avskedsbrev

GÄSTKRÖNIKA "Jag är trött på politiker som far med osanningar om mig och mina vänner. Det är dags att ta farväl. Jag går nu vidare i livet. För mig är välfärdsbranschen ett avslutat kapitel. Det skriver Solveig Sunnebo som under 15 år drivit förskolebolaget Helianthus i sin sista krönika som välfärdföretagare.
NYHET Publicerad:

"Självklarhet att få välja sin vårdgivare"

VÄLFÄRD Landstinget i Södermanland har frågat Lora Leijoned om hon är intresserad av att öppna fler vårdcentraler. Med förslaget om vinstbegränsning i bakhuvudet ställer hon sig avvaktande till förfrågan.
NYHET Publicerad:

Strålande konjunktursignaler

KONJUKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att konjunkturen är stark för de Södermanländska företagen. Länets företag är mer positiva om framtiden än i alla andra län. "Vi anställer för att hinna med i produktionen men det är svårt att hitta personer med rätt kompetens", säger John Sheiakh som driver Sörmlands Maskinservice AB och Svensk Legosmide AB.
NYHET Publicerad:

Hon skräddarsyr arbetsplagg för kvinnor

FÖRETAGANDE Kläder betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Därför utvecklar Johanna Söderström arbetskläder designade för kvinnor.
NYHET Publicerad:

Stark konjunktur i Södermanland

PRESSMEDDELANDE Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att konjunkturen är stark för företagen i Södermanland. I panelen svarar företagen på frågor om hur de förväntar sig att produktion/försäljning, investeringar och antal anställda kommer att utveckla sig under de kommande sex månaderna. Företagen är positivare än på många år.
NYHET Publicerad:

Nyköping fortsätter backa i rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Fem år i rad har Nyköping backat i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet och stannar på plats 130 bland landets 290 kommuner i den alldeles nya mätningen. Kommunen har jobbat mot ett mål om att komma på topp 50 år 2017. Det målet nåddes således inte och nu pågår ett arbete för att identifiera framtida målsättningar. "En nära samverkan mellan kommunen och näringslivet är en tung faktor för att företagsklimatet i Nyköping ska lyfta", säger säger Urban Granström, socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Framgångskurvan bryts för Strängnäs

FÖRETAGSKLIMAT Den snabba klättringen för Strängnäs i Svenskt Näringslivs ranking bryts. Kommunen sjunker och når inte målet Topp 50. "Jag ser resultatet i rankingen som en tillfällig sättning. Det är förstås tråkigt, men det ger oss samtidigt tillfälle att ompröva hur vi arbetar med näringslivsutveckling. Jag är övertygad om att Strängnäs kommer tillbaka i Svenskt Näringslivs ranking", säger Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande sedan valet 2014.
NYHET Publicerad:

Trosa bäst och Eskilstuna klättrar mest!

PRESSMEDDELANDE Trosa kommun har för elfte året i rad Södermanlands bästa företagsklimat i Svenskt Näringslivs ranking. Jämfört med landets samtliga kommuner kommer Trosa på plats 9 vilket är oförändrat jämfört med i fjol.
NYHET Publicerad:

Trosa, Gnesta och Katrineholm toppar rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Trosa, Gnesta och Katrineholm – så ser toppen ut i Södermanland i årets ranking av företagsklimatet. Eskilstuna är den kommun som förbättrar sin rankingplacering mest.
NYHET Publicerad:

”Jag kan inte göra allt – men jag kan göra något”

VÄLFÄRD Lora Leijoned är skattejuristen som efter att ha blivit sjuk på grund av stress bestämde sig för att själv försöka göra något för att stoppa den galopperande stressen i samhället. För ett och ett halvt år sedan startade hon Din Vårdcentral i Nyköping som på kort tid fått många nya patienter.
NYHET Publicerad:

En eftermiddag med företagarfrågor i fokus

ARBETSGIVARDAG Svenska företagare befinner sig i en förändlig värld – mer nu än på mycket länge. Då är det bra att vara förberedd och påläst kring en del av alla arbetsgivarfrågor. Därför anordnade Svenskt Näringsliv en eftermiddag, vigd åt arbetsgivare, med ambition att tillhandahålla nyttig information och ny kunskap tillsammans med inspiration och gott sällskap.