Så lyckas du med exporten

NYHET Publicerad

EXPORT Med en liten inhemsk marknad blir internationella marknader allt viktigare för svenska företag. Vilka är framgångsfaktorerna för företag som lyckas med sina exportsatsningar, vilka fallgropar bör undvikas och vilken hjälp finns att få? Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv fick deltagarna en introduktion i hur man tar sin produkt eller tjänst ut i världen.

Anna Sundberg, vd Nils Oscar

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs, säger Anna Sundberg från bryggeriet Nils Oscar AB.

Foto: Björn Lindgren
Johan Pehrson, vd på Watt & Veke

– Var inte rädd för att bara sätta igång och lära sig på vägen, säger Johan Pehrson, på Watt & Veke.

Foto: Ylva Westsund

Anna Sundberg är vd för och delägare i familjeföretaget Nils Oscar AB – ett bryggeri med säte i Nyköping som hon och hennes två systrar tog över ägandeskapet för år 2016. Nils Oscars produkter finns med i Systembolagets beställningssortiment, men svårigheten att erhålla en fast plats på hyllan har gjort att företaget sett sig om efter andra marknader för att öka sin omsättning. Idag exporterar Nils Oscar bland annat till Storbritannien, Tyskland, Italien, Brasilien och Hong Kong.

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs. Det krävs även en del pappersarbete i form av marknadsföringsdokument på engelska och fraktinformation, exempelvis antal kartonger per pall och fraktkostnader. Största skillnaden mellan export och inhemsk försäljning är när affärerna sker med länder utanför EU. Alla länder har egna krav och regler, exempelvis gällande etiketter på våra flaskor. Inom EU är administrationen styrd centralt, säger Anna Sundberg.

Vilket distributionssätt som ska användas är också en strategisk fråga att ta ställning till.

– Valet mellan distributör, agent eller egen organisation beror på marknaden. Det vanligaste för oss är att jobba med distributörer. För distributörerna är det viktigt med exklusivitet, då vårt varumärke måste etableras i landet och det kan dröja ett tag innan försäljningen tar fart. Partnerskap där båda parter vinner på avtalet och där man jobbar för långsiktighet är därför kritiskt. Vi har ett eventuellt globalt avtal med en stor kund på gång, som är verksam i de länder där vi redan har befintliga avtal. Det juridiska blir då väldigt centralt och vi har kommit runt det genom en klausul som gör att våra nuvarande avtal kan sägas upp om det stora, globala avtalet skulle bli av, fortsätter Anna.

Även Johan Pehrson, delägare och vd för belysningsföretaget Watt & Veke deltog i seminariet och delade med sig av sina erfarenheter. Bolaget har en växande e-handel men finns även närvarande fysiskt i såväl Sverige som i andra länder. Cirka en fjärdedel av produktionen går idag på export, men ambitionen är minst hälften.

– Vi har haft stor framgång i Norge och Spanien vad det gäller export, där vi ingått avtal med agenter som säljer produkterna. Våra produkter ingår i portföljer med andra varumärken, men helst inte med konkurrerande belysningsföretag. Agentverksamheten är hårt reglerad i EU-rätten, för att skydda agenten från att få avtalet uppsagt när verksamheten byggts upp i ett visst land. Distributörer har inte det skyddet, så det gäller att vara påläst innan man väljer distributionssätt, menar Johan Pehrson.

Att vara för försiktig är dock inget Johan Pehrson rekommenderar.

– Det är bättre att sätta igång och lära sig på vägen än att planera in i det oändliga. En del av vår exportstrategi är att delta på internationella designmässor, i bland annat Tyskland, Norge och Frankrike. För- och efterarbetet är a och o då det är avgörande att hitta rätt agenter med rätt kontaktnät för att sälja in varumärket på nya marknader, säger Johan Pehrson.

För företag som planerar att exportera, eller som redan exporterar, finns rådgivning att få från flera håll. Jan Claesson, exportrådgivare på Business Sweden fanns på plats för att berätta om det stöd de kan erbjuda. Business Sweden har ett uppdrag från UD att hjälpa alla företag i Sverige att jobba med exportstrategier, internationalisering och verka investeringsfrämjande. Magnus Lindahl från Östsvenska Handelskammaren, menar att de finns tillgängliga för att informera, inspirera och ”hålla handen” för företag som går i exporttankar. Många sörmländska företag tycks redan ha knäckt framgångsfaktorerna för lyckad export.

– Under åren 2000 till 2016 har rikets export ökat med 49 procent – i Södermanland 175 procent, framhåller Jan Claesson på Business Sweden.

Ronja Nyman

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tjeders i Malmköping fick besök av Socialdemokrater

FÖRETAGSKLIMAT Mona Kanaan och Caroline Helmersson Olsson kandiderar båda till riksdagen för Socialdemokraterna. Under en förmiddag var de på besök hos Marie Svensson, vd på Tjeders Industri AB som ligger i Malmköping.
NYHET Publicerad:

Digitalisering av vården med Omsorg & Behandling FHV

VÄLFÄRDSFÖRETAG Med ny teknik, nätverksorganisation och entreprenörskap vill Omsorg & Behandling Företagshälsovård öka tillgängligheten och sänka kostnader för företagshälsovården.
NYHET Publicerad:

Kristdemokraternas toppkandidat besökte Lästringe-Alma

VÄLFÄRD "Är det något som vi behöver diskutera så är det hur vi kan få bättre kvalitet och hur kvalitet följs upp", menar Catharina Helgason, på Lästringe-Alma, som upplever de politiska debatten om privata företag inom välfärden som verklighetsfrånvänd. Hon får medhåll av Pia Steensland, Kristdemokraternas toppkandidat i Södermanland till riksdagen, som nyligen besökte Catharina och Lästringe-Alma AB:s verksamhet ligger i Tystberga.
NYHET Publicerad:

Vingåkers företagsklimatet är på rätt väg

FÖRETAGSKLIMAT Vingåkers ihärdiga arbete för ett förbättrat företagsklimat börjar nu ge resultat. På punkt efter punkt höjer företagarna betygen. Det framgår av Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning. Svaren blir en viktig faktor vid rankingen av företagsklimatet som redovisas den 2 oktober.
NYHET Publicerad:

I Trosa är man stolta, men inte nöjda

FÖRETAGSKLIMAT Företagen tycker att Trosa kommun har Södermanlands bästa företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning där kommunen för andra året i rad förbättrar sitt resultat. Även när man jämför med hela landet får Trosa höga betyg.
NYHET Publicerad:

Stark utveckling av företagsklimatet i Trosa, Vingåker och Flen

PRESSMEDDELANDE I 3 av Södermanlands kommuner förbättras företagsklimatet rejält i Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning. I ytterligare 3 kommuner går mycket i rätt riktning.
NYHET Publicerad:

Flen centrum för mellansvensk byggbom

ENTREPRENÖRSKAP Flens Byggelement har satt Flen på den mellansvenska byggkartan. Från den lilla orten i hjärtat av Södermanland skickades under fjolåret 130 000 kvadratmeter vägg. "Vi siktar på att producera 190 000 kvadratmeter under 2018", säger företagets VD Charlie Eldh.
NYHET Publicerad:

Politiker måste vilja mer än så!

DEBATT "Debatten om hur vi säkerställer bra välfärd i Sverige har olyckligtvis kokat ner till en debatt om vinster. Det är en pseudodebatt - ingen har lyckats visa att vinstförbud gör välfärden bättre. Välfärden är en allt för viktig fråga för att endast bli ett redskap för att vinna regeringsmakten! Politiker måste vilja mer med sin politik än så!" Det skriver Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv, i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Riksdagskandidat inspireras av företagare

FÖRETAGSBESÖK Martina Johansson står som första namn på Centerpartiets riksdagslista inför höstens val. Två frågor som hon brinner för är integration och hur smarta energival kan underlättas. "Företagen är en del av lösningen på båda dessa områden. Jag vill veta mer om hur de tänker och vilka förutsättningar som behövs", säger Martina Johansson.
NYHET Publicerad:

CERN-order femetta för Larsson & Kjellberg

ENTREPRENÖRSKAP "Ordern från CERN blev en marknadsföringsmässig femetta för oss. Det är en mycket prestigefylld beställning där vi har goda förhoppningar om ett fortsatt samarbete", säger Thomas Holster, försäljningschef på AB Larsson & Kjellberg i Oxelösund.
NYHET Publicerad:

Förstärkt matchning med reformerad Arbetsförmedling

ARBETSMARKNAD Hur kan matchningen på arbetsmarknaden förbättras? Det är 25 år sedan lagen om privata arbetsförmedlingar infördes i Sverige. Nu kan det vara dags att göra ännu en stor reform för att stärka matchningen.
NYHET Publicerad:

MestUte är starten för både stora och små äventyr

#GILLAJOBBSKAPARNA Vad vore Eskilstuna utan entreprenörer och företagare? Katarina Stipek på företaget MestUte förser inte bara människor som drömmer om äventyr med rätt utrustning, utan bidrar även med jobb och välfärd. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag.
NYHET Publicerad:

Sandell of Scandinavia bidrar med 256 läkarbesök i primärvården

#GILLAJOBBSKAPARNA Elisabeth Sandell på Sandell of Scandinavia har tillsammans med en anställd bidragit med omkring 380 000 i skatt. Det räcker till 256 läkarbesök i primärvården eller till 10 SFI-platser. Därför är företagsamma människor viktiga och därför måste måste våra jobbskapare ha bra och långsiktiga förutsättningar för att växa och skapa fler jobb. Det gynnar oss alla. Gilla jobbskaparna helt enkelt.
NYHET Publicerad:

Att anställa är både svårt och utvecklande

#GILLAJOBBSKAPARNA "Jag ser fram emot att få både träffa, intervjua och anställa nya människor. Ger mig både energi och perspektiv!" Det säger Lennart Sundin på Peugeothuset som är en av Eskilstunas alla jobbskapare.
NYHET Publicerad:

Sällan någon som säger "bra gjort, välfärden behöver er!"

#GILLAJOBBSKAPARNA Marie Karlsson på Tres Chic, ett av de företag som deltar i initiativet "Gilla Jobbskaparna" i april förundras över okunskapen om var pengarna till vår gemensamma välfärd kommer ifrån "Sällan eller aldrig någon som säger bra gjort, grattis! Välfärden behöver er!", säger hon om menar att jobbskaparnas betydelse och förutsättningar måste upp på agendan.
NYHET Publicerad:

Tre generationer jobbskapare

#GILLAJOBBSKAPARNA I april fokuserar vi på "Gilla Jobbskaparna" ett initiativ från Sveriges företagsamma människor som stöttas av Svenskt Näringsliv. Tillsammans vill vi uppmuntra till bättre förutsättningar för företag, så att de kan bidra med fler jobb och bättre välfärd. En av de företag som deltar i initiativet är Carina Sars på First Hotell City Eskilstuna.
NYHET Publicerad:

"Nyköpings kommun utnyttjar den privata hemtjänsten"

OSUND KONKURRENS Nyköping kommuns hemtjänst går rejält back. Kommunen pumpar in extra skattepengar. Men denna uppbackning får inte de privata hemtjänstföretagen. Trots väsentligt mindre pengar fortsätter brukarna strömma till de privata.
NYHET Publicerad:

Vad vore Eskilstuna utan entreprenörer och företagare?

#GILLAJOBBSKAPARNA Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. En av Eskilstunas alla jobbskapare är Anki Andrejica på Fotocenter Tuna.
NYHET Publicerad:

Rekryteringssvårigheter hindrar ABECE expandera

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Med 25 anställda säljer ABECE AB i Nyköping för 100 miljoner kronor till företag i hela världen. De skulle kunna växa ännu mer om det inte vore så svårt att hitta personal. "Vi siktar på att anställa 8 personer under de kommande åren om vi kan hitta dem", säger Erik Lindeberg som är VD på ABECE AB.
NYHET Publicerad:

Allt svårare för företag att anställa

PRESSMEDDELANDE 71 procent av företagen i Södermanland har svårt att hitta personer när de ska anställa visar Rekryteringsenkäten. Det är en kraftig uppgång jämfört med för två år sedan (då 53%).