NYHET1 augusti 2017

Så lyckas du med exporten

Med en liten inhemsk marknad blir internationella marknader allt viktigare för svenska företag. Vilka är framgångsfaktorerna för företag som lyckas med sina exportsatsningar, vilka fallgropar bör undvikas och vilken hjälp finns att få? Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv fick deltagarna en introduktion i hur man tar sin produkt eller tjänst ut i världen.

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs, säger Anna Sundberg från bryggeriet Nils Oscar AB.
Foto: Björn Lindgren

Anna Sundberg är vd för och delägare i familjeföretaget Nils Oscar AB – ett bryggeri med säte i Nyköping som hon och hennes två systrar tog över ägandeskapet för år 2016. Nils Oscars produkter finns med i Systembolagets beställningssortiment, men svårigheten att erhålla en fast plats på hyllan har gjort att företaget sett sig om efter andra marknader för att öka sin omsättning. Idag exporterar Nils Oscar bland annat till Storbritannien, Tyskland, Italien, Brasilien och Hong Kong.

– Förbered de tillstånd och licenser som krävs. Det krävs även en del pappersarbete i form av marknadsföringsdokument på engelska och fraktinformation, exempelvis antal kartonger per pall och fraktkostnader. Största skillnaden mellan export och inhemsk försäljning är när affärerna sker med länder utanför EU. Alla länder har egna krav och regler, exempelvis gällande etiketter på våra flaskor. Inom EU är administrationen styrd centralt, säger Anna Sundberg.

Vilket distributionssätt som ska användas är också en strategisk fråga att ta ställning till.

– Valet mellan distributör, agent eller egen organisation beror på marknaden. Det vanligaste för oss är att jobba med distributörer. För distributörerna är det viktigt med exklusivitet, då vårt varumärke måste etableras i landet och det kan dröja ett tag innan försäljningen tar fart. Partnerskap där båda parter vinner på avtalet och där man jobbar för långsiktighet är därför kritiskt. Vi har ett eventuellt globalt avtal med en stor kund på gång, som är verksam i de länder där vi redan har befintliga avtal. Det juridiska blir då väldigt centralt och vi har kommit runt det genom en klausul som gör att våra nuvarande avtal kan sägas upp om det stora, globala avtalet skulle bli av, fortsätter Anna.

Även Johan Pehrson, delägare och vd för belysningsföretaget Watt & Veke deltog i seminariet och delade med sig av sina erfarenheter. Bolaget har en växande e-handel men finns även närvarande fysiskt i såväl Sverige som i andra länder. Cirka en fjärdedel av produktionen går idag på export, men ambitionen är minst hälften.

– Vi har haft stor framgång i Norge och Spanien vad det gäller export, där vi ingått avtal med agenter som säljer produkterna. Våra produkter ingår i portföljer med andra varumärken, men helst inte med konkurrerande belysningsföretag. Agentverksamheten är hårt reglerad i EU-rätten, för att skydda agenten från att få avtalet uppsagt när verksamheten byggts upp i ett visst land. Distributörer har inte det skyddet, så det gäller att vara påläst innan man väljer distributionssätt, menar Johan Pehrson.

Att vara för försiktig är dock inget Johan Pehrson rekommenderar.

– Det är bättre att sätta igång och lära sig på vägen än att planera in i det oändliga. En del av vår exportstrategi är att delta på internationella designmässor, i bland annat Tyskland, Norge och Frankrike. För- och efterarbetet är a och o då det är avgörande att hitta rätt agenter med rätt kontaktnät för att sälja in varumärket på nya marknader, säger Johan Pehrson.

För företag som planerar att exportera, eller som redan exporterar, finns rådgivning att få från flera håll. Jan Claesson, exportrådgivare på Business Sweden fanns på plats för att berätta om det stöd de kan erbjuda. Business Sweden har ett uppdrag från UD att hjälpa alla företag i Sverige att jobba med exportstrategier, internationalisering och verka investeringsfrämjande. Magnus Lindahl från Östsvenska Handelskammaren, menar att de finns tillgängliga för att informera, inspirera och ”hålla handen” för företag som går i exporttankar. Många sörmländska företag tycks redan ha knäckt framgångsfaktorerna för lyckad export.

– Under åren 2000 till 2016 har rikets export ökat med 49 procent – i Södermanland 175 procent, framhåller Jan Claesson på Business Sweden.

Ronja Nyman

export
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist