LogoLogo
LogoLogo
NYHET8 maj 2019

Rätt tugg i affärsplanen tog VitaBite UF till SM-final

Kreativitet, entreprenörskap och företagsamhet genomsyrar VitaBite UF som kammade hem en andra plats i kategorin “Årets affärsplan” när SM avgjordes i Stockholm den 6 maj 2019. “Jag har lärt mig mer ekonomi under mitt UF-år än vad jag har under mina tre år som ekonomistudent”, säger Elin Samuelsson, VD på UF-företaget VitaBite.

Aglaia Pavlova, Elin Samuelsson, Vilma Rydensjö i sin monter på SM i Ung Företagsamhet
Aglaia Pavlova, Elin Samuelsson, Vilma Rydensjö från Värmdö gymnasium driver tillsammans VitaBite UF, ett företag som säljer tuggummin som innehåller vitamin B-12.Foto: Roza Kizil

Inför årets SM i UF-företagande 2019, samlades hundratals gymnasieelever i Älvsjö för att ställa ut sina UF-företag och tävla inom olika kategorier. VitaBite UF från Värmdö gymnasium, var ett av alla företag på plats som med sin innovativa företagsidé, lyckades kamma hem en andraplats i kategorin “Årets affärsplan”. UF-företaget består av Elin Samuelsson, Vilma Rydensjö, Aglaia Pavlova, Elvira Grönvall, Linnéa Wester, Viktoria Milosavljevic och företaget säljer tuggummin som innehåller vitamin B-12.

– Vårt främsta mål var att ta fram en produkt som tilltalar många och som gör skillnad för klimatet, säger Aglaia Pavlova, administratör på VitaBite UF.

Vad är er företagsidé?

– Vi ville skapa en produkt som underlättar för alla veganer, vegetarianer eller människor där ute som av olika anledningar inte får i sig tillräckligt med vitaminer och glömmer att ta sina kosttillskott. Brist på vitamin B12 kan leda till trötthet, kraftlöshet och försämrat minne. VitaBite är ett tuggummi som innehåller vitamin B12 och som passar perfekt som komplement till din övriga kost så att du får i dig den dagliga dos som kroppen behöver. Fyra tuggummin om dagen innehåller den rekommenderade dosen av vitamin B12 som dessutom fräschar upp andedräkten, säger Vilma Rydensjö ekonomiansvarig på VitaBite UF.

Hur har produktionsprocessen sett ut?

– För att omvandla vår idé till praktik, behövde vi ta extern hjälp. Hur tuggummi tillverkas och hur vitaminer frisätts i kroppen, var kunskap som vi inte kände till. Vi valde därför att ta hjälp av ett läkemedelsföretag i Prag som själva har erfarenhet av att producera medicinska tuggummin. Vi förklarade vår affärsvision och vad vi ville uppnå, och efter ett antal tester hade vi en färdigställd produkt. Själva paketeringen gör vi dock själva, säger Vilma Rydensjö.

Hur marknadsför ni er? Och vilka tillhör er kundgrupp?

– Hälsa och miljö kan summera vår marknadsstrategi. VitaBite är bra för kroppen och fri från animaliska restprodukter, och det vill vi konversera via vår försäljning. För att nå ut till kunder använder vi oss av digital marknadsföring, via vårt konto på facebook och instagram. Vi har även en hemsida där själva försäljningen sker, säger Aglaia Pavlova.

– Vår marknadsundersökning visar att det främst är unga kvinnor som äter mycket växtbaserad kost, som tillhör vår kundgrupp.

Hur ser ni tillbaka på ert UF-år?

– Jag har lärt mig att använda ekonomistyrning för att uppnå de ekonomiska mål vårt UF-företag har satt upp i budgeten. Genom att ta fram olika nyckeltal, har jag kunnat jämföra olika leverantörer vid affärsmässiga beslut som inköp av produkt samt räkna på hur stor vinsten blir per omsättningskrona. I nuläget har vi sålt 200 burkar, med en vinstmarginal på tolv kronor per burk. Att driva ett UF-företag har dessutom bidragit till min personliga utveckling. Jag har vässat mina kommunikativa förmågor och har lärt mig presentationsteknik och säljteknik, säger Vilma Rydensjö.

– Vi alla tycker att det har varit jättekul och framför allt lärorikt. Jag skulle kunna säga att jag har lärt mig mer ekonomi under mitt UF-år än vad jag har under mina tre år som ekonomistudent, säger Elin Samuelsson, VD på VitaBite UF.

– Man får en tydligare bild av hur det är att driva ett företag och i nuläget pratar vi om att avveckla UF-företaget och starta upp ett aktiebolag, säger Aglaia Pavlova.

UF-mässaUF
Skriven avRoza Kizil
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist