Aglaia Pavlova, Elin Samuelsson, Vilma Rydensjö i sin monter på SM i Ung Företagsamhet
Foto: Roza Kizil

Aglaia Pavlova, Elin Samuelsson, Vilma Rydensjö från Värmdö gymnasium driver tillsammans VitaBite UF, ett företag som säljer tuggummin som innehåller vitamin B-12.

Rätt tugg i affärsplanen tog VitaBite UF till SM-final

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Kreativitet, entreprenörskap och företagsamhet genomsyrar VitaBite UF som kammade hem en andra plats i kategorin “Årets affärsplan” när SM avgjordes i Stockholm den 6 maj 2019. “Jag har lärt mig mer ekonomi under mitt UF-år än vad jag har under mina tre år som ekonomistudent”, säger Elin Samuelsson, VD på UF-företaget VitaBite.

Inför årets SM i UF-företagande 2019, samlades hundratals gymnasieelever i Älvsjö för att ställa ut sina UF-företag och tävla inom olika kategorier. VitaBite UF från Värmdö gymnasium, var ett av alla företag på plats som med sin innovativa företagsidé, lyckades kamma hem en andraplats i kategorin “Årets affärsplan”. UF-företaget består av Elin Samuelsson, Vilma Rydensjö, Aglaia Pavlova, Elvira Grönvall, Linnéa Wester, Viktoria Milosavljevic och företaget säljer tuggummin som innehåller vitamin B-12.

– Vårt främsta mål var att ta fram en produkt som tilltalar många och som gör skillnad för klimatet, säger Aglaia Pavlova, administratör på VitaBite UF.

Vad är er företagsidé?

– Vi ville skapa en produkt som underlättar för alla veganer, vegetarianer eller människor där ute som av olika anledningar inte får i sig tillräckligt med vitaminer och glömmer att ta sina kosttillskott. Brist på vitamin B12 kan leda till trötthet, kraftlöshet och försämrat minne. VitaBite är ett tuggummi som innehåller vitamin B12 och som passar perfekt som komplement till din övriga kost så att du får i dig den dagliga dos som kroppen behöver. Fyra tuggummin om dagen innehåller den rekommenderade dosen av vitamin B12 som dessutom fräschar upp andedräkten, säger Vilma Rydensjö ekonomiansvarig på VitaBite UF.

Hur har produktionsprocessen sett ut?

– För att omvandla vår idé till praktik, behövde vi ta extern hjälp. Hur tuggummi tillverkas och hur vitaminer frisätts i kroppen, var kunskap som vi inte kände till. Vi valde därför att ta hjälp av ett läkemedelsföretag i Prag som själva har erfarenhet av att producera medicinska tuggummin. Vi förklarade vår affärsvision och vad vi ville uppnå, och efter ett antal tester hade vi en färdigställd produkt. Själva paketeringen gör vi dock själva, säger Vilma Rydensjö.

Hur marknadsför ni er? Och vilka tillhör er kundgrupp?  

– Hälsa och miljö kan summera vår marknadsstrategi. VitaBite är bra för kroppen och fri från animaliska restprodukter, och det vill vi konversera via vår försäljning. För att nå ut till kunder använder vi oss av digital marknadsföring, via vårt konto på facebook och instagram. Vi har även en hemsida där själva försäljningen sker, säger Aglaia Pavlova.

– Vår marknadsundersökning visar att det främst är unga kvinnor som äter mycket växtbaserad kost, som tillhör vår kundgrupp.

Hur ser ni tillbaka på ert UF-år?

– Jag har lärt mig att använda ekonomistyrning för att uppnå de ekonomiska mål vårt UF-företag har satt upp i budgeten. Genom att ta fram olika nyckeltal, har jag kunnat jämföra olika leverantörer vid affärsmässiga beslut som inköp av produkt samt räkna på hur stor vinsten blir per omsättningskrona.  I nuläget har vi sålt 200 burkar, med en vinstmarginal på tolv kronor per burk. Att driva ett UF-företag har dessutom bidragit till min personliga utveckling. Jag har vässat mina kommunikativa förmågor och har lärt mig presentationsteknik och säljteknik, säger Vilma Rydensjö.

– Vi alla tycker att det har varit jättekul och framför allt lärorikt. Jag skulle kunna säga att jag har lärt mig mer ekonomi under mitt UF-år än vad jag har under mina tre år som ekonomistudent, säger Elin Samuelsson, VD på VitaBite UF.

– Man får en tydligare bild av hur det är att driva ett företag och i nuläget pratar vi om att avveckla UF-företaget och starta upp ett aktiebolag, säger Aglaia Pavlova.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Arbetsrätten är inte anpassad för att hantera en krissituation”

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot städbranschen, en plötsligt minskad efterfrågan har fått stora konsekvenser. Svenskt Näringsliv har talat med Torkel Kristoffers som är vd på städföretaget Vardagsfrid AB. Han berättar om de konsekvenser coronakrisen haft på verksamheten och de uppoffringar företaget och dess medarbetare har fått göra.
NYHET Publicerad:

Så tycker Stockholmsföretagen om företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Företagen ger företagsklimatet i länets kommuner ett något lägre betyg än förra året. I över hälften av kommunerna är det sammanfattande omdömet lägre än 2019. De största positiva förändringar återfinns på Värmdö och Lidingö. 32 000 företag har tyckt till om företagsklimatet i sin kommun, varav 3700 företagare från Stockholms län.
NYHET Publicerad:

Stödåtgärderna måste förlängas

CORONAKRISEN Situationen för besöksnäringen är allvarlig. Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att företag inom besöksnäringen är de som drabbats hårdast av krisen. Detta leder i sin tur till att de företag som levererar varor och tjänster till dessa företag drabbas. Svenskt Näringsliv har talat med en av dessa leverantörer, Alvar Kårfors, vd för familjeföretaget Orto Novo AB, som odlar och säljer örter och kryddväxter.
NYHET Publicerad:

Viktig arbetskraft från utlandet går förlorad i coronakrisen

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot de flesta branscher och drabbar hela samhället. En bransch där krisens effekter börjar bli tydligare är tech-branschen som i Stockholms län sysselsätter över 50 000 personer. Carl-Johan Hamilton är vice vd på Ants Tech Recruiters och bedömer att två tredjedelar av hans kunder är negativt påverkade av krisen. En annan farhåga är att arbetskraftsinvandringen som branschen är beroende av kan gå förlorad i krisens spår.
NYHET Publicerad:

EU:s inre marknad måste värnas

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Olle Karstorp, Svenskt Näringsliv Stockholms län.
NYHET Publicerad:

Stängda gränser sinkar personalförsörjningen

CORONAKRISEN Företaget Xervon verkar i en bransch som riskerar att drabbas hårt av coronakrisen – men först om några månader. Långa investeringshorisonter gör att smällen kommer senare, och därmed behovet av stödåtgärder. Personalförsörjningen riskerar också att bli lidande om Europas gränser förblir stängda.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Bemanningsbranschen drabbas hårt

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot de flesta branscher och drabbar hela samhället. Med mindre rörlighet, obefintlig turism och med allt mer sparbenägna hushåll drabbas bemanningsbranschen i stor utsträckning. "Vi gått ner 25 procent i antalet uthyrda kandidater och kommer att göra en stor förlust under april månad", säger Tony Barosen VD för Bemmaningsstyrkan AB.
NYHET Publicerad:

Den offentliga investeringsviljan, viktigare än någonsin

CORONAKRISEN Stockholmsregionen har ett diversifierat näringsliv, något som är en fördel i besvärliga kriser. Det betyder inte att någon bransch blir oberörd, snarare att effekterna kommer i olika skeden och är svårare att beräkna. I byggbranschen börjar man märka effekterna av krisen främst pga. ökade sjukskrivningar men också minskad orderingång. ”Vår största önskan nu är att det offentliga fortsätter vara en trygg kund och kommer ut med förfrågningar” säger Johan Lindberg, vd på M3 Bygg.
NYHET Publicerad:

Dystert läge för rikstäckande butikskedja

CORONAKRISEN Mindre rörlighet, obefintlig turism och sparsamma hushåll gör att detaljhandeln drabbas hårt av coronakrisen. Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna, ser dystert på framtiden. Alla butiker har korttidspermitterat stora delar av den ordinarie personalen, vissa har förlorat närmare 70 procent av sina intäkter.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Lokalt krispaket från Länsstyrelsen

CORONAKRISEN Coronakrisen har lett till en akut situation för många företag runt om i landet, och det är viktigt att alla hjälper till att dämpa fallet. Nyligen gick Svenskt Näringsliv ut med förslag på vad kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra. Länsstyrelsen Stockholm har nu implementerat flera av dessa förslag.
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Stockholmskommuner stöttar företagen i coronakrisen

CORONAKRISEN På många håll i Stockholms län fattas beslut om åtgärder som ska underlätta för företagen i den svåra kris de befinner sig i. Lidingö, Tyresö och Sundbyberg är tre kommuner som visar handlingskraft och kreativitet i sina åtgärdspaket.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Avgörande läge för besöksnäringen

CORONAKRISEN "Innan krisen var orderböckerna fulla, nu är allt avbokat. Vi befinner oss i ett chocktillstånd", det säger Lotta Boman som driver Sigtunahöjden, en hotell- och konferensanläggning i centrala Sigtuna, och hon är inte ensam. Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars visar att företag inom besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.
NYHET Publicerad:

”Vår verksamhet kan komma att upphöra”

CORONAKRISEN Tobias Ellenius som driver Ellenius Buss AB i Sigtuna är en av många företagare som vittnar om hur hårt coronakrisen slår mot företagen. "I fredags blev jag tvungen att gå ut med ett varsel på 18 av våra 31 anställda. De åtgärder som regeringen presenterade kan förhoppningsvis rädda resterande persona", säger han.
NYHET Publicerad:

”Med dagens regler överlever vi inte”

CORONAKRISEN I Sigtuna kommun är många företag direkt eller indirekt kopplade till Arlanda och besöksnäringen. I Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars framgår det att företag inom transportsektorn och besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.