Årets UF-företag. Bizzt UF (1).jpg
Foto: Marcus Andersson

Årets UF-företag – Bizzt UF.

Energifylld och idérik mässa

NYHET Publicerad

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade.  

— Mässan är årets höjdpunkt både för UF-elever, lärare och för oss som jobbar på UF-kontoret, och vi är framförallt nöjda och tacksamma för det stora engagemang som visas både från näringsliv och från politiken, berättar Anna Forsberg, Ung Företagsamhets regionchef i Värmland.  

Företag som erbjöd en produkt till konsumenter samsades sida vid sida med företag som erbjöd tjänster för att lösa problem eller utbildning åt kunden. Trenden bland årets företagsidéer var tydlig: miljö-och samhällsengagemang och hållbara innovativa lösningar. Kort sagt många finurliga och bra affärsidéer kombinerat med proffsiga presentationer och montrar.  

— Vi gläds åt att det märks att det affärsmässiga ”tänket” hos eleverna har utvecklats mycket under åren, fortsätter Anna Forsberg 

På kvällen presenterades självfallet nominerade och vinnare i de olika tävlingskategorierna. Inte mindre än 16 pris delades ut och Svenskt Näringsliv stod som tävlingsvärd för kategorin Årets UF-företag. Anna Hedberg från Svenskt Näringsliv berättar varför det är viktigt med engagemang i Ung Företagsamhet:

— Svenskt Näringsliv företräder företagare i Sverige och vi arbetar för att alla företag ska ha bästa möjliga förutsättningar – både för existerande och framtida företag. Ungdomarna här på mässan är ju framtidens företagare och arbetsgivare, så det är oerhört angeläget för oss att stödja och uppmuntra dem och deras insatser i sitt företagande. 

Årets 16 pristagare

Årets Logotyp
Delibox UF – Fria läroverken, Karlstad

Årets Affärsplan 
Lek & Skoj UF – Taserudsgymnasiet, Arvika 

Årets Stjärnskott 
Hannes Törnkvist, Praktiska i Karlstad 

Årets Lärare
Torbjörn Jonsson, Herrgårdsgymnasiet i Säffle

Årets Arbetslag  
Handel- och administration Taserudsgymnasiet, Arvika 

Årets Digitala Närvaro 
Cincinno UF – Tingvallagymnasiet, Karlstad 

Årets UF-kooperativ 
Noll Komma Noll UF – Tingvallagymnasiet, Karlstad  

Årets Hantverkare 
Shuffla UF – Sundsta-Älvkullegymnasiet 

Årets Var
Active Kids UF - ForshagaAkademin, Forshaga 

Årets Tjänst 
Parkcity UF – Tingvallagymnasiet, Karlstad 

Årets Hållbara företag UF 
Bizzt UF – ForshagaAkademin UF 

Årets Innovation 
Safe Travels UF – Herrgårdsgymnasiet, Säffle 

Årets Monter
The Spice Factory UF – Thorén business school, Karlstad

Årets Säljare
Beata Vangstad – ShadeAway UF – Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstad

Årets Skola 
Lillerudsgymnasiet, Karlstad 

Årets UF-företag 
Bizzt UF – ForshagaAkademin, Forshaga 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Vem tar ledningen i elförsörjningsfrågan?

KRÖNIKA Lina Håkansdotter, expert på hållbarhet och infrastruktur på Svenskt Näringsliv, delar med sig av tankar kring elförsörjningens utmaningar och möjligheter.
NYHET Publicerad:

Rekordlågt förtroendet för kommunala upphandlingar

SOMMARKRÖNIKA Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagsklimatet i kommunerna. En av frågorna vi ställer är hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunen. I år var resultatet nedslående – betyget för de kommunala upphandlingarna har aldrig varit längre, 2,63 på en 6-gradig skala. Om vad det kan bero på skriver Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringsliv, i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SOMMARKRÖNIKA "Krisen har gjort det uppenbart hur viktiga företagen är som skapare av välstånd. Företagen producerar de varor och tjänster som vi behöver, och därtill skapas jobb och skatteintäkter till välfärden". Det skriver Johan Fall, Svenskt Näringsliv, i sin sommarkrönika och pekar på att det finns en rad strukturella problem i ekonomin som synliggjorts under krisen, inte minst på skattesidan.
NYHET Publicerad:

Skatteproblem synliggjorda av krisen

KRÖNIKA "Ska Sverige komma starkare ur krisen måste vi blicka framåt och lägga grunden för återhämtning. Mycket behöver därför göras för att återstarta beredvilligheten att investera och ta risk, säkra kompetenstillgången och viljan att anställa, stärka incitamenten att arbeta, bygga upp infrastrukturen, utveckla handeln med och öppenheten gentemot omvärlden." Det skriver Johan Fall, skattechef Svenskt Näringsliv i en krönika.
NYHET Publicerad:

En visionär syn på vårt miljöarbete

KRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete". Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

SOMMARKRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar. Enligt UB uppger hälften av gymnasieungdomarna att de är oroliga inför framtiden, att jämföra med tre av tio när de ställde samma fråga hösten 2019." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Löfbergs, omställning och frågor för framtiden

FÖRETAGANDE I maj besökte vi digitalt Lars Appelqvist, vd för familjeföretaget Löfbergs.
NYHET Publicerad:

Skogsbackens ost hoppas på snabb återhämtning för hotell och restauranger

CORNONAKRISEN Hallå där Marih Jonsson, som driver Skogsbackens ost och är en del av Fjärdhundraland. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

"Samhället bör ta ett gemensamt ansvar"

SKOLA & NÄRINGSLIV Viktoria Sundeskog driver Sun Screen AB i Sunne och har ett stort engagemang för att föra skola och näringsliv närmare varandra. 
NYHET Publicerad:

Fyra prioriteringar i EU:s återhämtningsplan

EU Bara månader efter att den nya EU-kommissionen tillträdde och presenterade sina planer för den kommande mandatperioden slog corona-pandemin till. Till de stora utmaningarna, som Brexit och en ny långtidsbudget, lades nu ytterligare en: att få EU att återhämta sig ur en medicinsk och ekonomisk kris. Vi har träffat chefen på Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel, Anders Edholm, för att höra vad svenska företag bör hålla koll på i EU den närmaste tiden.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

KRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

KRÖNIKA Tre av tio gymnasieungdomar säger att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin och hälften av sistaårseleverna säger att deras möjligheter att få jobb till hösten är ganska eller mycket dåliga.
NYHET Publicerad:

"Krisen har gjort att vi behöver vara mer pragmatiska"

CORONAKRISEN I Håbo kommun har många företag drabbats hårt av den rådande coronakrisen och flera företagare står utan uppdrag och med utebliven beläggning. Flera stycken större industriföretag har dock sett en ökning i produktionen under pandemin. Som lösning på detta har kommunen etablerat en matchningsfunktion. ”Syftet är att matcha ihop företag som saknar och under rådande pandemi behöver personal med företag vars verksamhet har avstannat.” förklarar Liselotte Grahn Elg, kommunstyrelseordförande i Håbo kommun.
NYHET Publicerad:

Hur löser vi ett mer än dubbelt så stort elbehov?

SOMMARKRÖNIKA "I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd". Lina Håkansson, Svenskt Näringsliv, lyfter i denna krönika frågan om hur vi ska lösa vårt framtida elbehov.
NYHET Publicerad:

Viktigt att föra skola och näringsliv närmare varandra

SKOLA & NÄRINGSLIV "Jag upplever att man ibland pratar lite olika språk. Skolan pratar om drömmar, och det är bra, men arbetsgivare och näringslivet kanske snarare pratar om anställningsbarhet."
NYHET Publicerad:

"Man måste vara beredd att tänka nytt"

CORONAKRISEN Hallå där Anna Hidegren, arrendator av Rullsands Havsbad och Camping. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

Visioner för miljön och klimatets skull

SOMMARKRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete. Sverige behöver ta fasta på utvecklingen i näringslivet, den hållbara utvecklingen, som en motor för att skapa ett välfärdssamhälle." Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Regionen hjälper företagen att navigera rätt

STÖD I spåren av coronavirusets framfart är Region Värmland en av många aktörer som försöker tänka nytt när det kommer till att kroka arm med näringslivet.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Brott mot företag måste få fortsatt fokus”

FÖRETAGSKLIMAT ”Näringslivets problem med otrygghet och utsatthet för brott behöver få ytterligare fokus”, anser Anna Hedberg, regionchef Svenskt Näringsliv i Värmland.