Färre jobb med nya regler

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA År 2004 fick jag första gången frågan om jag var intresserad av att ta över det bolag jag då arbetat sex år i. Det var ett generationsskifte där den gamle ägaren som då var 66 år bestämt sig för att trappa ned.

Anders Hedberg

Anders Hedberg, Kåver & Mellin AB

Jag startade ett nytt bolag och tog över hela verksamheten under 2006. Bolaget köptes för en miljon kronor och finansierades dels genom ett lån från Almi (300.000:-) och dels genom ett lån på resten hos Handelsbanken. Det var inte lätt att få lån trots att jag visade på att omsättningen som för 2007 bedömdes till 6 miljoner skulle ge ett överskott på ca en halv miljon kronor. Till slut fick jag lån genom att sätta vårt hus i pant. För att klara av att betala utgifterna det första halvåret kunde jag dels inte ta ut någon lön och dels behövdes en checkkredit på en halv miljon kronor hos Handelsbanken.

De första åren gick tack vare en stark konjunktur och mycket arbete bra. Företaget expanderade från fem anställda när jag tog över till att 2010 uppgå till 14 anställda och en omsättning på ca 16 miljoner kronor. Två av de anställda hade vid den tidpunkten blivit så viktiga för verksamheten att jag lockade dem med att få bli delägare på 10% vardera. En av morötterna jag lockade dem med var 3:12 reglerna och de möjligheter till bättre avkastning på nedlagt arbete dessa ger.

De förstod på en gång att visst blir det mer arbete under framförallt många sena kvällar samt helger då man får försumma familj och vänner trots att det inte ger något extra i lönekuvertet varje månad. Vid bokslutet kom dock varje år en rättvist fördelad utdelning som belöning för slitet vi tillsammans lagt ned.

Med tre drivna delägare expanderade företaget fort. Vi blev tre som delade på ansvaret, fick nya uppdragsgivare och behövde anställa fler. Med fler projekt räckte det inte att bara vi delägare tog ansvar utan fler medarbetare såg möjligheterna att utvecklas och dessutom kanske få chansen att en dag kunna kliva in som delägare.

När vi kom fram till årsskiftet 2012/2013 hade antalet anställda vuxit till 18 personer och omsättningen låg på 21 miljoner. Projekten hade vuxit och framförallt var det tre personer från Uppsala som hade klivit fram, tagit ansvar och blivit oumbärliga för företaget. Vi tog en diskussion med dem om möjligheterna, fördelarna och nackdelarna med att vara småföretagare. Återigen blev en av huvudanledningarna de ekonomiska möjligheterna som 3:12 reglerna innebär samt rättvisesystemet i dem, att har du 15% av ägandet så får du 15% av det utdelningsbara utrymmet.

Idag är vi sex delägare i de tre bolag vi driver. 2016 omsatte vi 50 miljoner kronor och är drygt 40 anställda. Anställda med olika etnicitet, kön, religion, funktionsnedsättningar och ålder, en perfekt mix av det nya Sverige.

Fram till att utredningen av 3:12 reglerna kom så trodde vi att vår resa bara börjat. Vi trodde att företaget skulle fortsätta växa och att vi skulle kunna locka fler av våra nyckelanställda till att bli delägare. Att nya delägare skulle få satsa en del eget kapital men framförallt en arbetsinsats för att dels få påverka företaget framöver men också kunna få en möjlighet att få avkastning på sin insats. Nu har den förhoppningen om tillväxt kraftigt minskat.

Vår möjlighet som ett kunskapsbaserat företag att våga växa bygger på att knyta till oss nyckelpersoner. Ett litet eller medelstort företag har inte samma möjligheter som de stora börsnoterade företagen i de expansiva faserna, för oss är ägarspridningen en trygghet i att fortsätta våga växa men då måste det också finnas verktyg och nycklar för att knyta till oss de personerna. Utan att säkra upp att nyckelpersoner stannar i organisation kan inte tillväxt och nyanställningar göras. Utan bra incitament (läs 3:12 regler) för nya delägare med mindre poster i företag är det svårt att motivera de uppoffringar, ansvar och risker som kommer med delägarskap.

I undersökning efter undersökning visar det sig att flertalet arbetstillfällen i Sverige växer fram i företag med samma historik och storlek som oss. Är regeringen ute efter att bromsa denna utveckling med nya 3:12?

Vi trodde att regeringen stod bakom rättvisa och allas lika värde men med nya 3:12 kommer den procentuellt mindre ägaren inte längre få sin procentuella del av utdelningsutrymmet i företaget. Hon eller han kommer att få nöja sig med en smula av kakan.

Under de tio år vi drivit företag har vi genom hårt arbete inte bara betalat löner, löneskatter, arbetsgivaravgifter etc utan även kunnat redovisa en vinst som vi skattat för. Efter alla skatter är betalda har vi kunnat dela ut en del av överskottet till ägarna som vi sedan betalat skatt för. Är inte det att bidra till ett bättre Sverige? Den största delen av överskottet har vi investerat i företaget alternativt i andra företag i Sverige.

Som byggnadsingenjörer och entreprenörer är vår största resurs våra anställda. Alla investeringar som görs i företaget är för att främja deras arbetsmiljö och deras utveckling. Vi höjer hellre deras löner än lönerna till oss ägare.

Till sist ställer jag mig också frågande till utredningens förslag att likställa aktieutdelning med lön. Som anställd behöver du inte satsa hus och hem för att kunna starta företag. Som anställd har du din lön, och går företaget du jobbar på i konkurs träder fallskärm i form av a-kassa in. Som anställd kan du släppa ditt arbetsverktyg klockan 17 och komma tillbaka till arbetet klockan 8 nästa morgon. Vi som småföretagare har inte den tryggheten och arbetar betydligt fler än 40 timmar i veckan. Dessutom försvinner inte ansvaret när vi lämnat arbetsplatsen.

Visst är det roligt och stimulerande att driva företag, men med en stor personlig och ekonomisk insats så bör möjligheterna till utdelning finnas. Att utredaren dessutom skriver att många företag inte kan plocka ut det utdelningsutrymme som man skapar sig är väl inget problem. Det visar väl bara att för de flesta av oss småföretagare så ger inte insatsen hela den utdelning som den borde.

Min rekommendation för att tillväxten av arbeten ska fortsätta växa är att låta reglerna i stort vara som de är. Underlätta gärna för generationsskiftena och ta bort kravet på ägarandel men minska inte det lönebaserade utrymmet för kapitalbeskattning och öka inte kraven på löneuttag för ägare.

Jag tror på de små- och medelstora ägarledda företagen, gör regeringen det?

Anders Hedberg
Kåver & Mellin AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning toppar näringslivsrådets agenda

FÖRETAGSKLIMAT I Tierp invigs det nya året med ett uppgraderat näringslivsråd. Syftet är att bibehålla en positiv utveckling av företagsklimatet och lägga grunden för en långsiktigt hållbar utveckling. I rådet kommer aktörer från såväl jordbruk, som politik och näringsliv finnas representerade. Henrik Nyström, platschef på Atlas Copcos Tierpverken, välkomnar det nya forumet som kan komma att spela en betydande roll när nya utmaningar väntar kommunen.
NYHET Publicerad:

Elprogrammet på Praktiska gymnasiet i Uppsala bäst i länet

UTBILDNING I Uppsala län ska cirka 4 100 niondeklassare och deras föräldrar under de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.
NYHET Publicerad:

“Vi ska bli Sveriges mest hållbara företag”

MILJÖSATSNING I Morgongåva, sex mil väster om Uppsala, ligger Apoteas logistikcenter. Det är motorn i Sveriges första fullskaliga nätapotek. Med vd Pär Svärdson i täten, är de nu i full gång med att också bli Sveriges mest hållbara företag. "För oss är miljönytta är likställt med konkurrenskraft. Låga priser kan alltid bjudas under, men alla gynnas av hållbara klimatsatsningar!"
NYHET Publicerad:

Nu har du chansen att påverka våra politiker och tjänstemän

FÖRETAGSKLIMAT Den 2 januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

”Vi vill kunna säga att vi tagit vårt ansvar”

MILJÖSATSNING Nya innovativa lösningar är nödvändiga för att parera en klimatkris. En viktig källa till nytänk och initiativtagande är våra företagare. På ICA Flygfyren i Norrtälje, pågår butikens hittills största miljösatsning. Om det berättade VD Magnus Aronsson, när Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström, tillsammans med Norrtäljes näringslivsutvecklare Marcus Iliev och tidigare näringslivschef Rodrigo Garay, var på företagsbesök i Roslagen.
NYHET Publicerad:

Tierp inleder nytt år med uppgraderat näringslivsråd

FÖRETAGSKLIMAT I höst hade Tierps kommun all anledning att fira. När Svenskt Näringsliv tog den årliga tempen på företagsklimatet runt om i landet, klättrade Tierp 65 placeringar i kommunrankingen. I syfte att främja en fortsatt positiv trend och en hållbar näringslivsutveckling har kommunen klubbat igenom en uppgradering av sitt näringslivsråd.
NYHET Publicerad:

Väktare ska trygga butikskunder i Tierp

SÄKERHET Brottslighet medför stora ekonomiska konsekvenser för företagare. Det visar den rapport som HUI Research tagit fram på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Det är också något Erik Bergström och Magnus Lindberg, ägare av Hemköpsbutiker i Uppsala och Tierp, fått erfara. Oroligheter kring butiken har medfört både snatteri och otrygghet. Nu anlitar de vakter för att trygga kunder och medarbetare.
NYHET Publicerad:

Svensk e-identitet ”ser till att du är du”

ENTREPRENÖRSKAP I SVT:s gamla lokaler på Svartbäcksgatan huserar IT-företaget Svensk e-identitet. Företaget grundades för tio år sedan efter att matchningstjänsten Connect fört tre Uppsalaentreprenörer samman; Mikael Westöö, Jörgen Hellgren och Patrik Sandberg hade på var sitt håll fått upp ögonen för nya behov och en ny bransch.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare och läkarintyg – vad gäller egentligen?

WEBBINAR I detta webbinar tillsammans med Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv och Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan får du svar på några av frågorna som uppstår i samband med sjukskrivna medarbetere och de sjukintyg som ligger till grund för sjukskrivningen.
NYHET Publicerad:

TRR stöttar vid omställning “idag, igår & imorgon”

OMSTÄLLNING Digitalisering, Brexit och demografisk utveckling är faktorer som ökar kraven på dagens företagare. För vissa kan det skapa behov av omställning och uppsägning. Men, hur informerar man på bästa sätt sina medarbetare? Vilka framtidsmöjligheter har medarbetare efter uppsägning? och vad är egentligen en “people plan?” Det var frågor som Erica Sundberg och Susanne Corse från TRR besvarade under årets arbetsgivardag i Västerås.
NYHET Publicerad:

Arbetsbyrån UF hjälper unga ut i arbete

UNG FÖRETAGSAMHET Jadd Saliba, Kevin Amin och Mathias Lind går sista året på Celsiusskolans Handels- och administrationsprogram. Som gymnasieprojekt driver de UF-företaget Arbetsbyrån. I februari går startskottet för deras event som ska föra samman arbetsgivare och arbetssökande.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Bygglovhjälpen gör det lätt att göra rätt

FÖRETAGSKLIMAT Ofullständiga bygglovsansökningar ställer till det för både kunder och medarbetare. I Uppsala kommun ska den nylanserade tjänsten “Bygglovhjälpen” göra det lättare för företagare och privatpersoner att ansöka om bygglov. Yvonne Fredriksson, Enhetschef för bygglovhandläggning i Uppsala kommun, berättar om den digitala tjänsten som kan effektivisera ärendehanteringen för både kunder och medarbetare.
NYHET Publicerad:

Bygglovsprocessen - en brobyggare i Enköping

FÖRETAGSKLIMAT På Enköpings miljö- och byggnadsförvaltning upplevde medarbetare att kommunen och företagare talade om varandra snarare än med varandra. För att ta reda på vart det skavde antog förvaltningen en ny strategi. Med en fikakorg i handen begav de sig ut till de stora byggföretagen för att lyssna till deras upplevelser av förvaltningens hantering av bygglovsprocessen. "Vi såg möjligheten att bryta ett mönster av dåliga relationer", säger Magnus Holmberg Muhr förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen.
NYHET Publicerad:

"Vill lära ut mer om företagande och samhällsekonomi"

SKOLNÄTVERK "Fler elever skulle kunna göra rationella beslut om sin framtid och även inspireras till att välja andra typer av yrken med mer kunskap inom företagande och samhällsekonomi" säger Jens Lepikko som är ny skolnätverksansvarig till Svenskt Näringslivs regionkontor i Uppsala. Jens kommer i sin roll som skolnätverksansvarig att arbeta med att öka samverkan mellan skola och näringsliv genom att förmedla Svenskt Näringslivs kostnadsfria skolmaterial.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Ökad frihet att anpassa lönesättningen – optimalt för Tebex

AVTAL 2020 Förberedelserna inför avtalsrörelsen 2020 är i full gång. Redan i december ska industrins arbetsgivare och fackförbund byta avtalskrav inför 2020 års avtalsförhandlingar. Denna gången mot bakgrunden av konjunkturavmattning, Brexit och risken för ett internationellt handelskrig. För Tebex med 36 anställda och arbetskraftskostnader som uppgår till 40 procent av företagets kostnader, blir den stundande avtalsrörelsen viktig. Både för Tebex fortsatta konkurrenskraft och möjligheten att anställa nya medarbetare.