Färre jobb med nya regler

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA År 2004 fick jag första gången frågan om jag var intresserad av att ta över det bolag jag då arbetat sex år i. Det var ett generationsskifte där den gamle ägaren som då var 66 år bestämt sig för att trappa ned.

Anders Hedberg

Anders Hedberg, Kåver & Mellin AB

Jag startade ett nytt bolag och tog över hela verksamheten under 2006. Bolaget köptes för en miljon kronor och finansierades dels genom ett lån från Almi (300.000:-) och dels genom ett lån på resten hos Handelsbanken. Det var inte lätt att få lån trots att jag visade på att omsättningen som för 2007 bedömdes till 6 miljoner skulle ge ett överskott på ca en halv miljon kronor. Till slut fick jag lån genom att sätta vårt hus i pant. För att klara av att betala utgifterna det första halvåret kunde jag dels inte ta ut någon lön och dels behövdes en checkkredit på en halv miljon kronor hos Handelsbanken.

De första åren gick tack vare en stark konjunktur och mycket arbete bra. Företaget expanderade från fem anställda när jag tog över till att 2010 uppgå till 14 anställda och en omsättning på ca 16 miljoner kronor. Två av de anställda hade vid den tidpunkten blivit så viktiga för verksamheten att jag lockade dem med att få bli delägare på 10% vardera. En av morötterna jag lockade dem med var 3:12 reglerna och de möjligheter till bättre avkastning på nedlagt arbete dessa ger.

De förstod på en gång att visst blir det mer arbete under framförallt många sena kvällar samt helger då man får försumma familj och vänner trots att det inte ger något extra i lönekuvertet varje månad. Vid bokslutet kom dock varje år en rättvist fördelad utdelning som belöning för slitet vi tillsammans lagt ned.

Med tre drivna delägare expanderade företaget fort. Vi blev tre som delade på ansvaret, fick nya uppdragsgivare och behövde anställa fler. Med fler projekt räckte det inte att bara vi delägare tog ansvar utan fler medarbetare såg möjligheterna att utvecklas och dessutom kanske få chansen att en dag kunna kliva in som delägare.

När vi kom fram till årsskiftet 2012/2013 hade antalet anställda vuxit till 18 personer och omsättningen låg på 21 miljoner. Projekten hade vuxit och framförallt var det tre personer från Uppsala som hade klivit fram, tagit ansvar och blivit oumbärliga för företaget. Vi tog en diskussion med dem om möjligheterna, fördelarna och nackdelarna med att vara småföretagare. Återigen blev en av huvudanledningarna de ekonomiska möjligheterna som 3:12 reglerna innebär samt rättvisesystemet i dem, att har du 15% av ägandet så får du 15% av det utdelningsbara utrymmet.

Idag är vi sex delägare i de tre bolag vi driver. 2016 omsatte vi 50 miljoner kronor och är drygt 40 anställda. Anställda med olika etnicitet, kön, religion, funktionsnedsättningar och ålder, en perfekt mix av det nya Sverige.

Fram till att utredningen av 3:12 reglerna kom så trodde vi att vår resa bara börjat. Vi trodde att företaget skulle fortsätta växa och att vi skulle kunna locka fler av våra nyckelanställda till att bli delägare. Att nya delägare skulle få satsa en del eget kapital men framförallt en arbetsinsats för att dels få påverka företaget framöver men också kunna få en möjlighet att få avkastning på sin insats. Nu har den förhoppningen om tillväxt kraftigt minskat.

Vår möjlighet som ett kunskapsbaserat företag att våga växa bygger på att knyta till oss nyckelpersoner. Ett litet eller medelstort företag har inte samma möjligheter som de stora börsnoterade företagen i de expansiva faserna, för oss är ägarspridningen en trygghet i att fortsätta våga växa men då måste det också finnas verktyg och nycklar för att knyta till oss de personerna. Utan att säkra upp att nyckelpersoner stannar i organisation kan inte tillväxt och nyanställningar göras. Utan bra incitament (läs 3:12 regler) för nya delägare med mindre poster i företag är det svårt att motivera de uppoffringar, ansvar och risker som kommer med delägarskap.

I undersökning efter undersökning visar det sig att flertalet arbetstillfällen i Sverige växer fram i företag med samma historik och storlek som oss. Är regeringen ute efter att bromsa denna utveckling med nya 3:12?

Vi trodde att regeringen stod bakom rättvisa och allas lika värde men med nya 3:12 kommer den procentuellt mindre ägaren inte längre få sin procentuella del av utdelningsutrymmet i företaget. Hon eller han kommer att få nöja sig med en smula av kakan.

Under de tio år vi drivit företag har vi genom hårt arbete inte bara betalat löner, löneskatter, arbetsgivaravgifter etc utan även kunnat redovisa en vinst som vi skattat för. Efter alla skatter är betalda har vi kunnat dela ut en del av överskottet till ägarna som vi sedan betalat skatt för. Är inte det att bidra till ett bättre Sverige? Den största delen av överskottet har vi investerat i företaget alternativt i andra företag i Sverige.

Som byggnadsingenjörer och entreprenörer är vår största resurs våra anställda. Alla investeringar som görs i företaget är för att främja deras arbetsmiljö och deras utveckling. Vi höjer hellre deras löner än lönerna till oss ägare.

Till sist ställer jag mig också frågande till utredningens förslag att likställa aktieutdelning med lön. Som anställd behöver du inte satsa hus och hem för att kunna starta företag. Som anställd har du din lön, och går företaget du jobbar på i konkurs träder fallskärm i form av a-kassa in. Som anställd kan du släppa ditt arbetsverktyg klockan 17 och komma tillbaka till arbetet klockan 8 nästa morgon. Vi som småföretagare har inte den tryggheten och arbetar betydligt fler än 40 timmar i veckan. Dessutom försvinner inte ansvaret när vi lämnat arbetsplatsen.

Visst är det roligt och stimulerande att driva företag, men med en stor personlig och ekonomisk insats så bör möjligheterna till utdelning finnas. Att utredaren dessutom skriver att många företag inte kan plocka ut det utdelningsutrymme som man skapar sig är väl inget problem. Det visar väl bara att för de flesta av oss småföretagare så ger inte insatsen hela den utdelning som den borde.

Min rekommendation för att tillväxten av arbeten ska fortsätta växa är att låta reglerna i stort vara som de är. Underlätta gärna för generationsskiftena och ta bort kravet på ägarandel men minska inte det lönebaserade utrymmet för kapitalbeskattning och öka inte kraven på löneuttag för ägare.

Jag tror på de små- och medelstora ägarledda företagen, gör regeringen det?

Anders Hedberg
Kåver & Mellin AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar. De har höga målsättningar för sitt UF-år, samtidigt som de ser kursen som en chans att få med sig praktiska kunskaper kring företagande. "Drömmen är såklart att komma till SM i UF-företagande".
NYHET Publicerad:

Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Uppsalaregionen, men de många fördelarna överväger. "Prao är suveränt. Det är det enda sättet vi kan få ungdomar att förstå vad det handlar om. Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna att de saknar förståelse och erfarenhet om inte vi företagare drar vårt strå till stacken och erbjuder dem det", säger Michael Prising som driver Feskarn i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Norrtäljes nya näringslivsperspektiv har revolutionerande effekter

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat har släppts och Norrtälje klättrar två placeringar upp till en 196:e plats bland landets 290 kommuner. Trots att utvecklingen går i rätt riktning, tar nu politiker och tjänstemän stora krafttag för att boosta företagsklimatet ytterligare. "Nu satsar vi på att ändra attityden till entreprenörskap och företagande! Företagarna är våra värdeskapare, vårt jobb som kommun ska vara att förvalta och fördela", säger Bino Drummond, kommunstyrelseordförande i Norrtälje kommun.
NYHET Publicerad:

Utbildning i företagsservice rustar Uppsala för tillväxt

HALLÅ DÄR Per Lundeqvist, enhetschef för ’Näringsliv, etablering’ inom avdelningen Näringsliv och Destination på Uppsala Kommun. Ni storsatsar på att utbilda kommunens medarbetare i bemötande, effektiv kommunikation och företagsservice. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Sida vid sida ska kommun och näringsliv ta Älvkarleby till topp 100

FÖRETAGSKLIMAT Den 24:e september släppte Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner och i Uppsalaregionen är det Älvkarleby som stått för det störta lyftet. Från föregående års placering som 241:e kommun, har de klättrat hela 71 placeringar och positionerar sig nu på en 170:e plats. Enligt Martin Andaloussi, kommunens näringslivschef, är ett bra företagsklimat avgörande för kommunens utveckling.
NYHET Publicerad:

Två raketer och en sjunkbomb

FÖRETAGSKLIMAT Att Uppsalaregionens företag har bästa möjliga förutsättningar för att driva och utveckla sina företag har stor betydelse för jobb och välfärd. För att ta tempen på företagsklimatet och driva på för ständig utveckling och förbättring genomför Svenskt Näringsliv årligen en enkätundersökning som visar hur företagen i Sverige ser på företagsklimatet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Älvkarlebys nya kommundirektör sätter kommunmedlemmarnas behov i fokus

NY PÅ JOBBET Sedan en dryg månad har Maria Wikström innehaft posten som Älvkarlebys kommundirektör. Det var kommunens goda framtidstro och positiva utveckling som lockade henne att ta tjänsten. Med sig har hon såväl gedigna erfarenheter från ledarroller inom det offentliga, som nya idéer om hur kommunikationen mellan kommunen och dess medlemmar kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Den 24 september smäller det!

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet?
NYHET Publicerad:

Rådgivare bygger broar över generationsgränserna

UNG FÖRETAGSAMHET Snart kommer drygt 1300 gymnasieelever i Uppsala län ta ett kliv ut i näringslivet med sina nystartade UF-företag. För vissa kan klivet kännas stort, men med på resan finns skolinformatörer, lärare och inte minst rådgivare. Den 18 september går den årliga rådgivarfrukosten av stapeln, där kommer bland andra Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berätta mer om rådgivarrollen och året som väntar.
NYHET Publicerad:

Enköping satsar på att hjälpa företagen att göra rätt

HALLÅ DÄR Ingvar Smedlund, kommunstyrelsens ordförande i Enköpings kommun. Ledningen i kommunen har gjort stora satsningar för att hjälpa företag att göra rätt i såväl uppstartande som drivande faser. Hur ser det arbetet ut?
NYHET Publicerad:

Högsäsong i besöksnäring skapar jobb för unga

SOMMARJOBB "Norrtälje är en sommarstad och det ökade trycket blir påtaglig. Vi är därför väldigt positiva till sommarjobb. Utan dem skulle vi inte överleva", säger Susanna Fagerström som äger och driver Å-tellet i Norrtälje. I besöksnäringen skapas det över 20 000 sommarjobb enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Extrapersonal är till stor hjälp under sommarmånaderna

SOMMARJOBB Under sommarmånaderna ökar antalet anställningar i Sverige med ca 96 000 i åldrarna 15 till 24 år. Bara i besöksnäringen ökar det med ungefär 20 000 anställningar, enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kaffe och krångel

REGELKRÅNGEL Att stöta på regelkrångel med myndigheter kan skapa en känsla av hjälplöshet och för företagare kan det vara svårt att få gehör för problemen de upplever. Vi har pratat med Ulf Lindvall som driver Lindvalls Kaffe i centrala Uppsala och som ger sin berättelse av myndighetskrångel som påverkar verksamheten.
NYHET Publicerad:

Dialogbaserad styrning i Knivsta kommun

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Claes Litsner, ordförande i Bygg- och miljönämnden i Knivsta kommun. Den majoritet som nu leder Knivsta har enats om en mer dialogbaserad styrning i mötet mellan kommunen och dess invånare. Ett sätt att underlätta för företagare är att implementera Rättviksmodellen som bland annat innebär att tillsyn faktureras i efterhand. Hur jobbar ni i Knivsta för att det ska bli enklare för företag att göra rätt från början?
NYHET Publicerad:

Uppsala län behöver fler spetsutbildningar

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 5,6 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Uppsala län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Så arbetar Tierps kommun för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Sara Sjödal, Kommunstyrelsens ordförande i Tierps kommun. Genom organiserade företagsbesök jobbar ni i kommunen för att skapa en god dialog mellan politiker och företagare, något som är en viktig beståndsdel för att skapa ett varmt företagsklimat. Vad är det som är nytt med det här arbetet?