Kaija Carlson
Foto: Hanna Johansen

"Det finns inget bättre än att få jobba med, stötta och guida unga människor. Att få finnas där och se hur unga tar steget ut och vågar satsa, det är fantastiskt!", säger Kaija Carlson.

Kaija inspirerar till hållbart företagande

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Sofi Lahyani, Regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala län, berättade i samband med UF-årets kick-off om organisationens nya initiativ för att inspirera unga till hållbart företagande. Nytt för i år, och exklusivt för Stockholm och Uppsala län, är nämligen Ung Företagsamhets hållbarhetsexperter som kan guida unga företagare i en mer hållbar riktning.

Sofi Lahyani

"Vi vill uppmuntra ungdomarna till att fokusera på flera aspekter, så som under vilka förhållanden deras produkter är producerade", säger Sofi Lahyani.

Under läsåret ser Sofi och hennes medarbetare i Uppsala län fram emot att få ta del av UF-företagarnas nya innovationer. Bland dessa är hållbarhet på många sätt väl etablerat. Men, att Ung Företagsamhet i Stockholm och Uppsala län nu engagerat hållbarhetsexperter skapar nya möjligheter och motiverar ungdomarna ytterligare.

– Experterna gör allt ifrån att guida UF-företagarna igenom regler från livsmedelsverket och hjälper dem att orientera sig bland ekologiskt sortiment, till att vara med på smaktester och assistera vid kryddbalansering. Det är jättekul för eleverna och reflekterar det hållbarhetstänk som är etablerat bland företagarna i Uppsala län.

Men, än finns aspekter kring begreppet hållbarhet som behöver lyftas, tillägger Sofi. Trots att temat är väl etablerat hos UF-företagarna, består en utmaning i att förmedla idén om att hållbarhet också innebär att företagen behöver tjäna pengar. En pågående trend är exempelvis att UF-företagare väljer att donera intäkter till välgörande ändamål, utan att först se över de kostnader som behöver täckas eller framtida investeringar som behöver genomföras.

– Vi måste omkonceptualisera ordet “hållbart.” Hållbarhet innefattar att göra bra och välinformerade beslut. Vi vill uppmuntra ungdomarna till att fokusera på flera aspekter, så som under vilka förhållanden deras produkter är producerade. Först när alla omkostnader är ombesörjda vid UF-årets slut, kan UF-företagarna besluta om hur mycket som ska gå till välgörande ändamål. Så kan vi uppnå ett mer hållbart sätt att värna om omgivningen! avslutar Sofi.

En av Ung Företagsamhets hållbarhetsexperter är företagaren, UF-rådgivaren, lärarmentorn och företagsängeln Kaija Carlson. Utöver sina många roller och driften av familjeföretaget ICA Kvantum Gränby, är hon också namnet bakom Uppdrag Köket.

– Med mitt företag Uppdrag köket lever jag min dröm. Vi lär ut via matinspiration och använder matevent som teambuilding för våra kunder. Med Uppdrag köket får jag göra det jag älskar, att jobba med mat, förmedla passion och att få lära ut.

Men det är inte bara i den egna verksamheten som Kaijas passion för att inspirera och lära ut kommer väl till pass. Trots många strängar på sin lyra, tycks engagemanget inom Ung företagsamhet ligga henne extra varmt om hjärtat.

– Det finns inget bättre än att få jobba med, stötta och guida unga människor. Att få finnas där och se hur unga tar steget ut och vågar satsa, det är fantastiskt!

Inom Ung Företagsamhet bär Kaija rollen som såväl företagspartner och rådgivare som lärarmentor. Ny för i år är också hennes roll som hållbarhetsexpert. Nu är hon med och föreläser om hållbarhet på skolorna i Uppsala län, såväl som erbjuder möjligheten för de UF-företagare som vill avancera ytterligare inom hållbarhet att boka in enskilda möten. Att hållbarhet ska finnas på agendan råder inga tvivel om.

– Vi har en jord och en begränsad mängd resurser vi måste hushålla med. Det skolorna kan göra tillsammans med Ung Företagsamhet är att ständigt hålla temat på agendan.

Förutom Ung Företagsamhets inflytande i hållbarhetsfrågor framhäver Kaija organisationens förmåga att frambringa andra värdefulla förmågor hos unga.

– Genom UF-företagandet får våra fantastiska ungdomar en första kontakt med företagare, myndigheter och organisationer. Oavsett om de i framtiden kommer arbeta inom det privata eller det offentliga, är företagsamheten, engagemanget och drivet de får med sig ovärderligt.

Kaija framhäver också vikten av näringslivets delaktighet i Ung Företagsamhet. Genom etablerade företagares samhällsengagemang sluts en livscykel. I samarbetet med de unga kan företagarna ge tillbaka erfarenhet och kunskap, det ger energi till alla delaktiga. Samtidigt får de möjligheten att inspirera de unga entreprenörerna till att driva långsiktigt hållbara företag.

– Att få stötta och inspirera företagare till att utvecklas i en mer hållbar riktning, att få göra livet godare – det är min stora glädje! När vi som företagare engagerar oss, bidrar med erfarenheter, kunskap och kontakter, kan vi medverka till att öka förståelsen för vad långsiktigt hållbart företagande innebär. En utmaning vi står inför idag är att många tänker hållbarhet i termer av välgörenhet. Istället måste hållbarhetsperspektivet finnas med i ett företags alla beslut och aktiviteter, det behöver bli en naturlig del av den dagliga verksamheten!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar. De har höga målsättningar för sitt UF-år, samtidigt som de ser kursen som en chans att få med sig praktiska kunskaper kring företagande. "Drömmen är såklart att komma till SM i UF-företagande".
NYHET Publicerad:

Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Uppsalaregionen, men de många fördelarna överväger. "Prao är suveränt. Det är det enda sättet vi kan få ungdomar att förstå vad det handlar om. Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna att de saknar förståelse och erfarenhet om inte vi företagare drar vårt strå till stacken och erbjuder dem det", säger Michael Prising som driver Feskarn i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Norrtäljes nya näringslivsperspektiv har revolutionerande effekter

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat har släppts och Norrtälje klättrar två placeringar upp till en 196:e plats bland landets 290 kommuner. Trots att utvecklingen går i rätt riktning, tar nu politiker och tjänstemän stora krafttag för att boosta företagsklimatet ytterligare. "Nu satsar vi på att ändra attityden till entreprenörskap och företagande! Företagarna är våra värdeskapare, vårt jobb som kommun ska vara att förvalta och fördela", säger Bino Drummond, kommunstyrelseordförande i Norrtälje kommun.
NYHET Publicerad:

Utbildning i företagsservice rustar Uppsala för tillväxt

HALLÅ DÄR Per Lundeqvist, enhetschef för ’Näringsliv, etablering’ inom avdelningen Näringsliv och Destination på Uppsala Kommun. Ni storsatsar på att utbilda kommunens medarbetare i bemötande, effektiv kommunikation och företagsservice. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Sida vid sida ska kommun och näringsliv ta Älvkarleby till topp 100

FÖRETAGSKLIMAT Den 24:e september släppte Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner och i Uppsalaregionen är det Älvkarleby som stått för det störta lyftet. Från föregående års placering som 241:e kommun, har de klättrat hela 71 placeringar och positionerar sig nu på en 170:e plats. Enligt Martin Andaloussi, kommunens näringslivschef, är ett bra företagsklimat avgörande för kommunens utveckling.
NYHET Publicerad:

Två raketer och en sjunkbomb

FÖRETAGSKLIMAT Att Uppsalaregionens företag har bästa möjliga förutsättningar för att driva och utveckla sina företag har stor betydelse för jobb och välfärd. För att ta tempen på företagsklimatet och driva på för ständig utveckling och förbättring genomför Svenskt Näringsliv årligen en enkätundersökning som visar hur företagen i Sverige ser på företagsklimatet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Älvkarlebys nya kommundirektör sätter kommunmedlemmarnas behov i fokus

NY PÅ JOBBET Sedan en dryg månad har Maria Wikström innehaft posten som Älvkarlebys kommundirektör. Det var kommunens goda framtidstro och positiva utveckling som lockade henne att ta tjänsten. Med sig har hon såväl gedigna erfarenheter från ledarroller inom det offentliga, som nya idéer om hur kommunikationen mellan kommunen och dess medlemmar kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Den 24 september smäller det!

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet?
NYHET Publicerad:

Rådgivare bygger broar över generationsgränserna

UNG FÖRETAGSAMHET Snart kommer drygt 1300 gymnasieelever i Uppsala län ta ett kliv ut i näringslivet med sina nystartade UF-företag. För vissa kan klivet kännas stort, men med på resan finns skolinformatörer, lärare och inte minst rådgivare. Den 18 september går den årliga rådgivarfrukosten av stapeln, där kommer bland andra Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berätta mer om rådgivarrollen och året som väntar.
NYHET Publicerad:

Enköping satsar på att hjälpa företagen att göra rätt

HALLÅ DÄR Ingvar Smedlund, kommunstyrelsens ordförande i Enköpings kommun. Ledningen i kommunen har gjort stora satsningar för att hjälpa företag att göra rätt i såväl uppstartande som drivande faser. Hur ser det arbetet ut?
NYHET Publicerad:

Högsäsong i besöksnäring skapar jobb för unga

SOMMARJOBB "Norrtälje är en sommarstad och det ökade trycket blir påtaglig. Vi är därför väldigt positiva till sommarjobb. Utan dem skulle vi inte överleva", säger Susanna Fagerström som äger och driver Å-tellet i Norrtälje. I besöksnäringen skapas det över 20 000 sommarjobb enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Extrapersonal är till stor hjälp under sommarmånaderna

SOMMARJOBB Under sommarmånaderna ökar antalet anställningar i Sverige med ca 96 000 i åldrarna 15 till 24 år. Bara i besöksnäringen ökar det med ungefär 20 000 anställningar, enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kaffe och krångel

REGELKRÅNGEL Att stöta på regelkrångel med myndigheter kan skapa en känsla av hjälplöshet och för företagare kan det vara svårt att få gehör för problemen de upplever. Vi har pratat med Ulf Lindvall som driver Lindvalls Kaffe i centrala Uppsala och som ger sin berättelse av myndighetskrångel som påverkar verksamheten.
NYHET Publicerad:

Dialogbaserad styrning i Knivsta kommun

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Claes Litsner, ordförande i Bygg- och miljönämnden i Knivsta kommun. Den majoritet som nu leder Knivsta har enats om en mer dialogbaserad styrning i mötet mellan kommunen och dess invånare. Ett sätt att underlätta för företagare är att implementera Rättviksmodellen som bland annat innebär att tillsyn faktureras i efterhand. Hur jobbar ni i Knivsta för att det ska bli enklare för företag att göra rätt från början?
NYHET Publicerad:

Uppsala län behöver fler spetsutbildningar

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 5,6 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Uppsala län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Så arbetar Tierps kommun för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Sara Sjödal, Kommunstyrelsens ordförande i Tierps kommun. Genom organiserade företagsbesök jobbar ni i kommunen för att skapa en god dialog mellan politiker och företagare, något som är en viktig beståndsdel för att skapa ett varmt företagsklimat. Vad är det som är nytt med det här arbetet?