NYHET14 november 2017

"Kommunen behöver en helt annan servicekultur gentemot företagen"

Vi har frågat kommunalråd från samtliga partier i Uppsala kommun hur de vill förbättra kommunens företagsklimat. Så här svarar Jonas Segersam, kommunalråd för Kristdemokraterna i Uppsala kommun.

-Vi måste ha upparbetade kanaler för en nära och förtroendefull relation mellan kommunen och företagen, säger Jonas Segesam.
Foto: stewen@qimage.se

Uppsala fick betyget 2.8 (på en 6-gradig skala) när företagen skulle sammanfatta sitt omdöme om företagsklimatet. Tror du att det har någon betydelse för viljan att etablera företag i kommunen?

-Jag tror inte undersökningen i sig har en negativ betydelse, utan snarare ligger betydelsen i företagens upplevelse av att bli dåligt bemötta. Detta kan hindra både nyetableringar och att företag stannar i kommunen. Här behöver Uppsala kommun ha en helt annan servicekultur gentemot företagen i kommunen!

När företagen får lista områden som de vill att kommunen prioriterar kommer "bättre förståelse hos tjänstemän och politiker" högt upp. Vad vill ditt parti göra för att tillgodose det önskemålet?

-För mig och kristdemokraterna är det prioriterat med ett nära samarbete och dialog med företagen i Uppsala kommun. Vi måste ha upparbetade kanaler för en nära och förtroendefull relation mellan kommunen och företagen, både befintliga, nystartade, och potentiella inflyttare och nystartare. Här måste vi jobba med kulturen och servicetänkandet inom hela kommunens organisation vilket ställer stora krav på ledarskap, såväl politiskt som bland kommunens chefer.

Har ditt parti några vallöften för att förbättra företagsklimatet i Uppsala kommun?

-Ja, vi har många förslag att förbättra företagens vardag. Vi har motionerat om ett kontaktcenter, som underlättar såväl företagens som medborgarnas kontakter med kommunen. Det kommer att inrättas ett sådant i samband med nyöppning av stadshuset om några år, men vi tycker man skulle kunna börja med detta långt tidigare. Vi har också motionerat om ett förbättrat upphandlingsarbete – kommunen har en viktig roll som beställare av varor och tjänster inom såväl den ”hårda” som den ”mjuka” sektorn. En motion vi har lämnat behandlar kvalitetsarbetet – vi bör fråga runt vilka fel kommunen gjort gentemot exempelvis företag så att vi kan lära oss av de fel som gjorts och förebygga att det inte inträffar igen. Vi vill också införa servicegarantier, exempelvis på bygglovssidan. Uppfyller inte kommunens sina utlovade åtaganden (exempelvis svar eller behandling av ärenden inom en viss ti) ska man ha rätt till ”pengarna tillbaka” på avgifter och liknande. Vi vill också förbättra dialogen genom att institutionalisera denna på ett sätt som gör att vi inkluderar fler företag och har ett strukturerat, återkommande utbyte och samarbete mellan kommun och företag.

Emelie Hägerströ
m

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist