28 november 2025

Proaktivt arbete ger Knivsta länets bästa företagsklimat

Knivsta kommun har det bästa företagsklimatet i Uppsala län, enligt Svenskt Näringslivs ranking. En viktig förklaring är att kommunens myndighetsutövning har förbättrats på flera områden.

Åsa Odelfalk, chef för Miljö- och byggenheten i Knivsta kommun.
Åsa Odelfalk betonar balansen mellan myndighetsutövning och service som en nyckel i Knivstas förbättrade företagsklimat. Foto: Knivsta kommun

– Som tillsynsmyndighet behöver vi hela tiden balansera mellan myndighetsutövning och service. För att underlätta både vårt eget uppdrag och företagens vardag arbetar vi mer proaktivt, säger Åsa Odelfalk, chef för Miljö- och byggenheten i Knivsta kommun.

Ett exempel är en ny tillståndsguide som ska göra det enklare för företag att snabbt hitta rätt information, exempelvis inför att starta en restaurang eller annan verksamhet.

Kommunen prioriterar också en kontinuerlig dialog med näringslivet. Miljö- och byggenheten har vid flera tillfällen träffat företagare för att informera om tillsynen och ta emot synpunkter på hur arbetet kan förenklas.

– Det gäller att kunna möta varje individ på dess nivå. Vi försöker få till en bra bild av företagen och tar höjd för eventuella önskemål som vi kan tillgodose i vår tillsyn. Exempelvis kan det vara så att det finns en tid som är mer olämplig för oss att komma ut, säger Åsa Odelfalk.

För att stärka sin förståelse för företagens vardag har förvaltningen fört samtal med Svenskt Näringsliv och samarbetar tätt med kommunens övriga verksamheter. Kommunens storlek gör samverkan enkel.

– Vi sitter i samma lokaler och har aktivitetsbaserat kontor vilket bjuder in till att sätta sig med en kollega från en annan enhet. Vi har även gemensamma lunchrum och gemensamma kontorsmöten vilket bjuder in till ”mingel”. Det är viktigt eftersom alla verksamheter och medarbetare är viktiga för arbetet med företagsklimatet, säger Åsa Odelfalk.

I årets enkätundersökning av det lokala företagsklimatet förbättrade Knivsta kommun sitt betyg för faktorer som tjänstemännens attityder, dialogen med näringslivet och kommunens service och bemötande.

– Sedan början av förra året har vi skruvat på en hel del småsaker i verksamheten. Vi har infört regelbundna ”Öppet hus” där både medborgare och företag är välkomna. Vi har träffat alla lantbrukare för att prata inför tillsyn av deras verksamheter, vi har öppnat upp fler e-tjänster samt sett över vårt sätt att kommunicera, säger Åsa Odelfalk.

Lokalt Företagsklimat