NYHET12 januari 2018

Valda sanningar och ”fake news”

Vi lever i en tid då vi tenderar att slå ifrån oss argument och fakta som inte stämmer med vår bild av ”verkligheten” och till och med starkt ogilla dem som framför dem.

Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Den som tror på att vi genom vårt sätt att leva driver jorden mot klimat- och naturkatastrofer lyssnar bara på argument som går i den riktningen och den som tror att de klimatförändringar vi ser är en naturlig del av en klimatcykel lyssnar bara på argument som styrker den tesen. Vi tenderar också att misstro budbäraren som argumenterar mot vår övertygelse och letar efter politisk tillhörighet som förklaring till ståndpunkten. Fakta är nämligen inte längre ”bara” fakta, de är i hög grad politiserade enligt ny forskning på området. Som grädde på moset har vi via Donald Trump fått lära oss begreppet ”fake news” (alternativa fakta) vilket komplicerar det hela ytterligare.

Vad får det för konsekvenser för ett samhälle? Kanske att vi ser mer av polarisering? Kanske att det tas mindre genomtänkta (politiska) beslut? Och kanske att vi hindrar oss själva och vårt samhälle från att utvecklas?

Det finns en del valda sanningar om företagare av det mindre positiva slaget. Några som jag möter tämligen ofta är: ”Företagare drivs av att tjäna så mycket pengar som möjligt”, ”företagare smiter med skatt och ansvar om de får möjlighet, ”företagare bryr sig inte om sina anställda” och ”företagare blir man om man inte lyckas få ett riktigt jobb”.

Om företagen dessutom driver företag inom områdena skola, vård och omsorg blir det ännu värre. Det ifrågasätts om man verkligen kan vara en god människa och samtidigt driva ett framgångsrikt (per definition vinstdrivande) företag i denna bransch.

Förutom att jag känner med alla empatiska, hårt arbetande, rättskaffens, högkompetenta företagare, undrar jag vad de här valda sanningarna gör med vårt företagsklimat? Vad händer med lusten och viljan att bli företagare?

Visst kan vara svårt att veta vad som är fakta och vad som är tyckande och alla har säker stött på talesättet lögn, förbannad lögn och statistik. Men med en smula nyfikenhet och en smula reflektion kommer man långt. Ställ frågor, gärna till företagaren själv, och ifrågasätt tyckanden och fakta du får serverade utifrån ditt eget sunda förnuft. Är världen verkligen så där svart och vit som den beskrivs?

Om vi alla går in i det nya året med lite mer av ovan, är jag övertygad om att vi kommer att se lite mer av lust att kasta sig ut på företagandets okända, osäkra men förvisso spännande hav. Och det skulle vara till nytta och glädje för oss alla. Vi behöver fler företagare, flera nya lösningar på gamla problem och fler jobb.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist