LogoLogo
LogoLogo
NYHET20 mars 2019

Gymnasieavhopp är kostsamma både för elev och samhälle

Nedslående statistik från SCB visar att så många som var tredje elev inte avslutar sin gymnasieutbildning. Något som riskerar att resultera i ökade samhällskostnader och begränsade valmöjligheter för individen. I Karlstad arbetar man aktivt med att öka elevernas kunskap inför gymnasievalet så att det från första början ska kännas rätt.

Avhopp från gymnasiet kan vara mycket kostsamma och risken för ungdomar är att deras framtida yrkesliv blir magert då de får begränsade valmöjligheter, vilket i sin tur resulterar i ökade samhällskostnader.
Svenskt Näringsliv är en av flera aktörer som vill lyfta gymnasieskolan i samhällsdebatten och som ett resultat av detta bland annat finansierar Gymnasiekommissionen (som släppte sin första rapport i februari) och årligen presenterar Gymnasierapporten. I den senaste rapporten är ett av de mörkare molnen relaterat till det faktum att endast 75 % av gymnasieleverna avslutar sin utbildning inom utsatt tid.
— Var fjärde elev på de nationella programmen tar inte examen på utsatt tid. 28 procent av samtliga elever saknar examen inom 5 år. Det är ett stort bekymmer både för eleverna själva, för företagen och samhället i stort. Med en gymnasieexamen är möjligheterna att skaffa sig ett jobb mycket goda. Det blir betydligt svårare utan en examen, konstaterar Johan Olsson, utbildningspolitisk expert hos Svenskt Näringsliv.

En kommun som aktivt arbetar med att öka ungdomars valkompetens inför gymnasieskolan är Karlstad. Vid sidan av att man ser praktik i grundskolan som vitalt för att öka elevernas kunskap om arbetsmarknaden anordnar de sedan några år tillbaka en årlig yrkesmässa där olika företag har en naturlig plats. Tillsammans med representanter från det offentliga träffar man elever från hela kommunen, pratar yrkesliv, praktik och framtid.
— Eleverna får möjlighet att lära sig mer om olika yrken och knyta värdefulla kontakter. Vårt mål är att öka elevernas valkompetens inför deras gymnasieval och framtida yrkesval. Yrkesmässan ger exempelvis eleverna möjlighet att boka sin prao hos en av utställarna, som dessutom kan vara deras framtida arbetsgivare, säger Maria Kjällström som är skoldirektör i Karlstads kommun. Johan Olsson pekar på en arbetsmarknad i snabb förändring och Gymnasiekommissionens första rapport varnar för en värld som snabbt förändras men en svensk skola som inte hänger med. Att anordna yrkesmässa är en av flera tänkbara åtgärder den svenska skolan och näringslivet tillsammans kan göra för att svenska ungdomar ska få lättare att hitta vägen ut på arbetsmarknaden. — Skolan har i uppgift att skapa förutsättningar för att alla elever ska få samma chans att lyckas. Och samtidigt har vi idag arbetskraftbrist på arbetsmarknaden vilket gör att Yrkesmässan är en möjlighet att skapa ett gemensamt forum för näringsliv och skola att delta på lika villkor, berättar Maria.

Text: Simon Sjögren

Utbildning
Skriven avAnna Hedberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist