NYHET17 december 2018

”Höjd moms slår hårt mot hela glesbygder”

”Det är inte genomtänkt att höja momsen för naturguider från sex till 25 procent. Prishöjningen slår mycket bredare än mot själva guideningen som är en viktig del för dem som söker sig till våra trakter. Det gör man ju inte för att ligga på sängen och läsa deckare precis utan man vill ha olika aktiviteter att ägna sig åt när man kommer hit.” Det säger Stig Strand, ägare och VD av Trolltunet i Hemavan.

Stig Strand

Stig Strand, den förre världsstjärnan i slalom med bland annat två världscupsegrar på meritlistan, tillhör också landets mest erfarna naturguider med egna företag i Hemavan. Direkt efter skidkarriären satsade han på att fortsätta jobba hemmavid med fjällen som arbetsplats och visa upp Hemavans storslagna natur för både svenska och internationella gäster. Det har han nu gjort under 30 år och kan alltså branschen utomordentligt väl.

– De som drabbas av beslutet om höjd moms är ju i första hand privatgästerna, hundspannsföretagen och de rena guideföretagen. Det blir dyrare att köpa deras tjänster. Företag som bokar in för boenden och upplevelser berörs ju inte av momsnivåerna eftersom de kan dra av momsen, konstaterar Stig Strand som själv erbjuder exempelvis guidade fisketurer, snöskoterturer, olika naturupplevelser och kombinationen helikopter och skidåkning som kallas heliski.

Slår hårdast i gränstrakterna

Förutom guidningen äger och driver han Trolltunet med boenden, restaurang och konferensmöjligheter. Och med närhet till både skidbacke och Hemavans flygplats.

– Momshöjningen på naturguidningar slår också speciellt hårt mot oss som har verksamheter och konkurrenter i gränstrakterna till Norge där det ju finns liknande koncept men kan erbjudas till lägre priser när momsen höjs. När en grupp bokar in sig hos oss och betalar 20.000 kronor exempelvis gör det stor skillnad om de ska betala 5.000 eller 1.200 kronor i moms, understryker Stig Strand.

Stig Strands guidedel omsätter ungefär två miljoner om året.

– Jag tror inte att staten tar in de summor som finns i debatten på att höja momsen med nästan 20 procent. Dessutom har man tydligen inte gjort tillräcklig omfattande kalkyler som visar konsekvenserna för glesbygdsföretagen som ju är de som drabbas. Inklusive dem som finns utanför själva upplevelsesektorn, naturligtvis.

– Det är svårt att sälja boenden i fjällvärlden om man inte samtidigt kan erbjuda olika aktiviteter. Utan sådana söker sig gäster andra resmål. De som kommer till våra trakter är ju aktiva människor som vill ha upplevelser ute i naturen. Det är ju därför som de åker hit, understryker Stig Strand som ju växte upp i Tärnaby, som kallats Sverige inofficiella alpina huvudstad. I huset intill Ingemar Stenmark och på samma gata där Anja Persson först bodde.

– Men blir prislappen för naturguidningar för hög så kan annat locka turister i stället. Och nu blir det ju en ny prisbild för kunden efter momshöjningen. Vi såg ju motsatt verkan när momsen sänktes från 25 till sex procent vid förra årsskiftet. Det gav oss en jättebra effekt.

Bygger ut ändå

Stig Strand har långtgående planer på att bygga ut Trolltunet och göra en ännu större inriktning mot internationella marknader.

– Nej, momshöjningen påverkar inte planerna, men jag har svårt att tro att den är tillräckligt analyserat. Konsekvenserna blir ju att inte bara att företag med naturguider drabbas utan många andra verksamheter i glesbygder påverkas ju i hög grad om det blir för dyrt att koppla av i fjällvärlden eller på andra håll med andra naturupplevelser, konstaterar Stig Strand som själv är aktiv och har drivit nio företag sedan han knäppte av sig tävlingsskidorna.

SkatterMOMS.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist