”Höjd moms slår hårt mot hela glesbygder”

NYHET Publicerad

SKATTER ”Det är inte genomtänkt att höja momsen för naturguider från sex till 25 procent. Prishöjningen slår mycket bredare än mot själva guideningen som är en viktig del för dem som söker sig till våra trakter. Det gör man ju inte för att ligga på sängen och läsa deckare precis utan man vill ha olika aktiviteter att ägna sig åt när man kommer hit.” Det säger Stig Strand, ägare och VD av Trolltunet i Hemavan.

Stig Strand, Trolltunet, Hemavan

Stig Strand

Stig Strand, den förre världsstjärnan i slalom med bland annat två världscupsegrar på meritlistan, tillhör också landets mest erfarna naturguider med egna företag i Hemavan. Direkt efter skidkarriären satsade han på att fortsätta jobba hemmavid med fjällen som arbetsplats och visa upp Hemavans storslagna natur för både svenska och internationella gäster. Det har han nu gjort under 30 år och kan alltså branschen utomordentligt väl.

– De som drabbas av beslutet om höjd moms är ju i första hand privatgästerna, hundspannsföretagen och de rena guideföretagen. Det blir dyrare att köpa deras tjänster. Företag som bokar in för boenden och upplevelser berörs ju inte av momsnivåerna eftersom de kan dra av momsen, konstaterar Stig Strand som själv erbjuder exempelvis guidade fisketurer, snöskoterturer, olika naturupplevelser och kombinationen helikopter och skidåkning som kallas heliski.

Slår hårdast i gränstrakterna

Förutom guidningen äger och driver han Trolltunet med boenden, restaurang och konferensmöjligheter. Och med närhet till både skidbacke och Hemavans flygplats.

– Momshöjningen på naturguidningar slår också speciellt hårt mot oss som har verksamheter och konkurrenter i gränstrakterna till Norge där det ju finns liknande koncept men kan erbjudas till lägre priser när momsen höjs. När en grupp bokar  in sig hos oss och betalar 20.000 kronor exempelvis gör det stor skillnad om de ska betala 5.000 eller 1.200 kronor i moms, understryker Stig Strand.

Stig Strands guidedel omsätter ungefär två miljoner om året.

– Jag tror inte att staten tar in de summor som finns i debatten på att höja momsen med nästan 20 procent. Dessutom har man tydligen inte gjort tillräcklig omfattande kalkyler som visar konsekvenserna för glesbygdsföretagen som ju är de som drabbas. Inklusive dem som finns utanför själva upplevelsesektorn, naturligtvis.

– Det är svårt att sälja boenden i fjällvärlden om man inte samtidigt kan erbjuda olika aktiviteter. Utan sådana söker sig gäster andra resmål. De som kommer till våra trakter är ju aktiva människor som vill ha upplevelser ute i naturen. Det är ju därför som de åker hit, understryker Stig Strand som ju växte upp i Tärnaby, som kallats Sverige inofficiella alpina huvudstad.  I huset intill Ingemar Stenmark och på samma gata där Anja Persson först bodde.

– Men blir prislappen för naturguidningar för hög så kan annat locka turister i stället. Och nu blir det ju en ny prisbild för kunden efter momshöjningen. Vi såg ju motsatt verkan när momsen sänktes från 25 till sex procent vid förra årsskiftet. Det gav oss en jättebra effekt.

Bygger ut ändå

Stig Strand har långtgående planer på att bygga ut Trolltunet och göra en ännu större inriktning mot internationella marknader.

– Nej, momshöjningen påverkar inte planerna, men jag har svårt att tro att den är tillräckligt analyserat. Konsekvenserna blir ju att inte bara att företag med naturguider drabbas utan många andra verksamheter i glesbygder påverkas ju i hög grad om det blir för dyrt att koppla av i fjällvärlden eller på andra håll med andra naturupplevelser, konstaterar Stig Strand som själv är aktiv och har drivit nio företag sedan han knäppte av sig tävlingsskidorna.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Umeå synliggör osund konkurrens

FÖRETAGSKLIMAT Tanken är att kommunen inte ska konkurrera med det privata näringslivet och nu har Umeå kommun synliggjort sin tjänst där vem som helst kan anmäla misstänkt osund konkurrens.
NYHET Publicerad:

Åsele vill ta krafttag 2019

FÖRETAGSKLIMAT "Det finns väldigt mycket att göra, plats 287 är nästan så dåligt man kan komma", konstaterar Andreas From (S), kommunstyrelsens nya ordförande i Åsele. Rankingen av företagsklimatet i kommunen vittnar om en längre kräftgång som kommunen vill bryta.
NYHET Publicerad:

”Företagen måste också bli tydligare”

INSPIRATIONSDAG Tjänstemän och politiker från Umeå lät sig inspireras av Cecilia Lejon som berättade om hur Trellborgs kommun fått fler nyanlända att gå från bidrag till självförsörjning genom digitalisering och en attitydförändring, som genomsyrade hela organisationen.
NYHET Publicerad:

Möt Västerbottens framtid på Entreprenörskap på riktigt 2019

UNG FÖRETAGSAMHET Den 14 mars är det dags för Entreprenörskap på riktigt 2019, Västerbottens regionala UF-mässa där länets UF-företagare ställer ut för att visa upp och sälja sina produkter. I år ställer över 130 UF-företag ut på Scandic i Skellefteå och mässan håller öppet mellan klockan 11:00-18:00. Mässan är öppen för allmänheten och det är fritt inträde.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer i Sorsele

FÖRETAGSAMHET Nyföretagsamheten i Sorsele växer. När det gäller andelen företagsamma kvinnor ligger Västerbotten som län fortfarande under snittet för övriga Sverige. Bjurholm är en av de kommuner i Sverige med högst andel äldre företagsamma, visar Svenskt Näringslivs undersökning om företagsamheten i landet.
NYHET Publicerad:

Norsjö jobbar på inslagen väg

FÖRETAGSKLIMAT Det övergripande målet i Norsjö kommun är att förbättra företagsklimatet och på sikt möjliggöra för fler lokala företagare att kunna lägga bud på kommunala upphandlingar. "Vi är på rätt väg och har byggt upp ett förtroende", säger Mikael Lindfors (S), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Privata aktörer fick nobben av Skellefteå kommun

KONKURRENS Privata intressenter fick nobben. Förlusttyngd restaurang blir kvar i kommunal regi i Skellefteå. Politikerna oeniga om beslutet, som går stick i stäv med kommunens näringspolitiska program.
NYHET Publicerad:

Vännäs jobbar för att bli en av de 50 främsta

FÖRETAGSKLIMAT Vännäs kommun har på en handfull år klättrat från plats 236 till 78 i rankingen av företagsklimatet. ”Nu har vi skruvat upp förväntningarna i Vännäs. Målsättningen är att bli en av landets 50 främsta kommuner", säger kommunalrådet Johan Söderling (S).
NYHET Publicerad:

Bygg- och tjänstesektorn går starkast i Västerbotten

KONJUNKTUR Störst optimism inom länets bygg- och tjänstesektor, visar Svenskt Näringslivs konjunkturrapport."Västerbottens företag uppvisar en något starkare optimism och konjunktur än genomsnittet för företag i övriga Sverige," säger Mats Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Nordmaling jobbar på nästa kapitel i framgångssagan

FÖRETAGSKLIMAT 2013 stod Nordmaling för sitt bottenrekord – sedan påbörjades resan uppåt och i dag skriver vi om en framgångshistoria där företagarna lovsjunger kommunen. Nu väntar fortsatta satsningar på företagsklimatet och det finns flera idéer. ”Jag är så glad över att få fortsätta arbetet som vi drivit hårt under fyra år”, säger Madelaine Jakobsson (C).
NYHET Publicerad:

Topp-100 är målet på sikt för Vindeln

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Vindeln rankas inom den sämre tredjedelen av Sveriges kommuner. Men målsättningen är att hamna bland de 100 bästa. ”Vi måste hitta flera arenor för samtal med näringslivet och tillsammans bestämma oss för vad som vi i första hand måste prioritera i framtiden”, säger kommunalrådet Mathias Haglund.
NYHET Publicerad:

Kommunikation är nyckeln för att bli bättre

FÖRETAGSKLIMAT Trots en stor förbättring av företagsklimatet i Storuman finns fortfarande saker att jobba på. Tomas Mörtsell (C), kommunstyrelseordförande, anser att kommunikationen mellan näringslivet och kommunorganisationen är ett viktigt område i det arbetet.
NYHET Publicerad:

Nytt varsel slår mot hamnen i Holmsund

HAMNKONFLIKTEN Hamnarbetarkonflikten trappas upp, nytt varsel lagt som slår mot hamnföretagen i Holmsund. Svenskt Näringsliv vill se ny lagstiftning på plats snarast för att förhindra den här typen av konflikter.
NYHET Publicerad:

Han lovar ökad dialog med näringslivet

FÖRETAGSKLIMAT ”Nu ska vi ha igång en dialog, ordna olika företagsluncher som inte funnits. Vi måste sätta ner foten och ta oss ut och för att träffa företagare i deras miljöer och prata om deras önskemål”. Det lovar Greger Lindqvist (S), som har återkommit som kommunalråd i Dorotea.
NYHET Publicerad:

Bjurholm är minst men fortsatt stark

FÖRETAGSKLIMAT Bjurholm fortsätter att driva ett långsiktigt och framgångsrikt företagsklimat – år efter år har Sveriges minsta kommun legat runt topp 50. "Det är en nödvändighet att fortsätta jobba för en bra dialog med företagen om man snabbt ska fånga upp vad som händer", säger Christina Lidström (M), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Ny vd på besök i expansiv region

VINDELN Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke är ute på turné för att träffa företagare och regionkontor runt om i landet. Nyligen besöktes Västerbotten.
NYHET Publicerad:

Här är gymnasieutbildningarna som ger högst lön

GYMNASIEVALET Så undviker du arbetslöshet efter avslutade gymnasiestudier
NYHET Publicerad:

Malå sneglar på Sorsele

FÖRETAGSKLIMAT ”Här i Malå finns alla förutsättningar för ett bättre företagsklimat än en bottenplats i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Se på grannkommunen Sorsele som tillhör de allra bästa i landet. Hur kan man vara så mycket bättre där?”, säger nya kommunalrådet Lennart Gustavsson (V).
NYHET Publicerad:

Mjölkbonden har gett Sorsele lyftet

FÖRETAGSKLIMAT ”Topplatsen i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet ser jag mest som grädde på moset. Viktigast är ändå hur vi jobbar för företagens bästa och utveckling. Det är ju där jobben skapas vilket kan leda till nödvändiga befolkningsökningar", säger Kjell Öjeryd, kommunalråd i Sorsele och även mjölkbonde med 70-talet kor.
NYHET Publicerad:

Klappar, löften och ett spännande 2019

JULHÄLSNING Jul- och nyårsafton är för många främst klapparnas och löftens högtidsdagar, men de är också dagar då vi börjar blicka framåt mot ljusare och förhoppningsvis ännu bättre tider. Vi har kanske drömt om en lyckad satsning eller en omstart som vi känner att vi efter årsskiftet äntligen ska försöka förverkliga, idéer som kan plockas fram igen efter att ha gömt sig själva i novembermörkret.