NYHET23 juni 2016

Bollen på straffpunkten …

Punkt 12 på dagordningen – att besluta om Sundsvalls kommuns inköpsstrategi. Ledamöterna i kommunfullmäktige tar plats i sina bänkar. Nu finns chansen att ta ett enkelt, enhälligt, klokt och ansvarstagande beslut kring inköpsstrategin. Bollen ligger på straffpunkten och det är öppet mål för politiken. Till skillnad från en fotbollsmatch skulle alla - både politiker, företagare och medborgare - bli vinnare om den bollen gick i mål. Låt mig förklara.

Företagare. Företagare drivs av att göra affärer, anställa och utveckla sina verksamheter. En stor del av affärerna görs med offentlig sektor via upphandlingar. Näringslivet signalerar missnöje och oro. De villkor och krav som nu ska ställas kommer dels att exkludera många små företagare och dels bli väldigt svåra att följa upp. Envist har jag, tillsammans med övriga företrädare, försökt påverka under lång tid att hänsyn ska tas till näringslivets behov – så att affärerna blir möjliga och görliga i praktiken.

Politiker. I grund och botten drivs politiker av att leda utifrån ideologiska grunder. Oavsett ideologi borde varje politiker förstå att man behöver värna företagen. Det är genom företagen som nya skattepengar genereras vilket i sin tur finansierar välfärden. Sundsvalls kommun har ett godtagbart företagsklimat men med potential att bli mycket bättre. Med bollen på straffpunkten och öppet mål fanns det en fin möjlighet att visa att man lyssnar på företagen och att man hör vad de säger. En chans att tydligt och rakryggat visa hur viktigt företagsklimatet är för kommunen nu och framöver. Som bonus hade man dessutom stärkt sina mandat som politiker. Punkt 12 klubbas igenom av fullmäktige trots näringslivets samlade röst som lyfter fram oroväckande konsekvenser utifrån hur den är formulerad på ett antal punkter.

Medborgarna. På läktaren sitter medborgarna i Sundsvalls kommun som betalat inträde i form av skattepengar. Som är intresserade av att varje enskild skattekrona förvaltas och används effektivt i kommunens verksamhet utan att för den delen växla ner på kvaliteten. Den klubbade inköpsstrategin kommer att få konsekvenser. Kommunens upphandlingar kommer med största sannolikhet att bli dyrare på grund av att färre företag än tidigare kommer att kunna lämna anbud. Den blir helt enkelt kostnadsdrivande och våra företag får sämre förutsättningar att växa och skapa nya arbetstillfällen.

Nu är inköpsstrategin klubbad. En handlingsplan ska utformas som ska förtydliga hur det ska fungera i praktiken. Ett arbete som vi följer på nära håll. Lovar också att bjuda in till flera matcher med målet att vi alla ska bli vinnare, att företagen enkelt kan göra goda affärer med kommunen, att politikerna står för sina vallöften och en tydlig näringspolitik och att medborgarna i slutändan får mer pang för sina skattepengar.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist