Sundsvall vässar företagsklimatet
Svenskt Näringsliv har startat ett utvecklingsprogram riktat mot stora kommuner, för att få bättre fart på deras företagsklimat. Först ut att delta i programmet är Sundsvall tillsammans med sju andra kommuner. ”Jag är glad att vi får den här möjligheten”, säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Säwén (S).


Fram till 2015 placerade sig de större kommunerna i Sverige generellt sett bättre än de mindre kommunerna i Svenskt Näringslivs årliga ranking. Sedan dess har det omvända gällt, och nu erbjuds åtta större kommuner att delta i ett ambitiöst utvecklingsprogram för att vända trenden.
– Det är inte bra för AB Sverige att de stora kommunerna där det också finns flest företag och arbetstillfällen har en vikande utveckling. Det bidrar även till att vi tappar mark internationellt och det behöver vi göra något åt. Därför har vi startat ett utvecklingsprogram, speciellt riktat mot just den gruppen kommuner, säger Stefan Frid, Svenskt Näringslivs expert på lokalt företagsklimat och kommunal policy, och den som leder arbetet i programmet.
För Sundsvalls kommun som sladdar långt ner på den nedre halvan i rankingen var det inte svårt att tacka ja till möjligheten att delta.
– Det som gör det intressant är att vi får arbeta i en grupp med kommuner av ungefär samma storlek och med liknande utmaningar. Det pågår redan en förändringsprocess i flera delar inom vår organisation för att utveckla företagsklimatet och därför är tajmingen också helt rätt, säger Niklas Säwén.
Han får tydligt medhåll av oppositionsrådet Alicja Kapica (M), kommundirektören Jonas Walker och Björn Wigge, avdelningschef Näringsliv och tillväxt som också deltog i den första träffen med Svenskt Näringsliv då programmet drog igång i ett mötesrum i Sundsvalls stadshus.
Med i programmet är även Peter Simonsson som haft ledande roller i många både stora och små företag, bland annat Bosch, Telia och Stjärnurmakarna. Hans roll är att vara bollplank till kommunstyrelsens ordförande i ett antal kommuner, bland annat Sundsvall, och ge inspel om hur företagare kan tänkas resonera i olika frågor.
– Jag är rådgivare och coach och vill hjälpa kommunerna. En av frågorna jag ser fram emot att diskutera är hur man skruvar på attityder och skapar kulturförändring, säger han.
När Svenskt Näringslivs trio träffade de fyra representanterna från Sundsvalls kommun kretsade samtalet kring vad Sundsvall vill uppnå i utvecklingen av det lokala företagsklimatet, och vad det beror på att många företag i Sundsvall ger jämförelsevis dåliga betyg och omdömen om detta.
Här kom deltagarna med ett flertal tankar och teorier, vilket visar att frågorna väcker stort engagemang. Sundsvalls kommun kommer under vintern att delta i ett flertal träffar och workshops inom ramen för programmet.
– För att stärka företagsklimatet i stora kommuner behöver man förstå de bakomliggande orsakerna till den negativa utvecklingen. I praktiken handlar det om systematiskt kvalitetsarbete, det vill säga att göra rätt saker på rätt sätt för dem man finns till för. Det är frågor vi ska ägna oss åt i programmet, säger Stefan Frid.
Övriga kommuner som är med är Gävle, Västerås, Karlstad, Haninge, Borås, Helsingborg och Lund.









