Glad, men inte nöjd. Så sammanfattar Kungsörs kommunchef Claes-Urban Boström årets enkätsvar från kommunens företagare gällande det lokala företagsklimatet.
– Kungsör ska ligga i toppskiktet när det kommer till företagsklimatet, säger Claes-Urban.
I årets enkätsvar har 89 företagare i Kungsör svarat på frågor om hur de ser på kommunens företagsklimat. Årets svar är mycket glädjande, för på nästintill samtliga punkter har kommunen förbättrat sitt företagsklimat jämfört med föregående år.
– Det visar att vi är på rätt väg, säger Claes-Urban Boström.
Företagen i Kungsör ger kommunen det sammanfattade omdömet 3.2 vilket är en förbättring på 0.3, i dessa sammanhang är det en rejäl förbättring. Ett betyg som ger kommunen länets femte bästa sammanfattande betyg.
Även kommunens dialog med företagen och kommunens information har markant förbättrats enligt företagen mot föregående år.
– Det syns att kommunen är på tårna och jobbar med företagsklimatet, säger Tony Gunnarsson, projektledare på Svenskt Näringsliv.
Ett tecken på det är att 81% av de svarande företagen på något vis haft kontakt med kommunen under året, många via tillsyn eller kontroller men framförallt har över 47% av företagen haft kontakt med näringslivsenheten.
– Det känns jättekul att näringslivsenhetens arbete märks ute bland företagen. Företagsbesök är något vi verkligen prioriterat, säger Ida-Maria Rydberg, Näringslivschef i kommunen.
Svarande företag har också gjort några medskick till hur Kungsörs företagsklimat kan fortsätta förbättras:
– Vi kommer att fortsätta förbättra vårt företagsklimat och genom vårt förstärkta samarbete med Köping och Arboga i Västra Mälardalen i samverkan kommer vi att fortsätta fokusera på kommunens service och handläggning till företagen, säger Claes-Urban Boström.
Den andra oktober presenteras årets rankingresultat över samtliga Sveriges 290 kommuner.
Mer om företagsklimat företagsklimat.se