NYHET13 april 2018

Låt valrörelsen handla om rätt saker

Nedräkningen har börjat, idag är det 149 dagar kvar till valet. Den 9 september har svenska folket möjlighet att påverka landets framtid för nästkommande fyra år. Nu drar också valrörelsen gång ordentligt, men tyvärr kommer den handla för lite om det som är viktigast.

Men tyvärr är det inte så troligt att valet kommer handla om det som påverkar oss allra mest. Nämligen hur politiken skapar en gynnsam miljö för Sveriges företag. De spelregler som företagen verkar under på hemmaplan påverkar konkurrenskraften, i förlängningen jobben, skatteintäkterna och välfärden. Valet bör handla mindre om hur pengar ska fördelas, mer om villkoren för dem som ser till att det finns någonting att fördela överhuvudtaget.

För mig, och många andra, är kopplingen självklar. En företagsam människa som har en idé, som vågar satsa på sin idé, där det finns en efterfrågan eller lyckas skapa en efterfrågan, som hittar kunder, som blir framgångsrik, som tjänar pengar, som kan investera, växa och anställa, som skapar jobb åt andra. Och genom skattepengar som de betalar in skapas förutsättningar för vår gemensamma välfärd. Den vård, skola och omsorg som vi får ta del av när vi är i behov.

Landets politiker vill vinna röster i höstens val och vill såklart röstmaximera. Men företagare är tyvärr en för liten grupp att vinna val på. Därför blir just kopplingen mellan företag, jobb och välfärd ännu viktigare. Fler människor behöver förstå sambandet mellan bra företagsklimat där näringslivet skapar tillväxt och jobb, som i sin tur genererar fler skatteintäkter som politikerna får fördela. Först då kommer politiker prata mer om vikten av företagsamma människor och företagande. Att det är i det privata näringslivet som riktiga arbeten och nya skattepengar skapas.

Många av alla företagsamma människor som jag träffar upplever tyvärr att näringspolitiken går åt fel håll. Under den sittande regeringens mandatperiod har en rad företagarfientliga förslag lagts på bordet och det i sig kan få en egen krönika en annan gång. Men en sak är dock återkommande, oavsett företagens bransch och storlek; politisk handlingskraft som skapar förutsättningar för fler jobb och tillväxt saknas.

Valrörelsen bör därför handla om dem som bygger och gör Sverige AB konkurrenskraftigt. Istället för att prata om behovet av nya jobb och en fungerande välfärd, måste vi prata om vilka förutsättningar jobbskaparna behöver för att kunna skapa utveckling och tillväxt. Det i sin tur skapar fler jobb och skattepengar till vår välfärd.

Utan företag har politikerna inget valfläsk att servera – något att tänka på när det lovas guld och gröna skogar.

FöretagsamhetValet 2018
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist