NYHET5 april 2019

Mer marknadsekonomi bäst för miljön

“I want you to panic” var uppmaningen från den just nu mest omtalade miljöaktivisten. Panik eller inte, miljö och klimatfrågan är en form av överideologi som ingen kan avstå att förhålla sig till. Men bortom retoriken och fingerpekandet – vem är det egentligen som ska stå för verkstaden och skapa det hållbara samhälle som alla vill ha?

Om vi ser bortom frågan huruvida det är något som fordrar panik eller inte, så ser tyvärr många att lösningen ligger i ett tillbakarullande av det system som det senaste århundradet revolutionerat vår tillvaro. För många är det svårt att förstå att det system som mångt och mycket bidragit till nuvarande situation, också är det system som kommer stå för lösningen.

För varken Riksdagen, amerikanska kongressen eller EU-parlamentet kommer att kunna göra stålverk klimatneutrala, revolutionera batteritekniken eller kunna starta masstillverkning av maskiner som dammsuger atmosfären på koldioxid. Det är inte heller ivriga miljödebattörer som tycker andra, ofta sämre bemedlade, ska konsumera mindre eller avstå från möjligheter att öka sitt välstånd som kommer att göra att målen i Parisavtalet uppnås. Det som kommer göra verklig skillnad är att så mycket briljant hjärnkapacitet och lösningsförmåga som möjligt drar åt samma håll och att det blir lönsamt att utveckla miljösmarta produkter och tjänster. Så, vilket är det mest överlägsna system för denna progressiva, globala tekniska utveckling som krävs?

Jo, naturligtvis samma system som tidigare revolutionerat sättet vi transporterar oss, klär oss, överlever sjukdomar och som varje dag gör så att färre dör av svält och som lyft miljarder människor ur absolut fattigdom. För precis som genom mänsklighetens historia är det uppfinningsrikedomen hos människan som kommer att lösa problemen. Det är alltså mer marknadsekonomi och en institutionell miljö där risktagande hos enskilda belönas, där medvetna konsumenter och deras efterfrågan uppfylls genom miljömässigt smarta produkter och som genom frihandel kan spridas världen över.

Utvecklingen, kommersialiseringen och globaliseringen av tekniska innovationer kan enbart ske genom en väl fungerande marknadsekonomi. Ingen politiker kan kommendera fram en sådan utveckling. Inga försök till att kväva marknadsekonomin och hindra människors strävan efter ökat välstånd kommer att kunna förbättra klimatet.

Det behövs ingen miljöpolitisk revolution, utan en miljöindustriell revolution där entreprenörer tillåts stå i frontlinjen och tjäna pengar på att miljön blir bättre och att utsläppen minskar. Så uppnår man förändring på riktigt. Det är klimat och miljöentreprenörer, inte miljö - eller klimatpolitiker som kommer att göra vår civilisation långsiktigt hållbar.

Fredagskrönika
Skriven avKristian Ryberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist