NYHET3 april 2017

Nya rutiner får ordning på snabbväxare

När Åsa och Thomas Harbom övertog familjeföretaget Alufront tog försäljningen fart rejält. Men efter några år ledde den snabba tillväxten till internt kaos. Tack vare hjälp utifrån har de nu satt rutiner, roller och styrning som är anpassade till den storlek företaget har idag.

Vi gått från sex till tretton anställda på kort tid och det krävde en annan hantering av bolaget, konstaterar, Åsa Harbom.
Foto: Thomas Johansson/TT

För tio år sedan lämnade Åsa och Thomas Harbom sina anställningar och tog över familjeföretaget när Thomas pappa gick i pension. Företaget tillverkar och monterar fönster och glasdörrar av aluminium och har sedan övertagandet mer än tredubblat omsättningen.

Men den snabba tillväxten har inte gått helt smärtfritt. I början fortsatte de att driva företaget med samma rutiner som tidigare, men allt eftersom hjulen rullade allt snabbare och företaget växte blev situationen efter några år svår att hantera.

– Plötsligt var vi i ett kaos. Även om vi satte upp strategier så följde vi dem inte, utan vi levde bara i att lösa det som hände just för stunden. Vi hade inte tid att svara på alla anbud och till slut kände vi att vi höll på att jobba ihjäl oss, säger Åsa Harbom, vd på Alufont.

De bestämde sig för att ta in en organisationskonsult som hjälpte dem att strukturera verksamheten. Nu gick det upp för dem att Alufront faktiskt var ett tillväxtföretag, som gick igenom det som händer alla tillväxtföretag.

– Även om det var samma verksamhet i grunden hade vi gått från sex till 13 anställda på kort tid och det krävde en helt annan hantering av bolaget.

Det behövdes nya rutiner i hela organisationen kring styrning, budget och uppföljning. Mycket av arbetet kretsade kring att effektivisera på olika sätt. Vem gör vad? Vet alla vad de ska göra?

– Vi satte fokus på vad som hänt i organisationen och hur den såg ut nu. Vi analyserade och förtydligade arbetsuppgifter och rollfördelningar. Det blev jättebra för oss. Idag jobbar vi mycket mer strukturerat och effektivt.

En annan effekt blev att Åsa ersatte Thomas som vd.

– Thomas hade per automatik varit vd. Vi hade inte ens diskuterat vem som skulle vara det. Nu tog han i stället huvudansvar för försäljningen och vi hamnade båda i roller som passade oss bättre.

Alufront fortsätter att jobba kontinuerligt med effektivisering, roller och arbetsfördelning.

– Nu vet vi att vi hela tiden måste anpassa styrningen av företaget efter hur vi och omvärlden förändras. Vi köpte ett traditionellt tillverkningsföretag, nu är vi ett moderniserat och datoriserat bolag med en helt annan maskinpark och nya sätt att jobba.

Ju större företag, desto mer handlar det för Åsa Harboms del om personal- och anställningsfrågor. Bland annat har Alufront trots relativt få anställda tre olika kollektivavtal.

Hon upplever dessutom att kraven på företagen ökar, och att de lagar och regler som företagare måste känna till och lära sig blir allt fler.

– Hade vi från början vetat om allt vi måste ha kontroll på hade vi troligen inte vågat starta eget. Det är så mycket ansvar som ligger på företagaren. Det är många delar och det tar mycket tid och energi för att veta att vi gör rätt inom varje område.

I år har Alufront tagit in en extern styrelseledamot. Även om det innebär ännu mer kontroll och press med ytterligare en person som är med och följer upp, så var Åsa och Thomas redo för det nu.

– Vi tror att det kommer att göra oss lite bättre att ha någon som hjälper oss att se till att vi inte drar åt något håll som vi inte tänkt.

Innan de bestämde sig för att ta över företaget var de först tveksamma till om de skulle våga jobba ihop som gifta. De kom fram till att enda sättet att få veta var att testa.

– Vi kom överens om att det absolut inte fick äventyra äktenskapet. I så fall skulle jag börja jobba någon annanstans. Men det har fungerat riktigt bra genom åren.

Karin Myrén

Årets företagare i Partille

Ålder: 51 år

Bor: Gråbo, Lerums kommun

Familj: Gift med Thomas och två barn Filippa 18 år och Amanda 16 år och hunden Mynta.

Bakgrund: Fil kand Samhällsvetare, RMI Berghs Reklam och marknadsföring, arbetat med försäljning och marknadsföring , och som kundansvarig på Direktmedia.

Aktuell: Vd på Alufront som precis fått pris som årets företagare 2017 i Partille kommun!

Styrka: Målmedveten med mycket energi

Svaghet: Vill för mycket och har ibland dåligt tålamod

Skulle vilja kunna: Skapa mer tid

Ångrar: Inget

Rädd för: Sjukdomar

Längtar efter: Tid

På fritiden: Umgås med familj, vänner, tränar styrketräning, åker skidor och resor

Läser: Americanah, av Chimamanda Ngozi Adichie

Lyssnar på: Alltid P3 i bilen

Kopplar av med: Träning

Tittar helst på: Vinterstudion eller feelgoodfilmer helst med hela familjen i tv-soffan.

Svenskt Näringsliv

Vilka fördelar ger medlemskapet?
– Att ha en kanal utöver vår egen branschförening, att få träffa företag i andra branscher som brottas med samma företagarfrågor som vi. Svenskt Näringslivs opinionsbildning är en betydelsefull del i politiken idag, och som behövs för att driva våra frågor framåt.

På vilket sätt är du aktiv?
– Vi har ganska nyligen gått med men Thomas sitter med i SME-kommittén sedan ett år tillbaka. Vi har haft några möten här hos oss. Jag har också varit på några träffar.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist