NYHET2 november 2018

Politiker måste bli bättre hästskötare

Winston Churchill lär ha sagt ”vissa betraktar den privata företagsamheten som en farlig tiger som måste skjutas. Andra betraktar den som en ko som är till för att mjölkas. Alltför få inser att den är hästen som drar hela lasset.”. Citatet handlar om vikten av att förstå vilka värden ett företag representerar, att kort och gott ha förmågan att se det hästjobb företagen faktiskt gör för sin kommun. Efter valet står det klar att de politiker som lyckats med detta konststycke – också belönats med bra valresultat.

Under hösten praktiserar jag hos Svenskt Näringsliv i Göteborg – en fantastisk möjlighet att omsätta teoretisk kunskap i ett praktiskt arbetsliv. Här kan jag kombinera mitt politiska och samhälleliga intresse med min bakgrund i en småföretagarfamilj. Delar av mitt arbete innebär daglig nyhetsbevakning i regionen, att hålla koll på vad som sker i våra 49 kommuner. De senaste veckorna har det mesta handlat om valets efterspel och Svenskt Näringslivs årliga ranking av kommunernas företagsklimat. På samma sätt som det spekuleras kring de politiska partierna spekuleras det också om kommunernas rankingresultat. Kopplingen mellan det politiska valet och rankingen går dock långt mycket längre än så.

Reforminstitutet påvisade för några år sedan ett samband mellan vilket sammanfattande omdöme som företagen ger företagsklimatet i sin kommun och de styrande politikernas valframgångar. I det senaste valet går det också att, utifrån Västra Götalands kommuner, se att de kommuner som placerar sig på ett värde över 3,9 i både ”sammanfattande omdöme” och ”kommunpolitikers attityder” sammanfaller med en procentuell ökning för den styrande koalitionen.

Som son i en småföretagarfamilj har jag varit med sedan barnsben. Här har jag inte bara tagit mina första bokstavliga steg, utan även mina första steg i arbetslivet. Jag har följaktligen sett vilka konsekvenser den enskilda kommunens politiska inställning kan få för företagen. Oavsett om det har gällt chockhöjningar av kommunala avgifter eller ökade krav på egenkontroll, saknas ofta förståelse för fattade besluts effekter. Självklart kan inte alla frågor anpassas efter företagens villkor, det vore inte hållbart. Då kommunala beslut allt som oftast tas på goda grunder tror jag att en tydligare dialog och ökad ömsesidig förståelse kan räcka långt. Här är tillgänglighet, dialog och en vilja att förstå politikernas absolut viktigaste redskap. Finns det förståelse kommer också acceptans att följa, oavsett vem resultatet är mest fördelaktigt för.

Sedan tidigare står det klart att det finns ett samband mellan företagsklimatet och kommunpolitikernas valframgång. Samtidigt skapas 4 av 5 nya jobb i småföretag och småföretagen och deras medarbetare står även för den största andelen inkomstskatt i hela 217 av 290 kommuner. Vid en genomgång av valresultatet och årets företagsklimatsranking står följande klart:

  • I de åtta kommuner i Västra Götaland som placerade sig högst på både sammanfattande omdöme och kommunpolitikers attityder så ökade också den styrande koalitionens procentuella stöd. Nöjda företagare ger styrande politiker bättre valresultat.
  • Resultatet i kommunvalet är genomgående högre för partiet med ordförandeposten i kommuner med extra gott företagsklimat, jämfört valet till riksdagen i samma kommun. Bra lokalt företagsklimat – ger ”positiv röstsplittring”.

Självklart beror ett kommunalt valresultat på en lång rad olika faktorer. Vad man dock kan säga är att de partier som jobbar hårt med att förbättra förutsättningarna för sina lokala företag även får positiva effekter inom andra områden. Så, till alla nyvalda politiker: Se era företag för de hästar de är. Jobba tillsammans med era företagare och framför allt se till att föra en öppen dialog. Det kommer inte bara att gynna er kommun utan även er själva och er framtida politiska framgång.

Alexander Fägersten

Fredagskrönika
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist