NYHET16 mars 2018

Vinst är bra för alla

För ett par veckor sedan skrev min kollega Ellen om marknadsekonomins förtjänster för vårt samhälle. I denna krönika tänkte jag ta ett steg till i denna fråga och prata om vinstens förtjänster för både företagen och för medborgarna. För utan vinst inget risktagande och därmed mindre utveckling. Och det förlorar vi alla på.

För att återigen knyta an till den tidigare nämnda krönikan kan vi ta vinstfrågan till ditt frukostbord. Människor som inte har en aning om vem du är har hjälpt till med det mesta. Och det är inte av omtanke om just dig som de har försett dig med vad du valt att ha till frukost, utan för att tjäna pengar. Ingen hade odlat, tillverkat och sålt din frukostmat om de inte kunnat leva på det.

Det finns också en vinst för dig som kund och konsument. För varje gång du köper något gör du en avvägning kring en varas eller tjänsts pris och kvalitet, vad är det du köper värt för dig. Och här krävs det att tillverkaren hela tiden ser till att vara mer prisvärd än konkurrenterna, så att du väljer just denne tillverkares produkt eller tjänst. Det blir alltså både högre kvalitet och lägre pris för dig som kund. Samtidigt som dina valmöjligheter ökar.

Innan en ägare kan ta ut någon som helst vinst ska även de anställda få ut sin ersättning. Till skillnad från företagaren får de anställda ut sin del oavsett om företaget går med vinst eller förlust. I undersökningar som gjorts bland anställda visar det sig också att de föredrar att arbeta i företag som går med vinst. En anledning till det är att företag som går med vinst också kan bygga upp en buffert för att överleva tillfälliga ekonomiska svackor, för att göra investeringar för att ytterligare stärka sin konkurrenskraft men också satsa mer resurser på sin personal.

Ibland påstås det att vinst görs på bekostnad av de anställda. Om det nu vore så är det svårt att förklara varför anställda vanligtvis hellre vill arbeta i företag som har en god ekonomi och gör stabila vinster. Företag som inte gör någon vinst går en mer osäker framtid till mötes och det påverkar också de anställda negativt.

Andra som också måste få ut sin del av intäkterna innan företagaren kan få ut sin vinst är till exempel hyresvärd, leverantörer och långivare. Företagaren står alltså sist i kön.

Det finns ytterligare en vinst som vi inte får missa i detta sammanhang och det är samhällets vinst. För när ett företag går bra och växer ger det också ökade skatteintäkter till det offentliga. Företagens vinstjakt har på detta sätt kommit alla till del, inte bara de anställda som lön, leverantörer som betalning och långivare som ränta utan också samhället i stort som får mer resurser till bland mycket annat rättsväsendet, skolan och vården.

Ofta talas det om att framgångsrika företagare bör ge tillbaka till samhället. Kommer den diskussionen upp så tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att de genom att driva sina företag på ett sätt som gör att de går med vinst så har de redan gjort just det – bidragit till samhället.

”Vinst är något fint för det är ett kvitto på att man lyckats kombinera nöjda kunder med ett överskott så att verksamheten kan utvecklas.”
Dan Olofsson, entreprenör och företagsledare

Vinst
Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist