Välkommen till ”Arbetsmiljöverket 2.0”
Delta digitalt eller fysiskt
26 oktober 2021 09:00–10:00
Arbetsmiljöfrågorna står högt upp på företagens prioriteringslista. De flesta företag vill göra rätt men det finns en stor efterfrågan på stöd och råd – och för en förståelse för företagens situation. Arbetsmiljöverket är en central aktör i det svenska arbetsmiljöarbetet men verksamheten har stor utvecklingspotential.
Myndighetens uppgifter är komplexa; att analysera risker, utarbeta regelverk, ge råd och stöd och samtidigt utöva inspektion. Därmed blir det också av stor vikt hur myndighetens uppdrag ser ut och hur myndigheten styrs.
I en ny rapport från Svenskt Näringsliv analyseras Arbetsmiljöverkets verksamhet och den jämförs med hur det fungerar på ett par andra myndigheter. Det finns både likheter och skillnader, men vad kan man lära?
I rapporten presenteras ett antal förslag kring hur Arbetsmiljöverket kan utvecklas som Svenskt Näringsliv menar skulle bidra till att öka möjligheterna för ett framgångsrikt arbetsmiljöarbete på våra arbetsplatser.
Medverkande
 - Carina Lindfelt- avdelningschef, Svenskt Näringsliv 
 - Amelie Berg- arbetsmarknadsexpert, Svenskt Näringsliv 
 - Anna Bergsten- arbetsmiljöexpert, Svenskt Näringsliv 
 - Charlotta Stern- professor i sociologi, vd Ratio 
- Håkan Olsson- stf. generaldirektör, Arbetsmiljöverket 
- Rasmus Cruce Naeyé- statssekreterare Arbetsmarknadsdepartementet (S) 
- Alireza Akhondi- ledamot av arbetsmarknadsutskottet (C) 
- Saila Quicklund- ledamot av arbetsmarknadsutskottet (M) 
Moderator
 - Robert Thorburn- Svenskt Näringsliv 
Varmt välkomna