Webbinarium

maj
Endast digitalt deltagande
10 maj 2021, 9:00-14:05

På tema demokrati och framtid uppmärksammar vi i år Europadagen den 10 maj genom en spännande live-sändning bestående av fem webbinarier.

Vi lanserar EU:s framtidskonferens och håller en digital medborgardialog mellan ungdomar och EU-toppar. De politiska ungdomsförbunden debatterar sina EU-visioner på hälso-, klimat- och demokratiområdet. Dessutom samtalar vi om hur demokratin mår idag, hur gränslös den inre marknaden ska vara och delar ut en utmärkelse till årets europé.

Sändningen arrangeras tillsammans med EU-kommissionen i Sverige, Europaparlamentets kontor i Sverige, LO, TCO, Regeringskansliet, Sveriges Kommuner och Regioner, Sieps och Kommerskollegium.

Program:

09.00 - 09.20 Idag lanseras Framtidskonferensen!
Tanken med Framtidskonferensen är att möjliggöra att EU:s medborgare kan ventilera och ge sin syn på unionens framtid. Konferensen ska pågå under ett år, med digitala och fysiska medborgardialoger, där allt från sakfrågor till demokrati och framåtriktning ska diskuteras. Deltagare: Hans Dahlgren, EU-minister, Ylva Johansson, EU-kommissionär (tbc), Karin Karlsbro, Europaparlamentariker (L)

9.30 - 10.10 Ungdomar och EU-toppar om EU:s framtid - digital medborgardialog
Hur vill du att EU ska se ut i framtiden? EU:s Framtidskonferens drar igång och i denna medborgardialog kommer ett antal unga människor att ge sina kommentarer och ställa sina frågor om EU:s framtid. Deltagare: Hans Dahlgren, EU-minister, Ylva Johansson, EU-kommissionär (tbc), Tomas Tobé, Europaparlamentariker (M)

10.30 - 11.15 Hälsa, klimat och demokrati: Ungdomsförbundens EU-vision
Återhämtningen efter pandemin utgör en nystart för EU och är ett unikt tillfälle att engagera EU-medborgare i en dialog. Vilket EU vill vi se i framtiden? Riksdagspartiernas ungdomsförbund debatterar hälsa, klimatpolitik, demokrati, migration och EU:s globala roll. Deltagare: Philip Botström (SSU), Aida Badeli (Grön Ungdom), Romina Pourmokhtari (LUF), Ida Alterå (CUF), Nike Örbrink (KDU), Matilda Ekblad (MUF), Tobias Andersson (Ungsvenskarna/SD) och Ava Rudberg(Ung vänster)

11.30 - 12.10 100 år av demokrati – Hur mår demokratin idag?
Sverige har en av de starkaste och mest välfungerande demokratierna i världen. Men även här utmanas människors lika värde och rättigheter liksom i övriga EU. Det handlar om odemokratiska strömningar, populistiska krafter och medvetet spridande av desinformation. Hur kan vi tillsammans värna framtidens demokrati? Deltagare: Andreas Norlén, Riksdagens talman, Hans Dahlgren, EU-minister, Anders Knape, ordförande SKR, Alice Bah Kuhnke, Europaparlamentariker (MP), Heléne Fritzon, Europaparlamentariker (S)

12.30 - 13.10 Hur gränslös ska inre marknaden vara efter pandemin?
Pandemin har satt EU:s inre marknad och den fria rörligheten på prov. Hur kan den inre marknaden stärkas och utvecklas för att få bättre uthållighet? Hur ser vi till att få en smidighet i transporter, resande och utbyte mellan EU:s medlemsländer? Deltagare: Christian Danielsson, chef för EU-kommissionen i Sverige, Anders Ahnlid, generaldirektör Kommerskollegium, Oscar Wåglund Söderström, internationell chef på TCO, Therese Guovelin, förste vice ordförande LO, Anna Stellinger, chef för internationella frågor Svenskt Näringsliv

13.30 - 14.00 Årets Europé
Svenska Europarörelsen delar ut sin årliga utmärkelse till Årets EuropéAllan Larsson tilldelas utmärkelsen Årets Europé för sitt mångåriga engagemang för europeiskt samarbete inom områden som sysselsättning, jämställdhet och klimat. Utmärkelsen överlämnas av Robert Cloarec, ordförande i Svenska Europarörelsen.

14.00 - 14.05 Framtidskonferensen
EU:s ordförandeskapstrio lanserar Framtidskonferensen