Webbinarium

Att expandera inom eller utom EU är frågan

aug
252021

Endast digitalt deltagande

25 augusti 2021 09:00–10:00

Kontaktperson

Vilka konkreta skillnader innebär det att handla med Tyskland (inom EU) och Storbritannien (utom EU)? Det är ju ändå Europa, eller?

Lastbil på en europakarta
Foto: Mostphoto

Storbritannien, en av Sveriges största handelspartner och vår främsta allierade inom EU, har valt att lämna EU. Vad innebär det för svenska företag som vill handla med brittiska företag eller sälja till brittiska konsumenter? På vilket sätt mildrar frihandelsavtalet mellan EU och Storbritannien de problem som annars kan uppstå i handeln med ett land utanför EU? Henrik Isakson, handelspolitisk expert, informerar om den nya handelsrelationen med Storbritannien och den undersökning som gjorts bland svenska företag om hur de upplever förändringarna sedan brexit.

Tyskland å andra sidan, Sveriges största handelspartner och en del av EU:s inre marknad, borde ju då vara en enkel match. Men ändå uppstår ibland svårigheter för företagen. Varför är det så och hur kan man undvika de värsta fallgroparna? Eva Häussling, med lång erfarenhet av handel med Tyskland och expert på handelsfrämjandefrågor hjälper oss på vägen.

För att få en bättre förståelse för hur frihandel och integrerade marknader skapar möjligheter bjuder Svenskt Näringsliv in till detta webbinarium.

Målgrupp: Medlemsföretag i Svenskt Näringsliv och andra företag intresserad av exportfrågor.

Medverkande

  • Henrik Isakson

    Handelspolitisk expert, Svenskt Näringsliv.

  • Eva Häussling

    Eva Häussling

    Expert på handelsfrämjandefrågor, Svenskt Näringsliv.

exportInternationell handel