NYHET16 juni 2017

Bryssel nästa för Locker room talk UF

70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.

Foto: Robin Velander

Rogerio Silva och Shanga Aziz från Finspång går på Nya Bergska gymnasiet. Shanga tar studenten i vår, medan Rogerio har ett år kvar. Det var när de möttes under en kurs i samhällsvetenskap, som ett frö såddes till det kommande UF-företaget.

– Vi satt i ett grupprum i skolan och gick igenom en notis i Aftonbladet om en gruppvåldtäkt, berättar Shanga. Båda reagerade på fräna kommentarer och att kvinnan hade sig själv att skylla.

Steget var inte långt till att koppla samman detta med erfarenheter från deras egen uppväxt och hur de sett flickor nedvärderas.

– Jag har själv varit en del av det här, när jag hängde med de äldre grabbarna, säger Shanga.

Men som 15-åring blev han politiskt aktiv och började intressera sig för samhällsfrågor och jämställdhet. Nya insikter väcktes hos Shanga. Och på den vägen är det.

Locker room talk UFs affärsidé är att åka ut till sportklubbar och träffa 10–14-åriga pojkar i omklädningsrummen för att prata om jämställdhet och schyssta attityder. De besöker även skolor.

Under de två tävlingsdagarna på SM i Ung Företagsamhet tog killarna besökarna med storm med sin annorlunda monter; ett omklädningsrum med bänkar, plåtskåp, klotter och ett par VR-glasögon. Genom dem förflyttades tittaren till ett riktigt omklädningsrum och fick höra och se pojkar i 12-årsåldern tala om varandra och tjejer i nedsättande termer.

– Att arbeta med jämställdhet står i alla sportklubbars värdegrund, men de har sällan några verktyg att arbeta med det på riktigt. Vi förser lagen med verktyg. Riksidrottsförbundet har nappat och vi samarbetar med dem idag, säger Shanga.

Efter sommaren omvandlas UF-företaget och kommer att drivas vidare i någon form, vilken är inte klart, och stöttas då av både Riksidrottsförbundet och näringslivet. Då ska även idrottsföreningarna få utbildning i hur de kan prata om jämställdhet med sina spelare och ett helt nytt utbildningsmaterial presenteras.

I sommar representerar Locker room talk UF Sverige i EM i Ung Företagsamhet som hålls i Bryssel.

UtbildningEntreprenörskap
Skriven avStina Dahlén