Seminarium

Kan ökad kunskapsmätning också ge bättre skolresultat?

karta
maj
292024

Delta digitalt eller fysiskt

Storgatan 19, Stockholm

Projektrummet

Öppna karta

29 maj 2024 10:00–11:00

Kontaktperson

Varför vet vi så lite om elevernas verkliga kunskapsnivå i skolan? Hur väl förmår mitt barns skola förmedla de kunskaper som han eller hon behöver? Vad vet vi om hur utvärderingar, prov och tester påverkar undervisningen och kunskapsresultaten?

I Sverige är det skolorna själva som bedömer hur väl skolan och dess elever presterar – någon extern kunskapsmätning förekommer inte. I de internationella kunskapsmätningarna PISA och TIMSS deltar endast ett litet urval av Sveriges elever, vilket innebär att kunskaperna om hur varje elev och varje skola egentligen presterar är låg. Detta leder bland annat till betygsinflation, att stöd till svaga elever sätts in för sent, och att skolor med låg kvalitet får fortsätta.

Men det behöver inte vara så. Näringslivets skolforum har låtit skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren skissa på ett sammanhängande system för extern kunskapsmätning genom grundskolan och gymnasiet – en vägkarta för bättre uppföljning.

Vi diskuterar förslagen med bland andra betygsutredaren professor Magnus Henreksson, onsdag 29 maj, med start kl. 10.00.

Välkommen!

Medverkande:

  • Gabriel Heller Sahlgren

    Forskare vid Institutet för Näringslivsforskning och London School of Economics med fokus på utbildningsekonomi.

  • Magnus Henrekson

    Professor i nationalekonomi och regeringens betygsutredare.

  • Anna Andersson

    Kvalitetschef, Academedia. 

  • Elinor Odeberg

    Chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé

  • Karin Johansson

    vVD Svenskt Näringsliv

  • Gustav Blix

    Moderator, Svenskt Näringsliv

Läs också

Prov och kunskaper_GHS_240529.pdf