Kan ökad kunskapsmätning också ge bättre skolresultat?
Delta digitalt eller fysiskt
29 maj 2024 10:00–11:00
Kontaktperson
Varför vet vi så lite om elevernas verkliga kunskapsnivå i skolan? Hur väl förmår mitt barns skola förmedla de kunskaper som han eller hon behöver? Vad vet vi om hur utvärderingar, prov och tester påverkar undervisningen och kunskapsresultaten?

I Sverige är det skolorna själva som bedömer hur väl skolan och dess elever presterar – någon extern kunskapsmätning förekommer inte. I de internationella kunskapsmätningarna PISA och TIMSS deltar endast ett litet urval av Sveriges elever, vilket innebär att kunskaperna om hur varje elev och varje skola egentligen presterar är låg. Detta leder bland annat till betygsinflation, att stöd till svaga elever sätts in för sent, och att skolor med låg kvalitet får fortsätta.
Men det behöver inte vara så. Näringslivets skolforum har låtit skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren skissa på ett sammanhängande system för extern kunskapsmätning genom grundskolan och gymnasiet – en vägkarta för bättre uppföljning.
Vi diskuterar förslagen med bland andra betygsutredaren professor Magnus Henreksson, onsdag 29 maj, med start kl. 10.00.
Välkommen!
Medverkande:
Gabriel Heller Sahlgren
Forskare vid Institutet för Näringslivsforskning och London School of Economics med fokus på utbildningsekonomi.
Magnus Henrekson
Professor i nationalekonomi och regeringens betygsutredare.
Anna Andersson
Kvalitetschef, Academedia.
Elinor Odeberg
Chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé
Karin Johansson
vVD Svenskt Näringsliv
Gustav Blix
Moderator, Svenskt Näringsliv