Besöksnäringen hjälper människor ut ur utan­förskap

Besöksnäringen är central för att sänka trösklarna till arbetsmarknaden och det är inom den många unga får sitt första jobb – och många utrikes födda sitt första jobb i Sverige.

Jonas Siljhammar vd Visita

Andelen utlandsfödda som jobbar i besöksnäringen är mer än dubbelt så stor som på resten av arbetsmarknaden. Samtidigt innebär höga kostnader för att anställa och regelkrångel, i kombination med inflation och ett ansträngt ekonomiskt läge, att företag inom besöksnäringen kan få svårare att anställa fler. Det menar Jonas Siljhammar, vd på Visita.

Vilka samhällsutmaningar kan företagen inom besöksnäringen vara en del av lösningen på?

– Besöksnäringen är en del av lösningen på flera stora samhällsutmaningar, inte minst utanförskapet. Besöksnäringen är den näring som anställer i särklass flest unga och utrikes födda. Fler än 4 av 10 sysselsatta inom besöksnäringen är födda utomlands, vilket innebär att andelen utlandsfödda sysselsatta inom besöksnäringen är mer än dubbelt så stor som på resten av arbetsmarknaden.

Vad ser du som de största hindren för företagen inom besöksnäringen?

– De största utmaningarna, utöver inflationen och det allmänna kostnadsläget för både företag och privatpersoner just nu, är kompetensförsörjningen, kostnaderna för att anställa och regelkrångel.

Vad skulle du önska att politiken gjorde – både på kort och lång sikt – för att förbättra förutsättningarna för företag inom besöksnäringen men också för företagsklimatet i stort?

– Sänka kostnaderna för att anställa, minska regelkrånglet och bidra till kompetensförsörjningen genom att förbättra matchningen, göra det mer lönsamt att arbeta samt värna möjligheterna att arbetskraftsinvandra till Sverige. Visita menar att öppenheten i systemet för arbetskraftsinvandring behöver vara kvar och att kollektivavtalen ska utgöra tryggheten i systemet för arbetskraftsinvandring.

Vad behövs för att stärka Sveriges konkurrenskraft och locka fler investeringar och rätt kompetens till besöksnäringen?

– Utöver ovanstående behöver Sverige, för att stå sig i konkurrensen på både lång och kort sikt, satsa mer resurser på marknadsföring mot både utländska och inhemska besökare. Turismexporten, det vill säga den utländska turismkonsumtionen i Sverige, uppgår till nästan 100 miljarder kronor årligen. Dessutom genererar den, till skillnad från annan export, momsintäkter vilka 2019 uppgick till nästan 14 miljarder kronor.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist