Handeln skapar vägar in på arbetsmarknaden

Handeln är en viktig jobbskapare och pionjär inom hållbarhet, men kämpar med ekonomiska och säkerhetsmässiga utmaningar. Vad kan politiken göra för att stödja denna nyckelbransch?

Sofia Larsen, vd Svensk HandelFoto: MICHAEL@STEINBERG.SE

Vilka samhällsutmaningar kan företagen inom handeln vara en del av lösningen på?

Handeln är en stor jobbskapare och en av näringslivets största arbetsgivare, nästan 600 000 arbetar inom branschen. För många är jobb eller praktik i handeln den första raden på CV:t. Vi är en bransch som erbjuder många det där första steget in på arbetsmarknaden - och det vill vi fortsätta med.

Handeln är en bransch i omställning vilket märks när det kommer till det stora fokuset på hållbarhet. Här går våra svenska handelsföretag före och visar vägen. Allt fler av våra medlemsföretag vittnar nu om att ett intensivt hållbarhetsarbete är en konkurrensfördel.

Vad ser du som de största hindren för företagen inom handeln?

Det tuffa ekonomiska läget slår hårt mot såväl konsumenter som handlare, och medan många pratar om en stundande lågkonjunktur är den för handeln redan här. Vi tror tyvärr läget kommer att bli värre innan det blir bättre, till följd av en svag krona och att konsumenternas köpkraft urholkats.

Ett annat hinder är handelns stora brottsutsatthet där många i branschen upplever en ökande otrygghet. Varje år stjäls det för 8,5 miljarder kronor från handeln och 75 procent av livsmedelsbutikerna har tvingats ändra i sitt sortiment på grund av upprepad brottslighet. Brotten mot handeln måste tas på större allvar.

Vad skulle du önska att politiken gjorde – både på kort och lång sikt – för att förbättra förutsättningarna för företag inom er bransch?

Svenska handelsföretag tvingas bära högre arbetskraftskostnader, högre skatter och hårdare regler än sina konkurrenter i övriga Europa. I en lågmarginalbransch som handeln är det en tuff ekvation att få ihop. Här ser vi exempelvis hur sänkta arbetsgivaravgifter kan bidra till bättre förutsättningar för svenska handelsföretag. Att minska regelkrånglet är av yttersta vikt.

Vad behövs för att stärka Sveriges konkurrenskraft och locka fler investeringar och rätt kompetens till företag inom handeln?

Vi vill se att överimplementeringen av EU-direktiv stoppas. För att underlätta för handeln behövs konkurrenskraftiga villkor i Sverige, teknikneutral lagstiftning och initiativ på europeisk nivå som främjar handel och harmonisering av regler.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist