NYHET19 februari 2020

En konkurrenskraftig europeisk industri

EU-kommissionen presenterar sin industristrategi i mars. Svenskt Näringsliv vill ha fokus på tillväxt, kompetensförsörjning och regelbördan.

Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Europas länder och EU-kommissionen har siktet inställt på att stärka företag inom EU i konkurrensen med företag från framför allt Kina och USA. I mer konkreta termer innebär detta att EU-kommissionen kommer att presentera en industristrategi den 10 mars och i vilken det kommer att framgå i övergripande drag hur detta ska gå till.

Som inspel till strategin har Svenskt Näringsliv tagit fram positionspapperet ”En konkurrenskraftig europeisk industri”, som sammanfattar organisationens hållning i frågor såsom den inre marknaden, forskning och utveckling, handel, konkurrens, statsstöd, regelförbättring, immaterialrätt, digitalisering och miljö/klimat.

Svenskt Näringsliv menar att kommissionens industripolitiska strategi bör innehålla vissa ingångsvärden för att bli framgångsrik. Först och främst bör företagens förutsättningar för tillväxt vara i ständigt fokus och därför är det viktigt med ett kontinuerligt arbete med kompetensförsörjning och en minskande regelbörda.

Likaså bör strategin utgå från marknadsekonomiska principer. All form av protektionism måste förhindras. Principer om icke-diskriminering, proportionalitet och ”rule of law” ska respekteras. Offentliga ingripanden ska bara ske i de fall där marknaden fullständigt misslyckats. Produktion av tjänster måste betraktas som lika viktigt som produktion av varor inom handeln och på den inre marknaden, och åtgärder ska utformas därefter. Dessutom måste otillbörlig konkurrens från tredje land stävjas, utan att för den delen bygga murar gentemot omvärlden.

En europeisk industripolitisk strategi kan med rätt ansats vara till stort gagn för näringslivet. Med detta i åtanke är förutsättningarna dessutom goda.

Vi bad Göran Grén, avdelningschef på Svenskt Näringsliv att kommentera:

– Svenskt Näringsliv är starkt engagerade i denna process och har från dag ett varit mycket tydliga med vad vi anser att den kommande strategin bör innehålla – och vad den inte bör innehålla, säger Göran Grén.

Svenskt Näringsliv anser att grunden för att stärka Europas konkurrenskraft måste vara reformer som bidrar till ett bättre företagsklimat i unionens alla länder och en bättre fungerande inre marknad.

– Framgångsreceptet för vår kontinent är inte att bygga murar mot omvärlden; vi bör snarare riva de interna staket som utan bygglov byggts upp på den inre marknaden.

Det är entydigt och klart att det europeiska näringslivet spelar en avgörande roll för välståndet. Även om frihandel och en öppen inre marknad förekommer i den diskussion som pågår kring hur en ny industripolitik ska utformas, så har tonvikten i debatten kommit att läggas på andra aspekter. Flera länder och delar av EU-kommissionen har ett tydligt fokus på åtgärder som i princip går ut på att skydda europeisk industri i första hand.

Svenskt Näringsliv är av motsatt uppfattning. Att gynna den europeiska industrin med riktat statligt stöd med skattemedel och att luckra upp konkurrensreglerna för att bättre kunna stå emot internationell konkurrens är helt enkelt inte rätt väg att gå.

– Försök att skydda den inhemska industrin från konkurrens utifrån och att låta staten aktivt stödja vissa utvalda delar av industrin leder inte till framgång. Detta kan vi lära av historien, fortsätter Göran Grén.

Tidigare försök på det temat främjade inte industrin på lång sikt, utan det ledde till lägre tillväxt och stora kostnader för skattebetalarna. EU behöver nu bygga vidare och finslipa Europas framgångsfaktorer och styrkor, snarare än att försöka vrida klockan tillbaka.

Den inre marknadenEu/Emu/Euro
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist