Internationalisering och handelsfrämjande

Sverige är ett handelsberoende land där exporten står för nästan hälften av vår BNP. Att öka vår export, att underlätta för företagens internationalisering och att attrahera utländska investeringar är centrala intressen för näringslivet.

Läs mer

Precis som för många andra länder är det viktigt för Sverige att på goda villkor kunna exportera de varor och tjänster som företagen sätter på marknaden. Export, import och finansiering måste fungera väl - det stärker konkurrenskraften. Grunden för ett bra näringslivsklimat skapas redan på hemmaplan – konkurrenskraftiga skatter, god kompetensförsörjning och en bra infrastruktur bland annat. Men som komplement kan väl utformade insatser som underlättar för företagens export och internationalisering vara avgörande.


Inriktningen på främjandet styrs till stor del av regeringens export- och investeringsstrategi, som bland annat lyfter fram behovet av insatser för ökad hållbarhet och tillväxt i hela landet. Svenskt Näringsliv ser det som självklart att främjandet ska bidra till en ökad hållbarhet - ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Sveriges företag ligger långt framme i dessa avseenden i internationella jämförelser och därför torde i stort sett alla insatser som ökar Sveriges export ge positiva effekter ur ett globalt hållbarhetsperspektiv. Likaledes torde en ökad export, i stort sett oavsett område, bidra till att stärka jobb och tillväxt i hela landet.

Våra övergripande förslag inför det fortsatta handelsfrämjande arbetet:

  • Näringslivets företrädare bör involveras i genomförandet av regeringens export och investeringsstrategi.

  • Åtgärderna i strategin bör utgå från företagens verklighet och hitta lösningar som underlättar framförallt internationaliseringen av små- och medelstora företag.

  • Det statliga främjandet bör kompletteras med privat främjande och privata aktörer.

  • Politikområden bör samordnas med stöd till sammanhållna värdekedjor – forskning, innovation, kommersialisering och export.

Svenskt Näringsliv verkar för ett efterfrågestyrt och kostnadseffektivt handels- och investeringsfrämjande. Ett främjande som ska undanröja hinder som företagen upplever i sin internationalisering, där satsningar effektivt uppnår det eftersträvade resultatet och att detta står i proportion till de nedlagda resurserna.

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna