Internationalisering och handelsfrämjande
Sverige är ett handelsberoende land där exporten står för nästan hälften av vår BNP. Att öka vår export, att underlätta för företagens internationalisering och att attrahera utländska investeringar är centrala intressen för näringslivet.
Läs mer
Precis som för många andra länder är det viktigt för Sverige att på goda villkor kunna exportera de varor och tjänster som företagen sätter på marknaden. Export, import och finansiering måste fungera väl - det stärker konkurrenskraften. Grunden för ett bra näringslivsklimat skapas redan på hemmaplan – konkurrenskraftiga skatter, god kompetensförsörjning och en bra infrastruktur bland annat. Men som komplement kan väl utformade insatser som underlättar för företagens export och internationalisering vara avgörande.
Inriktningen på främjandet styrs till stor del av regeringens export- och investeringsstrategi, som bland annat lyfter fram behovet av insatser för ökad hållbarhet och tillväxt i hela landet. Svenskt Näringsliv ser det som självklart att främjandet ska bidra till en ökad hållbarhet - ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Sveriges företag ligger långt framme i dessa avseenden i internationella jämförelser och därför torde i stort sett alla insatser som ökar Sveriges export ge positiva effekter ur ett globalt hållbarhetsperspektiv. Likaledes torde en ökad export, i stort sett oavsett område, bidra till att stärka jobb och tillväxt i hela landet.
Våra övergripande förslag inför det fortsatta handelsfrämjande arbetet:
Näringslivets företrädare bör involveras i genomförandet av regeringens export och investeringsstrategi.
Åtgärderna i strategin bör utgå från företagens verklighet och hitta lösningar som underlättar framförallt internationaliseringen av små- och medelstora företag.
Det statliga främjandet bör kompletteras med privat främjande och privata aktörer.
Politikområden bör samordnas med stöd till sammanhållna värdekedjor – forskning, innovation, kommersialisering och export.
Svenskt Näringsliv verkar för ett efterfrågestyrt och kostnadseffektivt handels- och investeringsfrämjande. Ett främjande som ska undanröja hinder som företagen upplever i sin internationalisering, där satsningar effektivt uppnår det eftersträvade resultatet och att detta står i proportion till de nedlagda resurserna.

Nya siffror: Svenska företag ser USA som större handelsrisk än Kina
Svenska företag oroar sig alltmer för störningar i handeln med USA och Kina. Nu pekas USA till och med ut som mest oberäkneligt, visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. ”Anmärkningsvärt”, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor.

Bridging markets: Swedish business perspectives on policies to expand economic collaboration with India
The Confederation of Swedish Enterprise surveyed Swedish companies to understand how to create favourable conditions and policies for their increased economic activity in India.

Jacob Wallenberg om USA-valet: Europa och EU har en viktig roll att spela
”Europa och Europeiska Unionen har en viktig roll att spela för att finna vägar för att utveckla och fördjupa relationen med USA”, säger Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg apropå utgången av det amerikanska presidentvalet.
Kontaktpersoner
Jonas Berggren
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Nyhet – 7 mars 2025
Nya siffror: Svenska företag ser USA som större handelsrisk än Kina
Svenska företag oroar sig alltmer för störningar i handeln med USA och Kina. Nu pekas USA till och med ut som mest oberäkneligt, visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. ”Anmärkningsvärt”, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor.
- Remissvar – 19 februari 2025
Tullverkets konsekvensutredning med anledning av en ny föreskrift i Tullverkets föreskrifter och allmänna råd (TFS 2016:2) om en tullordning (tullordningen). Den nya föreskriften gäller anmälan av varor som kommer på ETD-transitering i luftfartygstrafik.
- Rapport – 18 december 2024
A COMPASS FOR EU TRADE POLICY - OPENNESS AND ASSERTIVENESS IN CHALLENGING TIMES
- Rapport – 28 november 2024
Bridging markets: Swedish business perspectives on policies to expand economic collaboration with India
The Confederation of Swedish Enterprise surveyed Swedish companies to understand how to create favourable conditions and policies for their increased economic activity in India.
- Nyhet – 6 november 2024
Jacob Wallenberg om USA-valet: Europa och EU har en viktig roll att spela
”Europa och Europeiska Unionen har en viktig roll att spela för att finna vägar för att utveckla och fördjupa relationen med USA”, säger Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg apropå utgången av det amerikanska presidentvalet.
- Nyhet – 23 april 2024
”Frihandel är avgörande för att vi ska kunna satsa mer på export”
Handsktillverkaren Hestra Gloves har närvaro i över 40 länder, men design och utveckling av företagets välkända handskar sker än idag i småländska Hestra. Vd Anton Magnusson menar dock att det finns hinder som riskerar att försvåra företagets fortsatta exportplaner.
- Nyhet – 19 december 2023
Underlättar handelsstrategin för SME-företagens internationalisering?
Regeringen presenterade nyligen en ny handelsstrategi, med fokus på forskning, omställning och konkurrenskraft. ”Det är ett välkommet besked också för Sveriges alla små- och medelstora företag som ofta är de som driver innovationen”, säger Anna Hedensjö Johansson, ansvarig för SME-frågor.
- Remissvar – 18 december 2023
Konsekvensutredning enligt förordningen om konsekvensutredning vid regelgivning – Ändringar i TFS 2016:2 (tullordningen)
- Nyhet – 1 december 2023
Anna Stellinger om nya handelsstrategin: ”Ambitiöst”
Den nya strategin för Sveriges utrikeshandel innebär enligt regeringen ”ett bredare helhetsgrepp”. Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor, är nöjd. ”Det är mycket välkommet med en ambitiös handelsstrategi”, säger hon.
- Nyhet – 1 december 2023
Välbesökt mingel då Forssell presenterade utrikeshandelsstrategi
Under torsdagen anordnade Svenskt Näringsliv ett mingel då bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell presenterade regeringens nya utrikeshandelsstrategi.