Förra året utsågs Lillerudgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad till Årets UF-skola av Visma. Utmärkelsen gick till den skola i Sverige som under läsåret 2018/2019 var bäst på att jobba med entreprenörskap bland sina elever. Priset bestod av reklamtid till ett värde av en kvarts miljon kronor och nu har skolans reklamfilm börjat visas i TV4 i Värmland.
– Det har varit en härlig utmaning att göra den här reklamfilmen. Vi är inte särskilt vana vid det och både lärare och elever har fått tänka till hur vi vill presentera oss. Och när vi nu ser resultatet känner vi både glädje och stolthet. Det här priset betyder jättemycket för oss, säger Anders Westlund, rektor för Lillerudgymnasiet.
Lillerudsgymnasiet i Värmland har utbildningar inom naturvetenskap, lantbruk, djurvård, hästhållning och ridsport. Vare sig eleverna väljer att skaffa sig grundläggande högskolebehörighet eller en yrkesexamen, kombineras kunskaper med praktiskt arbete, både på skolan och ute i arbetslivet. På Lillerudsgymnasiet har alla elever minst 15 veckor arbetsplatsförlagt lärande (APL).
I sin motivering betonade juryn för Årets UF-skola 2019 särskilt skolans tydliga struktur och individanpassning, som skapar bästa möjliga förutsättningar för varje elev att utvecklas i sitt företagande.
– Skolan har en jätteviktig roll för att uppmuntra unga till entreprenörskap. Bland dagens UF-företagare finns många av morgondagens jobbskapare och vi tycker att alla gymnasieelever i Sverige borde erbjudas möjlighet att vara UF-företagare. Det ger fler företag, ett mer jämställt näringsliv, ökad sysselsättning och stärkt välfärd, säger Hilda Netz, kundansvarig för skolor och utbildningsorganisationer hos Visma Spcs.
Vismas pris bestod av reklamtid till ett värde av 250 000 kronor, skänkt av TV4 i samarbete med mediebyrån Scream.
Filmen kan ses här.
Entreprenörskap i skolanEntreprenörskapUtbildning