Entreprenörskap i skolan

Ökat fokus på entreprenörskap i skolan är bra och det behöver börja redan i grundskolan. Det handlar både om att stärka elevernas entreprenöriella förmågor och att ge dem redskap att driva egen verksamhet.

Läs mer

Människors kreativitet, mod och initiativkraft lägger grunden för ökad ekonomisk utveckling och ökat välstånd. Ett vitalt näringsliv med duktiga entreprenörer skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar välfärden. Det är också avgörande för att lösa många av de problem vi ser idag, inte minst med miljö och klimat. Grunden till allt det här läggs i skolan.

Ökat fokus på entreprenörskap i skolan är bra och det behöver börja redan i grundskolan. Det handlar både om att stärka elevernas entreprenöriella förmågor och att ge dem redskap att driva egen verksamhet. Entreprenöriellt lärande innefattar att kunskaper och erfarenheter inhämtas från omvärlden utanför klassrummet. Det är en välkommen utveckling där företagen på orten kan vara en resurs. Att använda omvärlden som resurs i klassrummet är viktigt. Det kan till exempel vara att låta elever och studenter jobba med uppdrag i företag, att företagsamma människor kommer och berättar sin historia i skolan samt att satsa på prao, arbetsplatsförlagt lärande och praktik av olika slag.

Vi vet av forskning att elever som drivit UF-företag på gymnasiet oftare startar eget företag, tjänar bättre och har lägre arbetslöshet än andra. Elever som deltagit i Ung Företagsamhets verksamhet har också vid fler tillfällen än andra elever mött företag och det omgivande samhället. Eleverna utvecklar också goda förmågor som inte bara har med företagandet att göra. De blir bättre på att samarbeta, planera, ta ansvar och får ett ökat självförtroende. Trots det är det endast ungefär en tredjedel av en årskurs som driver UF-företag idag. Det borde bli fler.

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna