Kompetensförsörjning, gymnasieskola och friskola. Kvalitet och relevans i gymnasieskolan, att eleverna rustas väl för jobb och/eller studier. Samverkan skola och näringsliv och övergång från utbildning till jobb. Förutsättningarna för fristående skolor och elever och föräldrars rätt att välja.
Senaste artklar av Johan Olsson
- Nyhet – 24 oktober 2025
Yrkesprogrammen ökar – men inte tillräckligt snabbt
För tredje året i rad ökar andelen elever som söker till yrkesprogram, visar statistik från Skolverket. Det är bra, men ökningen är för liten och sker från en låg nivå, skriver Johan Olsson, policyexpert kompetensförsörjning.


- Event – 21 oktober 2025
Dimensioneringsreformen – hur går det egentligen?
- Rapport – 19 september 2025
Så blir Sverige framtidens STEM-nation - Svenskt Näringslivs action plan för genomförandet av Sveriges STEM-strategi

- Remissvar – 1 september 2025
Ett likvärdigt betygsystem (SOU 2025:18)
- Remissvar – 13 juni 2025
Remiss av betänkandet Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande (SOU 2025:19)
- Remissvar – 22 maj 2025
Fler vägar till arbetslivet (SOU 2024:74)
- Nyhet – 22 maj 2025
Fler elever måste bli behöriga till yrkesprogrammen
2040 riskerar vi sakna drygt 230 000 yrkesarbetare i Sverige. Det är därför angeläget, för företagen och samhället i stort, att eleverna på yrkesprogrammen bli fler, inte färre. Platserna i gymnasieskolan behöver därför dimensioneras annorlunda, skriver Johan Olsson, expert på kompetensförsörjning.
- Remissvar – 20 mars 2025
Remiss av betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81)
- Rapport – 5 mars 2025
Fokus:Framtid - så kan studie- och yrkesvägledningen förbättras

- Remissvar – 5 mars 2025
Remiss avseende förslag till Skolverkets föreskrifter om erkännande av yrkeskvalifikationer samt villkor för behörighet och legitimation för lärare och förskollärare med utländsk utbildning