Kompetensförsörjning, gymnasieskola och friskola. Kvalitet och relevans i gymnasieskolan, att eleverna rustas väl för jobb och/eller studier. Samverkan skola och näringsliv och övergång från utbildning till jobb. Förutsättningarna för fristående skolor och elever och föräldrars rätt att välja.
Senaste artklar av Johan Olsson
- Rapport – 19 september 2025
Så blir Sverige framtidens STEM-nation - Svenskt Näringslivs action plan för genomförandet av Sveriges STEM-strategi
- Remissvar – 1 september 2025
Ett likvärdigt betygsystem (SOU 2025:18)
- Remissvar – 13 juni 2025
Remiss av betänkandet Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande (SOU 2025:19)
- Remissvar – 22 maj 2025
Fler vägar till arbetslivet (SOU 2024:74)
- Nyhet – 22 maj 2025
Fler elever måste bli behöriga till yrkesprogrammen
2040 riskerar vi sakna drygt 230 000 yrkesarbetare i Sverige. Det är därför angeläget, för företagen och samhället i stort, att eleverna på yrkesprogrammen bli fler, inte färre. Platserna i gymnasieskolan behöver därför dimensioneras annorlunda, skriver Johan Olsson, expert på kompetensförsörjning.
- Remissvar – 20 mars 2025
Remiss av betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81)
- Rapport – 5 mars 2025
Fokus:Framtid - så kan studie- och yrkesvägledningen förbättras
- Remissvar – 5 mars 2025
Remiss avseende förslag till Skolverkets föreskrifter om erkännande av yrkeskvalifikationer samt villkor för behörighet och legitimation för lärare och förskollärare med utländsk utbildning
- Remissvar – 5 mars 2025
Remiss avseende förslag till Skolverkets föreskrifter om erkännande av yrkeskvalifikationer samt villkor för behörighet och legitimation för lärare och förskollärare med utländsk utbildning
- Nyhet – 24 februari 2025
Så blir den nya STEM-strategin en succé
Sverige är fortfarande en stark kunskapsnation. Men vi utmanas hela tiden. Därför är STEM-strategin efterlängtad. Men det är nu jobbet börjar på allvar, skriver Johan Olsson, policyexpert kompetensförsörjning.