Blandade omdömen om politisk vision

NYHET Publicerad

EU Von der Leyen har presenterat sin politiska plattform. Anders Edholm, chef för EU-kontoret, är positiv till att EU tar ledartröjan i klimatarbetet, att den digitala inre marknaden ska genomföras fullt ut. Samtidigt ger han en kritisk släng åt fullbordandet av den sociala pelaren.

Leyen

Den föreslagna ordföranden för EU-kommissionen, Ursula von der Leyen, har presenterat sin politiska plattform inför Europaparlamentet i Strasbourg.

Anders Edholm

Anders Edholm, chef för EU-kontoret i Bryssel.

Klimatet är viktigast. Det fastslog Ursula von der Leyen, tillträdande ordförande för EU-kommissionen, när hon presenterade sin politiska plattform för Europaparlamentets ledamöter.

Förslagen inom klimatområdet är många och omfattande. Ett huvudnummer är A European green deal, ett paket av åtgärder som ska leda till att EU ska vara klimatneutralt år 2050. Svenskt näringsliv instämmer i ambitionen, som ligger i linje med Parisavtalet.

För näringslivet är klimatfrågorna av stor betydelse och för att ytterligare engagera företagen i klimatarbetet vill von der Leyen sjösätta ett stort investeringspaket, i vilket klimatinvesteringar för en biljon euro under det kommande årtiondet ingår.

Det är svårt att bedöma om en så stor satsning kan ge de efterfrågade resultaten, men sett ur näringslivets synvinkel så finns det även annat som måste beaktas i klimatarbetet. Inte minst hur EU:s klimatpolitik utformas i förhållande till omvärldens ambitioner.

Till exempel gäller det att vara varsam med att ensidigt öka EU:s ambitioner allt för mycket utan att andra länder och regioner gör detsamma. Då riskerar de europeiska företagens konkurrenskraft att undergrävas och urholkas, och med den förmågan att bidra till en bättre miljö och med fler arbetstillfällen.

Klimatfrågan är den kanske mest globala frågan vi någonsin haft på agendan, därför krävs globala lösningar. EU bör vara ledande i att vara en sammanhållande kraft i detta.

Användning av EU-medel

Von der Leyens program för ekonomi och näringsliv är fylligt och ganska expansivt. Hon vill stärka förutsättningarna för små och medelstora företag (så kallade SME-företag). Detta genom bättre kapitalförsörjning, en särskild SME-strategi och en fond som specifikt inriktas på att underlätta för mindre företag att noteras på börsen.

Tanken är god men om detta är en rimlig användning av unionens, och därmed våra, medel går att resonera kring – i synnerhet där det finns fungerande marknadslösningar på området.

Mer bekymmersamt är initiativet att specialbeskatta stora tech-företag, såsom Google och Facebook. Särbeskattning av vissa nya affärsmodeller är sällan framgångsrikt, i stället bör synen på nyskapande och växande företag vara positiv. På bättre humör blir jag vid avsnittet om att genomföra den digitala inre marknaden fullt ut, en åtgärd många företag har längtat efter.

Den sociala pelaren

Ur näringslivssynpunkt finns det en hel del i programmet som känns positivt och framåtsyftande. En del är till och med efterlängtat. Till detta hör dock inte planen att genomföra ytterligare EU-lagstiftning för att implementera den så kallade sociala pelaren.

Som vi alla säkert minns så var den svenska regeringen en ivrig påhejare av den sociala pelaren, vilken presenterades vid ett EU-toppmöte i Göteborg 2017. Vi var många som redan då ställde oss skeptiska, och varnade för att den kommer att generera EU-regler som kan riskera att rasera den väl fungerande svenska modellen som arbetsmarknadens parter hanterar bra.

Ett socialt hållbart Europa uppnås genom konkurrenskraftiga företag och en ekonomi i balans som ökar välståndet i medlemsländerna – inte via EU-gemensam överreglering på det sociala området. EU:s roll bör i stället vara att inspirera och stimulera nationella reformer som leder framåt.

Det är stökiga tider. Vi har Brexit, den ständigt aktuella flyktingpolitiken och många andra moln på himmeln. Kommissionen som, om den godkänns av parlamentet, börjar arbeta den 1 november lär få tampas med en hel del utmaningar.

Sveriges kommissionär får ansvar för migrationsfrågan, kanske den svåraste av alla. Sveriges nuvarande EU-kommissionär Cecilia Malmström lämnar över handelsfrågorna till irländaren Phil Hogan. Även Hogan är en frihandelsvän men det återstår att se om han kan nå den nivå av excellens som vi har vant oss vid under Malmströms tid som kommissionär.

Hitta framgången

Det viktigt att våra nya kommissionärer alltid håller minst två tankar i huvudet – att ett välfungerande och krångelfritt EU gynnar oss alla och att grunden för välstånd i hela unionen ligger hos ett friskt och spänstigt näringsliv. Däri ligger framgången.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Europas digitala omvandling får arbetsgivarnas stöd

DIGITALISERINGEN Svenskt Näringsliv är positiv till EU:s plan att skapa en gemensam digital inre marknad. Färre tekniska och rättsliga hinder och kompetenssatsningar är viktiga inslag i strategin.
NYHET Publicerad:

Så ska EU ta tillbaka förlorad mark

SEMINARIUM Företagsledare och beslutsfattare diskuterar konkurrensfrågor när tidningen Politico arrangerar ett heldagsseminarium i Bryssel den första juli.
NYHET Publicerad:

Starkare WTO krävs för att bota haltande världshandel

INTERNATIONELL HANDEL Det är omöjligt att återstarta Sverige utan att handeln inom och utanför EU kommer igång, menar Anna Stellinger, internationell chef på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Så ska EU-länderna klara coronakrisen

EU Parlamentarikerna Sara Skyttedal, EPP, och Johan Danielsson, S&D, svarar på frågor kopplade till coronakrisen.
NYHET Publicerad:

Europadagen i skuggan av coronakrisen

EU Fredagen den 8 maj uppmärksammas Europadagen. Svenskt Näringsliv är medarrangör till ett digitalt seminarium med rubriken ”Från krisläge till återstart”.
NYHET Publicerad:

Därför är handel en del av lösningen i kampen mot pandemin

BOKNYTT Svenskt Näringslivs medarbetare Anna Stellinger, Ingrid Berglund och Henrik Isakson är några av författarna i en ny antologi. Ansatsen är att mitt i en kris, så är det viktigt att våga tänka framåt och behålla globala värdekedjor och inte flytta hem produktion.
NYHET Publicerad:

Återhämtningsplan ska ta företagen ur krisen

EU Om företagen ska ta sig ur krisen och fortsätta att växa krävs en ambitiös och samordnad återhämtningsplan för EU som uppmuntrar investeringar, främjar tillväxt och skapar sysselsättning, skriver Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor och Anders Edholm, chef för EU-kontoret.
NYHET Publicerad:

Näringslivet måste anpassa sig till den digitala framtiden

EU Digitaliseringen stöper om arbetsmarknaden, påverkar skatteområdet och skyndar på hållbara investeringar. Några slutsatser vid ett seminarium i Bryssel.
NYHET Publicerad:

Handlingsplan för effektivare inre marknad

KOMMENTAR EU-kommissionen har sjösatt en handlingsplan för den inre marknaden. "Svenskt Näringsliv välkomnar kommissionens fokus på genomförande av existerande lagstiftning och är positiv till flera av förslagen, skriver Cemille Üstün, policyansvarig för EU:s inre marknad.
NYHET Publicerad:

EU:s industristrategi: "Det är nu som det verkliga arbetet börjar"

EU EU-kommissionen har presenterat en industristrategi, som lägger ut kursen för fem år framåt. "Strategin är bara startskottet, det är först med konkreta förslag vi ser om Europa är på väg i rätt riktning eller inte", säger Göran Grén, avdelningschef för företagsjuridik.
NYHET Publicerad:

Svenska företag har en huvudroll i EU:s gröna giv

EU-kommissionens gröna giv öppnar för affärsmöjligheter för svenska företag samtidigt som de bidrar till klimatnytta. "Det är nödvändigt att näringslivet får vara en viktig del i arbetet med den gröna given, sa ordförande Fredrik Persson när han talade på BusinessEuropes konferens.
NYHET Publicerad:

Rör inte våra kollektivavtal

KOMMENTAR Istället för EU-styrda minimilöner borde lönebildningen skötas i respektive medlemsland, skriver Anders Edholm, chef på EU-kontoret.
NYHET Publicerad:

Europa – den bästa platsen att arbeta och göra affärer på

EU Europeiska företag har åtagit sig att göra Europa till den bästa platsen att arbeta och bedriva företag på. Men hur gör vi det? Hur kan man kan säkra långsiktig tillväxt och sysselsättning i hela EU? Ett svar är att en sammanhållen och välfungerande inre marknad är avgörande för tillväxten, men varje medlemsstats unika villkor och möjligheter bör beaktas.
NYHET Publicerad:

En konkurrenskraftig europeisk industri

POSITIONSPAPPER EU-kommissionen presenterar sin industristrategi i mars. Svenskt Näringsliv vill ha fokus på tillväxt, kompetensförsörjning och regelbördan.
NYHET Publicerad:

Sverige halkar efter i EU:s lagstiftningsarbete

EU Sverige måste flytta fram positionerna i EU:s lagstiftningsarbete. ”Olika samhällsaktörer kommer in först när lagstiftningen ska implementeras i svensk lag, men då har ju allt arbete på EU-nivå redan ägt rum. Då är det för sent”, säger EU-samordnare Sara Lowemark.
NYHET Publicerad:

Lina Håkansdotter: Positiv till EU-kommissionens gröna giv

EU Klimatet är en högt prioriterad fråga för EU. Redaktionen har frågat Lina Håkansdotter, avdelningschef för hållbarhet och infrastruktur, om näringslivets syn på åtgärdspaketet som går under namnet "en europeisk grön giv."
NYHET Publicerad:

Nordiska arbetsgivare satsar på cirkulär ekonomi

EU Svenskt Näringsliv har tillsammans med sina nordiska systerorganisationer tagit fram ett positionspapper om cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Företagare i EU: Dessa problem måste lösas

INRE MARKNADEN Otydliga regler, kompetensbrist och språkliga skillnader är problem som tjänsteföretagare runt om i EU upplever, enligt preliminära resultat från en EU-granskning som BusinessEurope står bakom.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv: Ökar engagemanget i internationella frågor

INTERNATIONELLT Svenskt Näringsliv vill vara där besluten fattas. Därför ökar engagemanget i Bryssel. Ordförande Fredrik Persson vill att den nya EU-kommissionen förbättrar villkoren för företagen.
NYHET Publicerad:

Näringslivet behöver ha stenkoll på EU

EU ”Trots vi varit medlemmar i EU sen 1995 har svensken fortfarande en tendens att se EU som ”dem”. Fortsätter vi så blir vårt konkurrensläge sämre.” Kommentaren fällde Anders Edholm, chef för EU-kontoret, när han träffade företagare, politiker och representanter för offentlig sektor i Skåne.