NYHET18 juni 2018

Företagsperspektivet försummas i EUs digitaliseringsarbete

Den digitala inre marknaden är en stor och het fråga i EU just nu. Sverige har en hög svansföring när det kommer till digitalisering, som ju är gränslöst till sin natur. Regeringens övergripande mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Men, tyvärr så kommer ofta företagsperspektivet i andra hand när de europeiska länderna försöker skapa en digital inre marknad.

Den 14 juni bjöd den litauiska EU-representationen in till en paneldebatt i frågan, som inleddes av deras biträdande finansminister Elijus Čivilis. Svenskt Näringslivs Sophia Bengtsson deltog i panelen.

När EU-kommissionen lanserade den digitala inre marknaden (DSM) var svenska näringslivet positiva och hoppades att detta skulle innebära att svenska företag och konsumenter skulle få tillgång till en större marknad och därmed ett större utbud av produkter och tjänster. Äntligen skulle de andra medlemsstaterna hänga med i vår utveckling, som länge varit i framkant.

Tre år senare kan det konstateras att fokus har legat på regleringar och att näringslivets behov och önskemål fallit längre ner på agendan. Viss reglering behövs förstås, men risken är stor att EU nu missar chansen att i sin tur vara i framkant globalt. Andra nationer som USA och Kina får ett försprång – just för att de prioriterar företagsperspektivet.

Sophia Bengtsson framförde detta i debatten och underströk behovet av en ny inriktning.

- För det första så måste varje initiativ till nya regleringar präglas av fem principer: en neutralitet gällande både teknik och affärsmodell, hänsyn till konkurrensaspekter, föregås av bevis på att marknaden inte klarat just det som föreslås regleras självt, att regleringen bidrar till ett innovativt, digitalt klimat, samt att det fortfarande finns en öppenhet gentemot globala standards.

Dataflöden är viktigt för företagen som verkar på den globala marknaden. Felkonstruerade regler kan göra stor skada, och utan tillgång till data blir europeiska länder sämre på att utveckla nya produkter, förutse vad konsumenterna efterfrågar och göra nya affärsmodeller. Förhoppningsvis har denna insikt satt sig och förslaget om att tillåta data flöda fritt mellan EU-länderna är ett viktigt steg i rätt riktning”,

Svenskt Näringsliv och Sophia Bengtsson var inbjudna till debatten bland annat just för att Sverige ses som en så kallad ”frontrunner”, ett föredöme, inom digitalisering. Faran är att vi som land känner oss väl säkra på att få behålla ledartröjan på området; stagnerar och plötsligt blir vi omsprungna. I sammanhanget kan också nämnas att vi, som drivit digitalisering envetet inom EU, nu tappar en av våra närmaste vänner i tätskiktet som också driver en näringslivsvänlig digitaliseringsagenda – nämligen Storbritannien. För att den digitala inre marknaden ska lyckas måste samtliga länder vara med på tåget; i dag är så inte fallet. Därför måste argumenten bli tydligare.

- DSM handlar om mer än att ta bort det nationella och ersätta det med europeiska regler. Harmonisering är bra, men det räcker inte - de europeiska reglerna måste såklart också vara BRA regler. Vi vill sträva efter en liberalisering och se till att lagstiftare förstår vad som måste göras. Det är företag som kommer omfattas och drabbas mest av reglerna. Lagstiftning måste utformas på ett sätt så att det är enkelt att förstå och göra rätt. Simplifiering och liberalisering måste därför vara ledande principer för den digitala inre marknaden framåt.

Redaktionen

Den inre marknadenDigitaliseringEU
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist