Så blev Nordmaling topp tio

NYHET Publicerad

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Med rätt ledarskap kan kommunandan snabbt förändras. Det kan Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling, vittna om. När hon tillträdde 2014 tillhörde kommunen bottenskiktet när företagsklimatet undersöktes. Fyra år senare är kommunen topp tio i landet när företagen sammanfattar sitt omdöme om kommunen. Madelaine lyfter fram fem områden som varit avgörande för deras utveckling.

Madelaine Jakobsson

Madelaine Jakobsson (C), kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling

1. Lyssna på företagens bild

Det första steget för Nordmaling var att intervjua hundra företag om företagsklimatet och det var framför allt två synpunkter som kom fram:

– Dels bristen på dialog mellan kommun och näringsliv, dels att man saknade förtroende för hur kommunpolitiken fungerade och skämdes över kommunen, istället för att vara ambassadörer för den, säger Madelaine Jakobsson.

2. Skapa dialog med företagen

Resultatet från undersökningen blev startskottet för en omfattande dialogturné.

– Som kommunstyrelseordförande måste man prioritera sin tid. När jag tillträdde fanns det företag som funnits i kommunen i tjugo år och aldrig fått ett besök från kommunledningen. Nu har jag på fyra år hunnit besöka de flesta av våra företag, med minst ett företagsbesök i veckan, säger Madelaine Jakobsson.

Dialogturnén har genomförts tillsammans med tjänstemän och med en tydlig strategi. Först besöktes alla företag inom handel. Resultatet sammanställdes i en branschrapport som presenterades för kommunstyrelsen, så att erfarenheterna kunde spridas till fler politiker och tjänstemän och omvandlas till åtgärder. Därefter har hon fortsatt med sina besök, bransch efter bransch.

3. Bygg stolthet och framtidstro i kommunen

Madelaine Jakobsson upplever att andan i kommunen redan har förändrats. Idag är företagen stolta över sin kommun och det går bra för deras verksamheter.

– Framtidstron och bra publicitet skapar en positiv spiral som får företagen att vilja satsa, nya företag att vilja etablera sig och potentiella medarbetare att vilja flytta till kommunen, säger hon.

Men kommunstyrelsens ordförande betonar att det är en anda som man ständigt behöver arbeta med för att upprätthålla.

– Man måste visa att man lyssnar på företagen, och de måste känna att de är viktiga. Därför har vi bland annat inrättat en näringslivsgala. Men som kommunstyrelseordförande behöver man också vara med på företagens aktiviteter, inviga nya lokaler, dela nyheter om dem på Facebook och annat där man kan visa hur viktiga de är för kommunen.

4. Gör företagsklimatet till en fråga för hela organisationen

Under 2015 tog Nordmaling fram en ny näringslivsstrategi och 2016 satte man målet att nå topp 50 i Svenskt Näringslivs ranking till 2020. Det målet nåddes redan året efter. En viktig faktor är att politiken varit tydlig med att målsättningen gäller för hela organisationen.

– Alla chefer ska förstå varför man ska jubla när det går bra för företagen, för det innebär att vi också kan finansiera omsorgen. Man måste förstå var pengarna kommer från. Vi har ingen sedelpress i källaren, vi behöver tillväxt för att driva verksamheten, säger Madelaine Jakobsson.

För att hålla målsättningen levande i organisationen är hon mån om att återkoppla till medarbetarna:

– När man får beröm från företagen för att ärenden har funkat bra måste man också framföra det till avdelningen.

5. Arbeta uthålligt

Efter fyra år jobbar Madelaine Jakobsson fortfarande mycket med den pedagogiska utmaningen att förklara varför företagsklimatet är en så viktig fråga och hur samhällets resurser skapas.

Hon betonar även vikten av att göra täta uppföljningar av arbetet. Näringslivsfrågorna är dessutom ett stående ärende på kommunstyrelsens dagordning. På varje sammanträde går näringslivsutvecklaren igenom lärdomar från de senaste företagsbesöken, ger uppdateringar om aktuella projekt och berättar om kommande aktiviteter.

– Man får inte ge sig. Medarbetarna måste veta hur prioriterat företagsklimatet är för politiken. Man behöver hela tiden prata om frågan, vara uthållig och se till så att kommunalråd, kommun- och näringslivschef leder frågan tillsammans, säger Madelaine Jakobsson.

Läs mer:

Nordmalings bästa tips
  • Prioritera din tid. Se till att hinna med minst ett företagsbesök i veckan.
  • Se till att samtalen med företagen blir värdefulla både för dig och för dem genom att gå från ord till handling.
  • Visa ditt personliga engagemang genom aktiviteter och sociala medier.
  • Gör det tydligt att det är en prioriterad fråga för hela kommunen.
  • Var uthållig i ditt ledarskap, så att en ny kultur får tid att sätta sig.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

"Problemet att politiker inte förstår våra behov"

FÖRETAGARDAGEN Kompetensförsörjning, skatter och integration var några frågor i fokus när företagare, politiker och experter träffades under årets ”Företagardag” i Näringslivets Hus. Ett problem som lyftes var att politiker och företagare lever i olika världar.
NYHET Publicerad:

Debatt: Kompetens i klassrummen kräver nytänkande

DEBATT I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert och Karin Rebas, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Försämrat företagsklimat i Stockholm kräver nysatsning

BÄTTRE VILLKOR I senaste rankingen av företagsklimatet rasade Stockholm till en 123:e plats. Nu vill Stockholms nya blågröna styre skapa en ny näringslivstrategi. "Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov", säger vd Jan Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Drop-in för företagare förenklar

FÖRETAGSKLIMAT Istället för att vänta på att företagarna hör av sig med frågor tar näringslivskontoret i Krokom initiativ till öppna möten. Satsningen "Näringslivskontoret med vänner" ger svar direkt på plats.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.