Med rätt ledarskap kan kommunandan snabbt förändras. Det kan Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling, vittna om. När hon tillträdde 2014 tillhörde kommunen bottenskiktet när företagsklimatet undersöktes. Fyra år senare är kommunen topp tio i landet när företagen sammanfattar sitt omdöme om kommunen. Madelaine lyfter fram fem områden som varit avgörande för deras utveckling.
Det första steget för Nordmaling var att intervjua hundra företag om företagsklimatet och det var framför allt två synpunkter som kom fram:
– Dels bristen på dialog mellan kommun och näringsliv, dels att man saknade förtroende för hur kommunpolitiken fungerade och skämdes över kommunen, istället för att vara ambassadörer för den, säger Madelaine Jakobsson.
Resultatet från undersökningen blev startskottet för en omfattande dialogturné.
– Som kommunstyrelseordförande måste man prioritera sin tid. När jag tillträdde fanns det företag som funnits i kommunen i tjugo år och aldrig fått ett besök från kommunledningen. Nu har jag på fyra år hunnit besöka de flesta av våra företag, med minst ett företagsbesök i veckan, säger Madelaine Jakobsson.
Dialogturnén har genomförts tillsammans med tjänstemän och med en tydlig strategi. Först besöktes alla företag inom handel. Resultatet sammanställdes i en branschrapport som presenterades för kommunstyrelsen, så att erfarenheterna kunde spridas till fler politiker och tjänstemän och omvandlas till åtgärder. Därefter har hon fortsatt med sina besök, bransch efter bransch.
Madelaine Jakobsson upplever att andan i kommunen redan har förändrats. Idag är företagen stolta över sin kommun och det går bra för deras verksamheter.
– Framtidstron och bra publicitet skapar en positiv spiral som får företagen att vilja satsa, nya företag att vilja etablera sig och potentiella medarbetare att vilja flytta till kommunen, säger hon.
Men kommunstyrelsens ordförande betonar att det är en anda som man ständigt behöver arbeta med för att upprätthålla.
– Man måste visa att man lyssnar på företagen, och de måste känna att de är viktiga. Därför har vi bland annat inrättat en näringslivsgala. Men som kommunstyrelseordförande behöver man också vara med på företagens aktiviteter, inviga nya lokaler, dela nyheter om dem på Facebook och annat där man kan visa hur viktiga de är för kommunen.
Under 2015 tog Nordmaling fram en ny näringslivsstrategi och 2016 satte man målet att nå topp 50 i Svenskt Näringslivs ranking till 2020. Det målet nåddes redan året efter. En viktig faktor är att politiken varit tydlig med att målsättningen gäller för hela organisationen.
– Alla chefer ska förstå varför man ska jubla när det går bra för företagen, för det innebär att vi också kan finansiera omsorgen. Man måste förstå var pengarna kommer från. Vi har ingen sedelpress i källaren, vi behöver tillväxt för att driva verksamheten, säger Madelaine Jakobsson.
För att hålla målsättningen levande i organisationen är hon mån om att återkoppla till medarbetarna:
– När man får beröm från företagen för att ärenden har funkat bra måste man också framföra det till avdelningen.
Efter fyra år jobbar Madelaine Jakobsson fortfarande mycket med den pedagogiska utmaningen att förklara varför företagsklimatet är en så viktig fråga och hur samhällets resurser skapas.
Hon betonar även vikten av att göra täta uppföljningar av arbetet. Näringslivsfrågorna är dessutom ett stående ärende på kommunstyrelsens dagordning. På varje sammanträde går näringslivsutvecklaren igenom lärdomar från de senaste företagsbesöken, ger uppdateringar om aktuella projekt och berättar om kommande aktiviteter.
– Man får inte ge sig. Medarbetarna måste veta hur prioriterat företagsklimatet är för politiken. Man behöver hela tiden prata om frågan, vara uthållig och se till så att kommunalråd, kommun- och näringslivschef leder frågan tillsammans, säger Madelaine Jakobsson.