NYHET21 juli 2016

Transportpolitisk slagsida hotar mobilitet och konkurrenskraft

Regeringens mål är att Sverige ska bli den första fossilfria välfärdsnationen. Som långsiktig vision är det rätt och riktigt. Transportsektorn har en viktig roll i detta. Men regeringens transportpolitik präglas av en rad utspel och åtgärder där totaleffekten är svår att överblicka. Att förstå hur det ska bidra till jobb och välfärd i hela Sverige är ännu svårare.

Caroline af Ugglas, vice vd.

Svensk transportpolitik håller på att få en farlig slagsida. Vi riskerar att gå vilse i en snårskog av kostnadsdrivande förslag som hotar samhällets mobilitet och näringslivets konkurrenskraft. I slutänden riskeras tillväxt och välfärd, till priset av en dyr och närmast obefintlig klimatnytta.

Under senare tid har regeringen presenterat en rad initiativ för en fossilfri transportsektor. Gemensamt för dem alla är att transporter uteslutande betraktas som en utsläppskälla, inte som en nödvändig del av människors och företags vardag och verksamhet.

Miljömålsberedningen har i sitt slutbetänkande föreslagit ett mycket tufft mål för transportsektorns klimatutsläpp: Vägtransporterna ska på 14 år bli i det närmaste fossilfria. Detta trots expertutlåtanden från Konjunkturinstitutet och Finanspolitiska rådet som har pekat på bristande kostnadseffektivitet och svårigheterna för Sverige att kunna gå så exceptionellt långt ”före” resten av Europa.

Utöver detta ska Energimyndigheten ta fram en strategi för att samordna omställningen av transportsektorn till fossilfrihet. Även Trafikverket har fått i uppdrag att ”redovisa vilka styrmedel och åtgärder i infrastrukturen som krävs för att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser”.

Parallellt med detta pågår utredningar om en avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar och hur en skatt på flygresor ska införas. Regeringen har infört en ny modell för automatiska, årsvisa och kraftiga skattehöjningar på bensin och diesel. Banavgifterna på järnvägen ökar kraftigt år efter år. Ett kostnadsdrivande svavelkrav för marint bränsle har införts.

Begreppet ”det transportsnåla samhället” återkommer i debatten med skiftande innebörd. Exempelvis ansåg regeringens analysgrupp för grön omställning och konkurrenskraft att all transportplanering bör utgå ifrån begreppet ”avoid”, det vill säga hur transportbehovet ska undvikas.

Att minska utsläpp och energiförbrukning per resa eller per godstransport är rätt. Men det är något helt annat än att ifrågasätta den totala volymen transporter. Den måste bestämmas av medborgarnas och näringslivets transportbehov.

Näringslivet arbetar på olika sätt för att minska transporternas klimatpåverkan. Givet klimatfrågans angelägenhet är det viktigt att arbeta strukturerat med att minska sektorns utsläpp. Omställningen är komplex och berör många samhällsaktörer. Utmaningen för en handelsberoende och konkurrensutsatt nation är att alla trafikslag måste utvecklas och effektiviseras för att främja ökad mobilitet och handel samtidigt som klimatavtrycket minskar. Vi menar att följande punkter är centrala:

1. Tänk om och avstå från ett detaljerat och samhällsekonomiskt ineffektivt utsläppsmål för transportsektorn. Lyssna på expertisen. Lägg inte fast ett mål som förutsätter en rad åtgärder utanför sektorns egen kontroll och som bygger på att förhindra, oavsett orsak, en ökad transportvolym.

2. Fortsätt stimulera den positiva utvecklingen som redan sker. Fortsätt introduktionen av hållbara och konkurrenskraftiga biodrivmedel. Stimulera energieffektivisering och teknikutveckling inklusive elektrifiering, både gällande fordonsutveckling och logistik. Stimulera inköp av energieffektiva fordon.

3. Var drivande i internationella sammanhang. Skärpta krav på internationell nivå ökar förutsättningarna för Sverige att nå sina ambitioner och skapar en större global klimatnytta. EU-krav för fordon och ett globalt utsläppshandelssystem för flyget är två centrala processer.

4. Bilda ett nationellt råd för minskad klimatpåverkan från transportsektorn. Förebild bör vara arbetet med trafiksäkerhet. Alla berörda aktörer ska medverka och arbeta utifrån väl definierade och analyserade etappmål. Skapa den breda plattform som krävs för att uppnå en fossilfri transportsektor som tar hänsyn till samhällets transportbehov.
Transporter är en grundförutsättning för tillväxt, välfärd och möten mellan människor. Samtidigt bidrar de till klimatförändringarna. Transportsektorns klimatarbete kan dock inte bygga på tro och orealistiska förhoppningar. Endast med en bred samsyn och samverkan löser vi transporternas klimatutmaning.

Mattias Dahl, VD, Transportföretagen

Bertil Moldén, VD, BIL Sweden

Caroline af Ugglas, vice VD, Svenskt Näringsliv

Debattartikeln publicerades i SvD Näringsliv 21/7.

TransportSkatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist