NYHET1 april 2019

Svensk industri visar musklerna

Världens största industrimässa pågår i Hannover. Värdar är Tyskland och Sverige. För ordförande Fredrik Persson är det en självklarhet att delta på mässan och visa sitt stöd för stora och små svenska industriföretag, som ställer ut eller engagerar sig på annat sätt.

Tyskland och Sverige är värdar för mässan i Hannover på förbundskansler- och statsministernivå.
På plats i Hannover. Svenskt Näringslivs ordförande Fredrik Persson och Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg flankerar Ewa Johansson, som representerar ett tyskt dotterbolag till Tacton Systems som utvecklar en mjukvara för att förenkla och effektivisera försäljningsprocessen för industriföretag.

Hannovermässan lockar årligen tusentals företag och hundratusentals besökare. I år är Sverige, som första land i Skandinavien, officiellt partnerland till världens största industrimässa.

Svenska startup och storbolag får en möjlighet att visa världen vad de går för. Strålkastarna i de olika hallarna är riktade på innovation, hållbarhet, digitalisering och globalisering.

På plats för att representera svensk industri är bland annat statsminister Stefan Löfven, Svenskt Näringslivs ordförande Fredrik Persson och Klas Wåhlberg, Teknikföretagens vd.

För Fredrik Persson är det en självklarhet att delta på mässan och visa sitt stöd för stora och små svenska industriföretag som ställer ut eller engagerar sig på något sätt.

– Framgångsrika industriföretag är nyckeln för Sverige och svensk ekonomis tillväxt. Närmare en miljon arbetstillfällen är kopplade till industriföretagens varor och tjänster och den viktigaste bidragsgivaren till vår export.

Programmet innehåller bland annat öppningsceremoni av den svenska paviljongen, rundabordssamtal med tyska näringslivsföreträdare och middag med förbundskansler Angela Merkel.

– Jag kommer också att diskutera frågor om Industri 4.0, industripolitik, handel, utbildning, konkurrenskraft och inre marknad med politiker, företrädare för företag och andra organisationer, och självklart gå runt på mässan, träffa utställarna och lär mig mera om deras produkter och utmaningar inför framtiden, säger Fredrik Persson.

Han hoppas att mässan knyter svensk och tysk industri närmare varandra. Samtidigt är det ett unikt tillfälle för företagen inom industrin att marknadsföra sitt varumärke mot prioriterade målgrupper och genomföra konkreta aktiviteter.

– Självklart hoppas vi även på konkreta affärer och partnerbyggande för våra företag, säger Svenskt Näringslivs ordförande.

Teknikföretagen samarbetar med ElektroCity och med produktions-och teknikutveckling inom ramen för Produktion 2030.

– Allt för stärka svensk industriell konkurrenskraft i en föränderlig värld där samarbetet med Tyskland är fundamentalt, säger vd Klas Wåhlberg.

Internationell handel
Skriven avRedaktionen