NYHET28 november 2016

Bonussystem bidrog till utveckling av arbetsplatsen

I syfte att öka motivationen hos sina medarbetare införde Sannarps Bensin och Butik, idag Circle K, ett bonussystem. Som grund för lönebonusen fanns tydliga kriterier och individuella mål. Det visade sig vara ett framgångskoncept för utvecklingen av både stationen och medarbetarna.

Sven-Olof Gudmundsson, som driver bensinstationen Circle K i Halmstad.
Foto: Mattias Lindgren

För cirka 20 år sedan köpte Sven-Olof Gudmundsson bensinstationen Sannarps Bensin och Butik i Halmstad efter en lång karriär på tre olika oljebolag. Han ville påverka sin egen tid, lön, försäljning och arbetssätt. Snart insåg han även de medföljande skyldigheterna. Ett utvecklat lönesystem och bonus var inte något som fanns med direkt från start.

– Jag hade redan tidigt en dröm om att driva eget. Det var väldigt spännande men samtidigt en stor lärdom. De första tre åren arbetade jag nästan ihjäl mig för att vara så kostnadseffektiv som möjligt. Jag var ledig två dagar i månaden, berättar Sven-Olof Gudmundsson.

Med stationen fanns många utmaningar som behövde tacklas gemensamt. Tänkbara sätt att engagera och motivera de ofta unga medarbetarna växte därför fram. Sven-Olof införde ett bonussystem, utöver kollektivavtalet, för att kunna utveckla stationen och de som arbetade där möjlighet att bevisa sin förmåga. Till en början sattes personliga mål upp för bonusen tillsammans med varje medarbetare.

– Ger man bara ungdomar chansen så kan de växa enormt. Det fanns områden som behövde utvecklas där jag själv inte räckte till. Delegeringen av ansvarsfulla arbetsuppgifter med tydliga mål visade sig också fort ge goda resultat. Att kunna påverka sin egen lön är en stark drivkraft för många, fortsätter Sven-Olof Gudmundsson.

Bensinstationen följer kollektivavtalet för Transport, bonuslönesystemet är en förmån. Systemet bygger på betyg där man använder sig av ett antal parametrar för att bedöma hur väl arbetet fortskrider. Både hårda respektive mjuka värden bedöms.

– Potentiell maxbonus och kriterier skiljer sig åt mellan olika tjänster beroende på hur betungande arbetsområde respektive medarbetare har. Det är också en viktig rättviseaspekt. Varje medarbetare bedömer sig själv utifrån flera kriterier, sedan gör chefen en likadan bedömning av medarbetaren. Många visade sig sätta ett lägre betyg på sig själva än vad chefen gjorde, förklarar Sven-Olof Gudmundsson.

Medarbetarna har varit positiva och utvärderingssamtal hålls två gånger om året där poängsättningen diskuteras. Är målen inte uppnådda under den första delen av året kan man arbeta ikapp och ändå kvittera ut full bonus i slutet av året. Detta har resulterat i att medarbetarna får mer koll på sin egen prestation och hinner göra förändringar.

– Konstruktiv feedback, rak och ärlig kommunikation samt att medarbetare ska ges en chans till förbättring har varit väldigt viktiga i utvecklingsprocessen. Det handlar om att ge och ta vilket även påverkar trivseln bland medarbetarna. Man gör ett åtagande där båda parter känner sig nöjda och förstår varandra.

Stationen har även lockat till sig ny kompetens under åren med hjälp av bonussystemet, bland annat en försäljningschef från mobiltelefonibranschen som bidragit positivt till fortsatt utveckling.

– Incitamenten att arbeta hårt ökar om du vet att du kan påverka lönen. Vi gjorde nyligen vårt bästa resultat någonsin samtidigt som vi betalade ut full bonus till samtliga medarbetare. Då är det väldigt roligt att arbeta och driva företag, avslutar Sven-Olof Gudmundsson.

Sven-Olof Gudmundssons tips när man använder en incitamentsskapande lönemodell:

  • Använda individuella målsättningar och bonusar.
  • Våga ge ansvar för att medarbetare ska utvecklas och växa.
  • Kontinuerlig uppföljning kan skapa en ”andra chans” och utrymme att förbättra sin prestation.
Lönebildning
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist