NYHET6 april 2023

Dahl: Transportavtalet är på märkets 7,4 procent

Transportarbetareförbundet har tecknat kollektivavtal med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, en del av Transportföretagen. Avtalet landar på industrins märke. ”Det märke som industrin satt följs vilket skapar stabilitet och ger förutsägbarhet”, säger vice vd Mattias Dahl.

Foto: Sören Andersson

I fredags presenterade industrins parter sin överenskommelse om ett nytt märke, lönenormeringen på svensk arbetsmarknad. Sedan dess har både handeln, besöksnäringen och massa- och pappersindustrin tecknat avtal. Och på torsdagen blev alltså även avtalet mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund klart.

− Den höga nivån i avtalet följer industrins märke och löper på två år, vilket visar att vi tar ansvar för den svenska lönemodellen i ett osäkert ekonomiskt läge, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i ett pressmeddelande och fortsätter:

− Det har varit tuffa förhandlingar där båda parter har fått ge och ta. Avtalet innebär utmaningar för många företag i branschen som redan kämpar med höga omkostnader. Men vi har nu nått en balanserad överenskommelse som ger oss goda förutsättningar att jobba vidare för att transportbranschen ska bli ännu mer konkurrenskraftig, säger Marcus Dahlsten.

”Transportavtalet är noga granskat och jag konstaterar att det är på märket 7,4 procent.”

Svenskt Näringslivs vice vd Mattias Dahl välkomnar beskedet.

− Ytterligare ett omfattande avtal är nu plats. Transportavtalet är noga granskat och jag konstaterar att det är på märket 7,4 procent, säger han.

– Trots ytterst svåra förutsättningar så tar arbetsmarknadens parter, fack och arbetsgivare, på ett handfast och konkret sätt ansvar för Sverige och svensk ekonomi. Det märke som industrin satt följs vilket skapar stabilitet och ger förutsägbarhet. Faktorer som i dessa osäkra tider har extra stor betydelse för att behålla företag och jobb i Sverige, säger Mattias Dahl.

LönebildningAvtalsrörelse och förhandlingKollektivavtalkollektivavtal