Avtalsrörelsen 2025
Avtalsrörelsen 2025 inleds vid årsskiftet då industrins parter börjar förhandla. Enligt Industriavtalet ska nya avtal inom industrin träffas senast den 31 mars 2025.
Läs mer
Det finns ungefär 650 kollektivavtal om löner och anställningsvillkor på den svenska arbetsmarknaden. Av dem ska cirka 450 avtal som omfattar närmare 2,2 miljoner anställda omförhandlas under avtalsrörelsen. Cirka 350 kollektivavtal ska omförhandlas inom Svenskt Näringslivs arbetsgivareförbund. De avtalen omfattar ungefär 1,9 miljoner medarbetare i företagen.
Svenskt Näringslivs medlemsföretag är 60 000 små, medelstora och stora företag. Dessa är organiserade i 48 branschvisa medlemsorganisationer, varav 34 också är arbetsgivareförbund som förhandlar fram kollektivavtal. Arbetsgivareförbunden är ömsesidigt beroende av varandra i avtalsrörelser. Det ställs höga krav på samverkan för goda avtalsresultat och vid konflikter.
Svenskt Näringslivs roll i avtalsförhandlingarna är att som centralorganisation stödja medlemsorganisationerna i deras förhandlingsarbete.
Ett gemensamt mål i avtalsrörelserna är att verka för lönenivåer som stärker företagens internationella konkurrenskraft. Det är därför som de arbetsgivareförbund som omfattas av Industriavtalet sätter normen, det så kallade märket, för övriga avtalsområden.
Under avtalsförhandlingarna är Svenskt Näringsliv ansvarig för det som kallas samverkansprocessen. Det är den process som ser till att medlemsorganisationerna överlägger och behandlar avtalsfrågor av större karaktär tillsammans. På så sätt håller alla medlemsorganisationer en gemensam linje genom avtalsrörelsen.
Ett annat gemensamt mål är att utveckla lönebildningen till varje företags förutsättningar och behov. Syftet är att företagen ska kunna använda lönesättningen till att motivera medarbetarna att utveckla sina prestationer och därmed företaget.

Hamndom dåliga nyheter för Sverige – ”Fredsplikten blir betydelselös”
Arbetsdomstolen låter Hamnarbetarförbundet fortsätta strejka. Nu varnar arbetsgivarna för att beslutet underminerar fredsplikten och den svenska modellen. ”Domstolen har sågat sönder och samman den lagstiftningsförändring som arbetsmarknadens parter enades om”, säger vice vd Mattias Dahl.

Dahl: Parterna ska hantera frågan om arbetstidsförkortning
LO gör klart att det är parterna som ska förhandla om arbetstidsförkortning. ”Det är jättebra att LO sätter ner foten och säger att lagstiftningsspåret i arbetstidsfrågan är fel”, säger Mattias Dahl, vice vd. Samtidigt finns frågetecken kring vilken typ av förhandlingar LO vill ha.

Domstol släpper igenom hamnarbetarnas storstrejk – ”Öppnat Pandoras ask”
Arbetsdomstolen ger Hamnarbetarförbundet grönt ljus för fortsatta stridsåtgärder, trots lagen som skulle hindra just detta. ”Det är dåliga nyheter för den svenska modellen, för den fackliga sidan och för arbetsgivarna”, säger vice vd Mattias Dahl som varnar för kaos på arbetsmarknaden.
Kontaktpersoner
Beata Hammarskiöld
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Nyhet – 18 juni 2025
Hamndom dåliga nyheter för Sverige – ”Fredsplikten blir betydelselös”
Arbetsdomstolen låter Hamnarbetarförbundet fortsätta strejka. Nu varnar arbetsgivarna för att beslutet underminerar fredsplikten och den svenska modellen. ”Domstolen har sågat sönder och samman den lagstiftningsförändring som arbetsmarknadens parter enades om”, säger vice vd Mattias Dahl.
- Rapport – 27 maj 2025
Fakta om löner och arbetstider 2025
- Nyhet – 27 maj 2025
Dahl: Parterna ska hantera frågan om arbetstidsförkortning
LO gör klart att det är parterna som ska förhandla om arbetstidsförkortning. ”Det är jättebra att LO sätter ner foten och säger att lagstiftningsspåret i arbetstidsfrågan är fel”, säger Mattias Dahl, vice vd. Samtidigt finns frågetecken kring vilken typ av förhandlingar LO vill ha.
- Nyhet – 26 maj 2025
Domstol släpper igenom hamnarbetarnas storstrejk – ”Öppnat Pandoras ask”
Arbetsdomstolen ger Hamnarbetarförbundet grönt ljus för fortsatta stridsåtgärder, trots lagen som skulle hindra just detta. ”Det är dåliga nyheter för den svenska modellen, för den fackliga sidan och för arbetsgivarna”, säger vice vd Mattias Dahl som varnar för kaos på arbetsmarknaden.
- Nyhet – 23 maj 2025
Strejken i hamnarna kan slå hårt mot svensk export – ”Finns inga vinnare”
Hamnarbetarförbundets senaste storkonflikt kan på bara några dagar få dramatiska konsekvenser för både svenska företag och konsumenter, varnar vice vd Mattias Dahl. ”Det är svårt att förstå varför det har varit så många konflikter genom åren”, säger han.
- Nyhet – 4 april 2025
Transportavtal på märket – ”Vi är överens”
Trots att Transportarbetareförbundet krävde högre löneökningar än alla andra fackförbund har nu Transportavtalet landat på märket. ”Det vi kan konstatera är att det är inom kostnadsramen på 6,4 procent”, säger Mattias Dahl.
- Nyhet – 1 april 2025
Dahl: Ett besvärande högt kostnadsmärke är etablerat
Ett av de högsta märkena i industriavtalets historia – men det skapar stabilitet och förutsägbarhet. Det är resultatet av tuffa förhandlingar mellan parterna inom industrin, konstaterar vice vd Mattias Dahl.
- Nyhet – 1 april 2025
Ett besvärande högt kostnadsmärke är etablerat
Märket är bestämt i årets avtalsrörelse. Avtalen omfattar 2 år och har en total kostnadsram om 6,4 procent.
- Nyhet – 18 december 2024
Kortare arbetstid ger stora produktionsbortfall – ”Svenskarna jobbar redan lite”
En lagstadgad arbetstidsförkortning skulle leda till betydande produktionsbortfall och till sänkta reallöner, enligt en ny rapport från Konjunkturinstitutet som Svenskt Näringslivs ekonomer tittat närmare på.
- Nyhet – 20 november 2024
Debatt: Svensk konkurrenskraft skadas av arbetstidsförkortning
Svenska produkter och tjänster blir dyrare av en arbetstidsförkortning. Det skadar svensk konkurrenskraft i ett läge när vi behöver göra stora investeringar, menar chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt på DI:s debattsida.