Företagen rankar Arbetsförmedlingen som den sämsta kanalen för att hitta personal, visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. ”Arbetsförmedlingen kommer inte att överleva om man inte anpassar sig till verkligheten”, säger Johan Talenti, vd på Silentium.
Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät presenterades i mars. Där beskriver företag hur de ser på rekryteringsproblemen.
Av enkäten framgår att Arbetsförmedlingen betraktas som det i särklass sämsta sättet att hitta personal. 66 procent av företagen uppger att Arbetsförmedlingen fungerar ganska eller mycket dåligt när de försökter rekrytera.
Johan Talenti, vd på Silentium, som ägnar sig åt försäljning och kundservice, är inte förvånad. Företaget erbjuder instegsjobb, har en hög personalomsättning, och är därför ständigt på jakt efter nya talanger.
– Vi finns på tre platser i landet. I Boden fungerar Arbetsförmedlingen ganska bra, i Västerås mindre bra och i Stockholm inte alls. Där söker vi själva aktivt i sociala kanaler som Linkedin och Facebook. Man måste vara mer proaktiv än vad Arbetsförmedlingen klarar. Det funkar inte att vänta på att folk ska söka jobb, säger Johan Talenti.
Den kanal företagen är mest nöjda med när de rekryterar är informella kontakter/nätverk. 79 procent svarar att det fungerar ganska eller mycket bra. Företagen berömmer också rekryterings- och bemanningsfirmorna (60 procent) och sociala medier (59 procent).
I botten ligger Arbetsförmedlingen. 31 procent av företagen svarar att det fungerar ganska eller mycket bra. Inte ens vart tredje företag ger godkänt. Jämfört med enkäten 2015 är det en försämring med 17 procentenheter. Johan Talenti menar att myndigheten kämpar med en svår uppgift.
– Arbetsförmedlingen har två roller som är svåra att förena. Det går inte att vara arbetsförmedlare och samtidigt kontrollinstans. För vissa människor kan Arbetsförmedlingen vara en väg in på arbetsmarknaden men har man väl tagit sig in använder man inte Arbetsförmedlingen för att ta sig vidare, säger han.
Johan Talenti anser att myndigheten måste förändras och byta strategi.
– Arbetsförmedlingens problem är att man utgår från hur man vill att det ska vara och inte hur det faktiskt är. Arbetsförmedlingen kommer inte att överleva om man inte anpassar sig efter verkligheten och de behov människor och företag har, säger han.
Informella nätverk
Mycket bra 23
Ganska bra 56
Ganska dåligt 15
Mycket dåligt 3
Vet ej 2
Rekryteringsföretag
Mycket bra 13
Ganska bra 47
Ganska dåligt 26
Mycket dåligt 11
Vet ej 2
Sociala medier
Mycket bra 10
Ganska bra 49
Ganska dåligt 26
Mycket dåligt 8
Vet ej 6
Rekrytering utomlands
Mycket bra 12
Ganska bra 42
Ganska dåligt 29
Mycket dåligt 10
Vet ej 7
Spontanansökan
Mycket bra 8
Ganska bra 45
Ganska dåligt 32
Mycket dåligt 10
Vet ej 4
Samarbete utb.samordnare
Mycket bra 12
Ganska bra 41
Ganska dåligt 31
Mycket dåligt 14
Vet ej 4
Andra internettjänster
Mycket bra 4
Ganska bra 39
Ganska dåligt 36
Mycket dåligt 12
Vet ej 10
Annonsering
Mycket bra 4
Ganska bra 31
Ganska dåligt 42
Mycket dåligt 18
Vet ej 5
Annan
Mycket bra 22
Ganska bra 39
Ganska dåligt 18
Mycket dåligt 6
Vet ej 16
Arbetsförmedlingen
Mycket bra 5
Ganska bra 26
Ganska dåligt 33
Mycket dåligt 33
Vet ej 3
Källa: Rekryteringsenkäten