En svensk flygskatt minskar inte koldioxidutsläppen

NYHET Publicerad

KOMMENTAR I eftermiddag presenteras utredningen om en svensk flygskatt. Syftet med en flygskatt, som anges i utredningens direktiv är, att minska flygets klimatpåverkan. Att utredningen ens har tillsatts är svårt att förstå, när det är uppenbart att en svensk flygskatt inte minskar de globala koldioxidutsläppen, menar Maria Sunér Fleming.

Maria Sunér Fleming

Maria Sunér Fleming, Svenskt Näringsliv, ansvarar för frågor som rör energi och klimatpolitik såväl i Sverige som på EU-nivå.

Foto: Ernst Henry Photography

En svensk flygskatt skulle inte få någon effekt på de globala koldioxidutsläppen. Flyget ingår - tillsammans med industrin och energisektorn inom EU - i EUs handelssystem för utsläppsrätter. Utsläppshandeln sätter ett gemensamt ”EU-tak” på utsläppen för de sektorer som omfattas och för varje ton koldioxid som släpps ut måste motsvarade utsläppsrätt överlämnas. Taket i systemet sänks varje år och till 2020 minskar taket med 21 procent och till 2030 med 43 procent.

Syftet med utsläppshandeln är att nå EUs mål för minskade utsläpp till så låg kostnad som möjligt för hela EU. Om en flygskatt införs i Sverige minskar systemets kostnadseffektivitet. Och om en svensk flygskatt leder till minskade utsläpp från flyget i Sverige blir effekten enbart att motsvarande utsläppsutrymme görs tillgängligt för andra länder eller aktörer i systemet. Exempelvis ett tyskt kolkraftverk eller ett franskt stålverk. EUs totala utsläpp minskar inte, trots att Sveriges utsläpp kan minska marginellt.

Kritiker påpekar att det endast är flygningar inom EU som omfattas av utsläppshandeln, vilket är korrekt. EU Kommissionens skäl till att inte inkludera det internationella flyget in och ut ur EU har varit att man velat invänta det möte som hölls i oktober i år inom FN organet ICAO (International Civil Association). Målsättningen inom ICAO har sedan länge varit att komma överens om ett ekonomiskt styrmedel för det internationella flyget, vilket man också lyckades med i oktober 2016. Systemet är ett stort och viktigt steg i det globala klimatarbetet och visar på att globala styrmedel är möjliga – vilket är en önskvärd utveckling för att klara klimatutmaningen. EU kommer nu att påbörja en process för att se över om det internationella flyget ska ingå eller inte i utsläppshandeln.

På global nivå står flyget utanför Parisavtalet. Flyget har istället satt upp ett globalt gemensamt klimatmål, vilket är något som saknar motsvarighet för någon annan bransch. Målet är att det internationella flyget inte ska öka sina utsläpp efter 2020. Det ekonomiska styrmedel som man nu enats om på global nivå är ett system där flyget kompenserar för sina utsläpp som går utöver de utsläpp som fanns 2020, med start 2021. Så inom ett antal år kommer det internationella flyget också att omfattas av ett styrmedel för klimat, och kanske även av EUs utsläppshandel.

Lösningen för att minska flygets klimatpåverkan långsiktigt är satsa på utveckling och innovation i flygsektorn. Det pågår redan ett aktivt arbete för att få fram mer energieffektiva flygplan, flyga mer sparsamt och hitta nya biobaserade drivmedel. Och arbetet har redan gett resultat. Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Bränsleförbrukningen per passagerarkilometer med flyg har minskat med hela 70 procent de senaste 40 åren. Redan idag flygs flera kommersiella linjer på biobränsle, och i Sverige finns initiativet Fly Green Fund som satsar på att utveckla och tillgängliggöra biodrivmedel för flyget. I Kanada gjordes nyligen den första kommersiella flygningen på biodrivmedel tillverkade från skogsrester. Biodrivmedel är fortfarande mycket dyrare än fossila bränslen, men ett målmedvetet arbete pågår för att få ner kostnaderna.

Så istället för att lägga en skatt utan klimateffekt på flyget bör regeringen stimulera den positiva utveckling som pågår. Sverige har alla förutsättningar att leda den utvecklingen. Sverige ligger i framkant kring flygteknisk utveckling med flera internationella företag som Saab Group och GKN Aerospace. Utveckling av biobaserade drivmedel för flyg är också ett område med stora möjligheter för Sverige, där vi både har kompetensen och råvaran.

En flygskatt skulle minska det ekonomiska utrymmet för flygsektorn att investera i ny teknik, att arbeta med att öka andelen biobaserade bränslen och att satsa på de innovationer som behövs. Så istället för att beskatta bör staten uppmuntra det som företagen är bäst på – att genom innovationer och kreativitet hitta lösningar på svåra utmaningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Oklarhet kring nya regler för bolagsskatt

SKATT Regeringens förslag till ny bolagsbeskattning skapar frågetecken. Richard Hellenius, skatteexpert, vill se fler detaljer, som måste analyseras noga, innan det går att uttala sig fullt ut om förslagen.
NYHET Publicerad:

"Schabbla inte bort guldläget, regeringen"

DEBATT Regeringens företagarfientliga skattepolitik schabblar bort ett guldläge istället för att utnyttja det. Skattehöjningar på 80 miljarder kronor har lagts fram under mandatperioden, bland andra flygskatten och entreprenörsskatten. Det slår hårt mot konkurrenskraften och företagandet. Ansvaret vilar tungt på det politiska systemet, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Jobbmål kräver radikala reformer

ENKLA JOBB Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Det förutsätter 340 000 nya jobb. För att de ska skapas krävs genomgripande åtgärder, anser vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Havens framtid engagerar näringslivet

HÅLLBAR TILLVÄXT FN:s havskonferens pågår i New York. Svensk Sjöfart, Jernkontoret och Svenskt Näringsliv är på plats.
NYHET Publicerad:

Klimathopp inte ute med Trump

KOMMENTAR Inte ens Donald Trumps vurm för kol kan ändra på en snabb teknisk utveckling. Näringslivet, snarare än politiken, driver klimatfrågan framåt, skriver Maria Sunér Fleming, ansvarig för energi- och klimatfrågor.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår hårt mot elektronikföretag

SKATTER Extremt obegåvat och ogenomtänkt! Så lyder Åke Larssons, vd för Special-Elektronik, dom över kemikalieskatten som införs den 1 juli. ”För oss väntar en stor administrativ börda som vi ännu inte har full kontroll på. Att skatten dessutom inte läggs på e-handeln snedvrider konkurrensen å de grövsta”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya 3:12-regler hotar entreprenörsviljan

ENTREPRENÖRSKATT Förslagen till nya 3:12-regler slår hårt mot företag i hela landet, men Stockholm får bära den tyngsta bördan. Kritiska företagare menar att förslagen dödar entreprenörsviljan. ”Det måste finnas incitament för att våga ta den risk det innebär att starta ett företag”, säger Charlotta Holmquist, medgrundare Manetos.
NYHET Publicerad:

Dubbla signaler om svensk elförsörjning

KOMMENTAR Partierna som ingick en energiöverenskommelse har inlett diskussioner. Besluten som rör kärnkraften är viktiga och bra för att trygga den långsiktiga elförsörjningen i Sverige. Mindre bra är beslutet om elcertifikatsystemet. Behovet av ny kraft är litet före 2030 och påverkan på elmarknaden av subventionerna kan bli stor, skriver energiexpert Maria Sunér Fleming.
NYHET Publicerad:

”Vårbudgeten är skadlig för företagen”

VÅRBUDGETEN Trots att flera förslag redan har kritiserats, väljer regeringen att gå vidare med flygskatten och ändrade regler för entreprenörsskatten i vårbudgeten. Dessutom står dörren till en kilometerskatt fortfarande öppen. ”Regeringen borde fokusera på att stärka företagen, istället för att sänka oss”, säger Maud Spencer, vd Svalson och medlem i SME-kommittén.
NYHET Publicerad:

”Det finns ingen gräddfil i vården”

SKATT Regeringen planerar att förmånsbeskatta privata vårdförsäkringar. Det slår i första hand mot småföretagare och människor med lägre inkomster. Det vittnar både sjukvårdsföretagare och försäkringsbolag om. ”Det finns ingen gräddfil i vården, bara ett desperat behov av specialistvård”, säger en läkare.
NYHET Publicerad:

Naturgas – steg mot minskad klimatpåverkan

KLIMAT Svenska industriföretag manar beslutsfattare att se helhetsbilden i sina klimat- och miljöambitioner. Att avskriva gas som energikälla till industrin vore feltänkt, varnade företagaren Magnus Pettersson under ett seminarium på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Flygskatt ett slag i luften

KOMMENTAR En nationell flygskatt har ingen positiv effekt på miljön. Dessutom verkar regeringen inte ta kritiken mot förslaget på allvar. Det vore ärligare att säga att skatten ska användas för att fylla på statskassan. Det skriver miljöexpert Maria Sunér Fleming och skattechef Johan Fall.  
NYHET Publicerad:

Regeringens klimatpolitik ineffektiv

KOMMENTAR Regeringen för en ineffektiv klimatpolitik där man inte får största nytta för pengarna. Det skriver Maria Sunér Fleming, enhetschef för energi, infrastruktur och miljö, och Torbjörn Spector, skatteexpert, med anledning av regeringens miljö- och energiskattepaket.
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot förslaget om flygskatt

SKATTEKRITIK En skatt på avstånd som bromsar utvecklingen i Sverige. Dessutom en skatt som helt missar målet att vara en klimatnytta. Det är några av argumenten i skörden av remissvar där majoriteten är skarpt kritiska. ”Lyssna på kritiken och skrota skatten”, säger flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten långt ifrån avgjord

SKATTER I helgen gav regeringen besked om att man inte går vidare med utredningens förslag om kilometerskatt. Trots det blev Transportföretagens onsdagsseminarium fullsatt. Skatten är långt ifrån skrotad, blev slutsatsen.
NYHET Publicerad:

LL Bolagen kritiserar regeringens sopförslag

MILJÖ Regeringen vill återkommunalisera insamlingsansvaret för förpackningsavfall, något som branschen reagerar starkt på. ”Det är en ideologisk maktfråga som inte kommer att göra avfallshanteringen bättre. En kommunalisering eller ett förstatligande är ett väldigt effektivt sätt att ta kål på all kreativitet och idérikedom på en marknad”, säger Ola Claesson, vd på LL Bolagen.
NYHET Publicerad:

Företagen jublar när kilometerskatten skrotas

KILOMETERSKATTEN Regeringen väljer att skrota kilometerskatten tre dagar innan utredningen skulle ha presenterats. Företagare, branschorganisationer och politiker jublar över beslutet. ”Hoppas nu att utredningen hamnar där den hör hemma: i ett arkiv som ingen har nyckel till”, säger Pelle Sallin, företagare.
NYHET Publicerad:

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

TV Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.
NYHET Publicerad:

Tandlös klimatlag enbart symbolpolitik

KOMMENTAR Att lagrådet sågar regeringens förslag till ny klimatlag kom inte som en överraskning. Lagen innehåller inga bindande bestämmelser, vilket gör att påståendet om att det nu blir olagligt för politiken att prioritera bort klimatet är rent felaktigt. Det skriver miljöjurist Nicklas Skår i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Sparbankerna hotas av en finansskatt

FINANSSKATT Sparbankerna varnar för att finansskatten kommer att slå hårt mot landsbygden. Både service och skatteunderlag är hotade när lokala kontor i landsbygdskommunerna kan tvingas stänga.