En svensk flygskatt minskar inte koldioxidutsläppen

NYHET Publicerad

KOMMENTAR I eftermiddag presenteras utredningen om en svensk flygskatt. Syftet med en flygskatt, som anges i utredningens direktiv är, att minska flygets klimatpåverkan. Att utredningen ens har tillsatts är svårt att förstå, när det är uppenbart att en svensk flygskatt inte minskar de globala koldioxidutsläppen, menar Maria Sunér Fleming.

Maria Sunér Fleming

Maria Sunér Fleming, Svenskt Näringsliv, ansvarar för frågor som rör energi och klimatpolitik såväl i Sverige som på EU-nivå.

Foto: Ernst Henry Photography

En svensk flygskatt skulle inte få någon effekt på de globala koldioxidutsläppen. Flyget ingår - tillsammans med industrin och energisektorn inom EU - i EUs handelssystem för utsläppsrätter. Utsläppshandeln sätter ett gemensamt ”EU-tak” på utsläppen för de sektorer som omfattas och för varje ton koldioxid som släpps ut måste motsvarade utsläppsrätt överlämnas. Taket i systemet sänks varje år och till 2020 minskar taket med 21 procent och till 2030 med 43 procent.

Syftet med utsläppshandeln är att nå EUs mål för minskade utsläpp till så låg kostnad som möjligt för hela EU. Om en flygskatt införs i Sverige minskar systemets kostnadseffektivitet. Och om en svensk flygskatt leder till minskade utsläpp från flyget i Sverige blir effekten enbart att motsvarande utsläppsutrymme görs tillgängligt för andra länder eller aktörer i systemet. Exempelvis ett tyskt kolkraftverk eller ett franskt stålverk. EUs totala utsläpp minskar inte, trots att Sveriges utsläpp kan minska marginellt.

Kritiker påpekar att det endast är flygningar inom EU som omfattas av utsläppshandeln, vilket är korrekt. EU Kommissionens skäl till att inte inkludera det internationella flyget in och ut ur EU har varit att man velat invänta det möte som hölls i oktober i år inom FN organet ICAO (International Civil Association). Målsättningen inom ICAO har sedan länge varit att komma överens om ett ekonomiskt styrmedel för det internationella flyget, vilket man också lyckades med i oktober 2016. Systemet är ett stort och viktigt steg i det globala klimatarbetet och visar på att globala styrmedel är möjliga – vilket är en önskvärd utveckling för att klara klimatutmaningen. EU kommer nu att påbörja en process för att se över om det internationella flyget ska ingå eller inte i utsläppshandeln.

På global nivå står flyget utanför Parisavtalet. Flyget har istället satt upp ett globalt gemensamt klimatmål, vilket är något som saknar motsvarighet för någon annan bransch. Målet är att det internationella flyget inte ska öka sina utsläpp efter 2020. Det ekonomiska styrmedel som man nu enats om på global nivå är ett system där flyget kompenserar för sina utsläpp som går utöver de utsläpp som fanns 2020, med start 2021. Så inom ett antal år kommer det internationella flyget också att omfattas av ett styrmedel för klimat, och kanske även av EUs utsläppshandel.

Lösningen för att minska flygets klimatpåverkan långsiktigt är satsa på utveckling och innovation i flygsektorn. Det pågår redan ett aktivt arbete för att få fram mer energieffektiva flygplan, flyga mer sparsamt och hitta nya biobaserade drivmedel. Och arbetet har redan gett resultat. Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Bränsleförbrukningen per passagerarkilometer med flyg har minskat med hela 70 procent de senaste 40 åren. Redan idag flygs flera kommersiella linjer på biobränsle, och i Sverige finns initiativet Fly Green Fund som satsar på att utveckla och tillgängliggöra biodrivmedel för flyget. I Kanada gjordes nyligen den första kommersiella flygningen på biodrivmedel tillverkade från skogsrester. Biodrivmedel är fortfarande mycket dyrare än fossila bränslen, men ett målmedvetet arbete pågår för att få ner kostnaderna.

Så istället för att lägga en skatt utan klimateffekt på flyget bör regeringen stimulera den positiva utveckling som pågår. Sverige har alla förutsättningar att leda den utvecklingen. Sverige ligger i framkant kring flygteknisk utveckling med flera internationella företag som Saab Group och GKN Aerospace. Utveckling av biobaserade drivmedel för flyg är också ett område med stora möjligheter för Sverige, där vi både har kompetensen och råvaran.

En flygskatt skulle minska det ekonomiska utrymmet för flygsektorn att investera i ny teknik, att arbeta med att öka andelen biobaserade bränslen och att satsa på de innovationer som behövs. Så istället för att beskatta bör staten uppmuntra det som företagen är bäst på – att genom innovationer och kreativitet hitta lösningar på svåra utmaningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fler bör visa vad arbetskraften kostar

SKATT Fler väljer att redovisa arbetsgivaravgiften på lönebesked – men okunskapen är fortfarande stor. ”Det borde ligga i allas intresse att medvetandegöra vilka avgifter och skatter som man faktiskt betalar”, säger företagaren Bertil Wahlström
NYHET Publicerad:

Fel att satsa på en enda stor skattereform

SKATTER För att skapa tillväxt och välstånd i vår ekonomi är innehållet viktigare än formen på en skattereform och fokus måste vara på konkurrenskraft. Snarare än en reform behövs flera stycken. Och vi måste börja med att åtgärda det skadligaste först. Det anser Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Företagare bekräftar: Ökad investeringsvilja med lägre skatt

SKATT En studie från tyska IFO-institutet visar att Sveriges BNP skulle öka med 3,1 procent och sysselsättningen med motsvarande ca 35 000 personer om skatten på kapitalinkomst sänks från 30 till 20 procent.
NYHET Publicerad:

Brett stöd för förslag om sänkt kapitalinkomstskatt

SKATT Varannan svensk anser att sänkt skatt på kapitalinkomster får positiva effekter. Färska beräkningar från tyska IFO-institutet visar att privata investeringar ökar med över sex procent om kapitalskatten sänks, enligt ett förslag från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Uppsats om EU:s skatteflyktsdirektiv prisas

STIPENDIUM Amanda Du Rietz tilldelas Svenskt Näringslivs pris för bästa studentuppsats om skatter.
NYHET Publicerad:

Svenskarna positiva till klimatsmart kärnkraft

ENERGI Flertalet svenskar tror på kärnkraften, även i framtiden, visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Nu behövs kraftsamling kring Sveriges elförsörjning

ENERGI Elförsörjningen är en strategiskt långsiktig fråga för det svenska samhället. Det handlar om att klara klimatomställningen och den digitalisering av olika samhällsfunktioner som nu sker. Det är avgörande att den hanteras på ett sätt som är samhällsekonomiskt och klimatmässigt effektivt.
NYHET Publicerad:

Kärnkraft – för klimatets skull?

KLIMAT En fortsatt kärnkraftsproduktion är helt nödvändig för att Sverige och världen ska nå klimatmålen och samtidigt möta ett ökande energibehov. Det menar Staffan Qvist, en av författarna till boken Klimatnyckeln: en fungerande lösning på världens största problem.
NYHET Publicerad:

Skatter hotar elförsörjningen i storstadsregioner

KOMMENTAR Beskedet om nedläggning av kraftvärme i såväl Stockholm som Malmö till följd av beslutade skattehöjningar, bekymrar energi- och klimatexpert Linda Flink. ”Besluten är på väg att försätta elförsörjningen i flera av Sveriges storstadsregioner i allvarliga situationer”, skriver hon.
NYHET Publicerad:

Utsläppsfri el krävs för en klimatsmart och digital framtid

KOMMENTAR Genomförandegruppen inom ramen för Energiöverenskommelsen har stora utmaningar att ta tag i gällande elsystemet som inte diskuterades innan överenskommelsen gjordes. Den kraftigt ökade elanvändningen, leveranssäkerheten och att elnätet inte räcker till är tre sådana utmaningar, skriver energiexperten Maria Sunér Fleming.
NYHET Publicerad:

Nöjda miner bland turismföretagare efter momsbesked

SKATT Regeringen och samverkanspartierna drar tillbaka förslaget om höjd moms för naturguider. Norrländska turismföretagare pustar ut.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten bör avskaffas

KOMMENTAR Skatten på elektronik och vitvaror är inte ändamålsenlig och leder bland annat till dubbelbeskattning av begagnade produkter. Kemikalieskatten är en fiskal skatt i gröna kläder, som aldrig borde ha införts, skriver skattejuristen Robert Lönn.
NYHET Publicerad:

Företagen kraftsamlar kring cirkulär ekonomi

MILJÖ Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar och den är starkt kopplad till vår materialanvändning. En del av lösningen är därför att ställa om från linjära materialflöden till cirkulära, poängterar Svenskt Näringsliv i en ny rapport.
NYHET Publicerad:

Näringslivet visar vägen till en omställning

KOMMENTAR Svenskt Näringsliv lanserar idag en rapport om hur arbetet med en konkurrenskraftig cirkulär ekonomi bör bedrivas. "Frågan är viktig för det svenska näringslivet av flera anledningar; att säkra en framtida råvarutillgång, och för att bidra till ett mer hållbart samhälle", skriver Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy.
NYHET Publicerad:

Marknadsekonomi och innovation utgångspunkten i klimatarbetet

KOMMENTAR Ambitionerna är höga och engagemanget stort hos svenska företag för att klara klimatutmaningen. De flesta sektorer i näringslivet har färdplaner för hur de ska nå netto-noll utsläpp 2045, skriver vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv utlyser stipendium för bästa examensuppsats om skatter

TÄVLING Svenskt Näringsliv tar nu emot nomineringar till sin uppsatstävling för kandidat-, master- och magisteruppsatser skrivna om skatter.
NYHET Publicerad:

"Rättssäkerheten i skattelagstiftningen måste stärkas"

DEBATT Rättssäkerheten vid beskattning behöver stärkas omgående. Ofullständigt utredda lagförslag, bristfälliga konsekvensutredningar, orimliga remisstider och nonchalans mot Lagrådets kritik avskräcker, skriver skattechef Johan Fall och skatteexpert Lynda Ondrasek Olofsson.
NYHET Publicerad:

Så ska den svenska industrin bli klimatneutral

ENERGI Det krävs en kraftig ökning av el- och bioenergianvändningen för att den svenska industrin och transportsektorn ska kunna bli klimatneutrala år 2045. Utmaningen är särskilt stor på bioenergisidan. Det framkom på ett seminarium som Svenskt Näringsliv arrangerade nyligen, där rapporten "Klimatneutral Konkurrenskraft" diskuterades.
NYHET Publicerad:

Jan-Olof Jacke: Vi behöver mer el för att klara klimatet

ENERGI Bra förutsättningar för investeringar och forskning, och användande av olika tekniker. Det är vd Jan-Olof Jackes recept för att säkra tillgången på klimatneutral el i Sverige.
NYHET Publicerad:

Stark kritik mot utvidgad kemikalieskatt

SKATT Kemikalieskatten har fått stark kritik från elektronikbranschen. Men i överenskommelsen mellan C,L, S och MP ska skatten inte avskaffas – tvärtom. Nu drabbas ännu en bransch.