Underlaget är otillräckligt, miljöeffekterna minimala och nästa alla remissinstanser är emot. Trots det går regeringen vidare med förslaget om flygskatt. Men om den införs kommer den att kosta minst 30 000 jobb, visar en ny rapport.
Regeringens förslag om att införa en flygskatt motiveras med olika miljöargument och ekvationen att om biljetterna blir dyrare minskar flygandet. Det sätter i så fall igång en kedja av konsekvenser som i slutändan påverkar näringslivets möjligheter att verka, främst i de regioner där flyget är viktigt för tillgänglighet och kommunikationer. Det slår Stockholms Handelskammare fast i en rapport, ”Flygplatsdöden”, som publicerades i dagarna.
– En nationell flygskatt får en mycket negativ påverkan på företagens möjligheter att långsiktigt skapa jobb och växtkraft i Sveriges regioner. Tusentals arbetstillfällen hotas om flygplatser läggs ned, säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.
Det är framför allt ute i landet som effekterna kommer att synas mest. Mindre flygtrafik, vilket alltså är regeringens målsättning, drabbar det i första hand mindre flygplatser. Ett vikande passagerarunderlag, rapporten räknar med i snitt sex procents minskning av antalet resenärer, gör att flygbolagen minskar antalet linjer och frekvenser, något som drar undan förutsättningarna för att en flygplats ska överleva. Tvingas den lägga ner drabbas inte bara de som arbetar på och omkring själva flygplatsen, utan även näringslivet i de kringliggande kommunerna.
I den analys av flygskattens effekter som Stockholms Handelskammare och Svenskt Näringsliv gjort tillsammans med analysföretaget WSP, hotas främst sju flygplatser av nedläggning om skatten införs från den 1 april nästa år. I sin tur kommer det på sikt att slå ut tiotusentals jobb i de aktuella regionerna.
Flygplats | Antal jobb i riskzonen |
Jönköping | 10 500 |
Karlstad | 6 800 |
Trollhättan-Vänersborg | 4 400 |
Växjö | 3 000 |
Kristianstad | 2 600 |
Kramfors-Sollefteå | 1 600 |
Örnsköldsvik | 1 400 |
– Vi riskerar att förlora massvis med jobb i Kristianstad med omnejd om det här förslaget går igenom. Det kan vi aldrig acceptera!, säger Gilbert Tribo, Liberalernas gruppledare i Skåne.
Siffrorna ovan gäller i de fall där flygplatsen försvinner helt och hållet. Men även i de fall där flygtrafiken finns kvar men i reducerad omfattning, påverkas tillgänglighet och företagens möjlighet att investera, attrahera ny arbetskraft och utveckla verksamheten. Samtliga sju flygplatser som enligt rapporten är hotade, ägs lokalt av kommuner och näringsliv i de områden där de ligger och ingår inte i de tio flygplatser som ägs av staten genom Swedavia.
– Rikspolitikerna slänger alltså problemen i knät på de lokala politikerna landet runt, säger Fredrik Sand.
I Åhus i Skåne sker tillverkningen av Absolut och företaget använder den närbelägna flygplatsen i Kristianstad. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm medan koncernen har sitt säte i Paris. Claes Eriksson är ekonomichef på the Absolut Company som idag stöttar flygplatsen ekonomiskt.
– Vårt resandebehov kvarstår även om den läggs ner. I så fall får vi ta oss till Ronneby eller Köpenhamn och då är det bil som gäller med den miljöpåverkan det innebär.
Istället för en flygskatt föreslår rapporten en ökad satsning på biobränslen, teknikutveckling av flygplan och motorer och ett internationellt samarbete för att bland annat förkorta flygvägarna.
– Jaga utsläppen, inte flyget, säger Jessica Rosencrantz, riksdagsledamot (M)
Skatter