Flygskatt kan slå ut tiotusentals jobb

NYHET Publicerad

SKATT Underlaget är otillräckligt, miljöeffekterna minimala och nästa alla remissinstanser är emot. Trots det går regeringen vidare med förslaget om flygskatt. Men om den införs kommer den att kosta minst 30 000 jobb, visar en ny rapport.

Jönköping flygplats.jpg
Foto: Johan Nilsson / TT

10 500. Så många jobb är i farozonen på Jönköpings flygplats om en flygskatt införs, enligt en rapport från Stockholms Handelskammare.

Jessica Rosenkrantz.

Jessica Rosencrantz (M)

Regeringens förslag om att införa en flygskatt motiveras med olika miljöargument och ekvationen att om biljetterna blir dyrare minskar flygandet. Det sätter i så fall igång en kedja av konsekvenser som i slutändan påverkar näringslivets möjligheter att verka, främst i de regioner där flyget är viktigt för tillgänglighet och kommunikationer. Det slår Stockholms Handelskammare fast i en rapport, ”Flygplatsdöden”, som publicerades i dagarna.

– En nationell flygskatt får en mycket negativ påverkan på företagens möjligheter att långsiktigt skapa jobb och växtkraft i Sveriges regioner. Tusentals arbetstillfällen hotas om flygplatser läggs ned, säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Det är framför allt ute i landet som effekterna kommer att synas mest. Mindre flygtrafik, vilket alltså är regeringens målsättning, drabbar det i första hand mindre flygplatser. Ett vikande passagerarunderlag, rapporten räknar med i snitt sex procents minskning av antalet resenärer, gör att flygbolagen minskar antalet linjer och frekvenser, något som drar undan förutsättningarna för att en flygplats ska överleva. Tvingas den lägga ner drabbas inte bara de som arbetar på och omkring själva flygplatsen, utan även näringslivet i de kringliggande kommunerna.

I den analys av flygskattens effekter som Stockholms Handelskammare och Svenskt Näringsliv gjort tillsammans med analysföretaget WSP, hotas främst sju flygplatser av nedläggning om skatten införs från den 1 april nästa år. I sin tur kommer det på sikt att slå ut tiotusentals jobb i de aktuella regionerna.

Flygplats Antal jobb i riskzonen
Jönköping 10 500
Karlstad 6 800
Trollhättan-Vänersborg 4 400
Växjö 3 000
Kristianstad 2 600
Kramfors-Sollefteå 1 600
Örnsköldsvik 1 400

– Vi riskerar att förlora massvis med jobb i Kristianstad med omnejd om det här förslaget går igenom. Det kan vi aldrig acceptera!, säger Gilbert Tribo, Liberalernas gruppledare i Skåne.

Siffrorna ovan gäller i de fall där flygplatsen försvinner helt och hållet. Men även i de fall där flygtrafiken finns kvar men i reducerad omfattning, påverkas tillgänglighet och företagens möjlighet att investera, attrahera ny arbetskraft och utveckla verksamheten. Samtliga sju flygplatser som enligt rapporten är hotade, ägs lokalt av kommuner och näringsliv i de områden där de ligger och ingår inte i de tio flygplatser som ägs av staten genom Swedavia.

– Rikspolitikerna slänger alltså problemen i knät på de lokala politikerna landet runt, säger Fredrik Sand.

I Åhus i Skåne sker tillverkningen av Absolut och företaget använder den närbelägna flygplatsen i Kristianstad. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm medan koncernen har sitt säte i Paris. Claes Eriksson är ekonomichef på the Absolut Company som idag stöttar flygplatsen ekonomiskt.

– Vårt resandebehov kvarstår även om den läggs ner. I så fall får vi ta oss till Ronneby eller Köpenhamn och då är det bil som gäller med den miljöpåverkan det innebär.

Istället för en flygskatt föreslår rapporten en ökad satsning på biobränslen, teknikutveckling av flygplan och motorer och ett internationellt samarbete för att bland annat förkorta flygvägarna.

– Jaga utsläppen, inte flyget, säger Jessica Rosencrantz, riksdagsledamot (M)

 

Ladda ner

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Flygbransch ser hellre miljövänligt bränsle än flygskatt

SKATT Flygskatten ger inte några tydliga miljöeffekter. Det menar till och med miljöorganisationerna. Ändå tänker regeringen gå vidare med förslaget. Om den ändå införs, varför inte göra som i Norge och använda skatteintäkterna till att öka tillgången på miljövänligt flygbränsle, menar den svenska flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Glada miner efter utebliven skattehöjning

SKATTER Beskedet att regeringen backar från skatteförslaget om nya regler för delägare i fåmansbolag får många småföretagare att pusta ut och känna glädje. ”Fantastiskt roligt och skönt", säger företagaren Charlotta Holmquist.
NYHET Publicerad:

Skadliga skatteförslag skrotas

KOMMENTAR För näringslivet behövs åtgärder som stärker konkurrenskraften istället för de skadliga skattehöjningar som regeringen nu har stoppat i malpåse.
NYHET Publicerad:

Flygskatt kan slå ut tiotusentals jobb

SKATT Underlaget är otillräckligt, miljöeffekterna minimala och nästa alla remissinstanser är emot. Trots det går regeringen vidare med förslaget om flygskatt. Men om den införs kommer den att kosta minst 30 000 jobb, visar en ny rapport.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten – ett handelshinder

KOMMENTAR Första juli börjar en ny kemikalieskatt att gälla. Den ska redovisas och betalas inom fem dagar. Näringslivet protesterar. I kölvattnet följer administrativt krångel, konkurrensnackdelar och inga positiva miljöeffekter, skriver skatteexpert Torbjörn Spector.
NYHET Publicerad:

Oklarhet kring nya regler för bolagsskatt

SKATT Regeringens förslag till ny bolagsbeskattning skapar frågetecken. Richard Hellenius, skatteexpert, vill se fler detaljer, som måste analyseras noga, innan det går att uttala sig fullt ut om förslagen.
NYHET Publicerad:

"Schabbla inte bort guldläget, regeringen"

DEBATT Regeringens företagarfientliga skattepolitik schabblar bort ett guldläge istället för att utnyttja det. Skattehöjningar på 80 miljarder kronor har lagts fram under mandatperioden, bland andra flygskatten och entreprenörsskatten. Det slår hårt mot konkurrenskraften och företagandet. Ansvaret vilar tungt på det politiska systemet, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Jobbmål kräver radikala reformer

ENKLA JOBB Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Det förutsätter 340 000 nya jobb. För att de ska skapas krävs genomgripande åtgärder, anser vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår hårt mot elektronikföretag

SKATTER Extremt obegåvat och ogenomtänkt! Så lyder Åke Larssons, vd för Special-Elektronik, dom över kemikalieskatten som införs den 1 juli. ”För oss väntar en stor administrativ börda som vi ännu inte har full kontroll på. Att skatten dessutom inte läggs på e-handeln snedvrider konkurrensen å de grövsta”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya 3:12-regler hotar entreprenörsviljan

ENTREPRENÖRSKATT Förslagen till nya 3:12-regler slår hårt mot företag i hela landet, men Stockholm får bära den tyngsta bördan. Kritiska företagare menar att förslagen dödar entreprenörsviljan. ”Det måste finnas incitament för att våga ta den risk det innebär att starta ett företag”, säger Charlotta Holmquist, medgrundare Manetos.
NYHET Publicerad:

”Vårbudgeten är skadlig för företagen”

VÅRBUDGETEN Trots att flera förslag redan har kritiserats, väljer regeringen att gå vidare med flygskatten och ändrade regler för entreprenörsskatten i vårbudgeten. Dessutom står dörren till en kilometerskatt fortfarande öppen. ”Regeringen borde fokusera på att stärka företagen, istället för att sänka oss”, säger Maud Spencer, vd Svalson och medlem i SME-kommittén.
NYHET Publicerad:

”Det finns ingen gräddfil i vården”

SKATT Regeringen planerar att förmånsbeskatta privata vårdförsäkringar. Det slår i första hand mot småföretagare och människor med lägre inkomster. Det vittnar både sjukvårdsföretagare och försäkringsbolag om. ”Det finns ingen gräddfil i vården, bara ett desperat behov av specialistvård”, säger en läkare.
NYHET Publicerad:

Flygskatt ett slag i luften

KOMMENTAR En nationell flygskatt har ingen positiv effekt på miljön. Dessutom verkar regeringen inte ta kritiken mot förslaget på allvar. Det vore ärligare att säga att skatten ska användas för att fylla på statskassan. Det skriver miljöexpert Maria Sunér Fleming och skattechef Johan Fall.  
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot förslaget om flygskatt

SKATTEKRITIK En skatt på avstånd som bromsar utvecklingen i Sverige. Dessutom en skatt som helt missar målet att vara en klimatnytta. Det är några av argumenten i skörden av remissvar där majoriteten är skarpt kritiska. ”Lyssna på kritiken och skrota skatten”, säger flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten långt ifrån avgjord

SKATTER I helgen gav regeringen besked om att man inte går vidare med utredningens förslag om kilometerskatt. Trots det blev Transportföretagens onsdagsseminarium fullsatt. Skatten är långt ifrån skrotad, blev slutsatsen.
NYHET Publicerad:

Företagen jublar när kilometerskatten skrotas

KILOMETERSKATTEN Regeringen väljer att skrota kilometerskatten tre dagar innan utredningen skulle ha presenterats. Företagare, branschorganisationer och politiker jublar över beslutet. ”Hoppas nu att utredningen hamnar där den hör hemma: i ett arkiv som ingen har nyckel till”, säger Pelle Sallin, företagare.
NYHET Publicerad:

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

TV Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.
NYHET Publicerad:

Sparbankerna hotas av en finansskatt

FINANSSKATT Sparbankerna varnar för att finansskatten kommer att slå hårt mot landsbygden. Både service och skatteunderlag är hotade när lokala kontor i landsbygdskommunerna kan tvingas stänga.  
NYHET Publicerad:

Regeringen backar efter företagarkritik

FINANSSKATTEN Regeringen ser över förslaget om en ny finansskatt efter kritik från flera remissinstanser. Svenskt Näringsliv anser att det är bra att regeringen hörsammar den massiva kritik som förslaget har fått. "Men det vore bättre med ett klart besked att förslaget dras tillbaka", säger skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

"Det skadligaste förslaget någonsin"

ENTREPRENÖRSKATT Andreas Löfström tog steget och startade företaget Miljöanalys Scandinavia AB. Ett år senare, driver han två bolag och ett tredje ligger i startgroparna. Men om de så kallade 3:12-reglerna införs kommer han behöva lägga ner det ena bolaget och inte starta det som är på gång.