Rapport27 februari 2017

Introduction to insurance schemes on the labour market 2017 - in the event of membership of an employers’ association within the Confederation of Swedish Enterprise

As an employer, the company is obliged by law to pay employer’s contributions. The employer’s contributions principally finance the statutory insurance plans such as health insurance, parental insurance and statepension. Through collective agreements, companies may also be obliged to take out collectively agreed insurance for their employees.

Employers who become members of the Confederation of Swedish Enterprise through the membership of an employers’ association are required, as a rule, to take out insurance for their employees under current collective agreements.

This document provides information that describes the consequences for the company, as well as notifying how to proceed in practice in order to fulfil your obligations. We provide a brief overview of the collective insurance schemes on the private labour market as well as the employer’s costs.

Skriven avAnders Levin