Nationell benchmarkingstudie om effektiviteten inom svensk grundskola

RAPPORT Publicerad
Nationell_benchmarkingstudie.pdf

Den svenska skolan är ett omdebatterat ämne och de senaste årens kunskapsfall bland svenska elever visar på stor förbättringspotential. Att höja utbildningskvaliteten i svensk skola framstår som en av de viktigaste framtidsfrågorna.

Samtidigt varierar effektiviteten inom skolområdet mellan Sveriges kommuner. Vissa kommuner lyckas väsentligt bättre både vad gäller elevernas resultat och kostnader för skolan. Ett viktigt första steg för att förbättra skolan skulle kunna vara att lära av de bästa kommunerna i Sverige.

PWC har på uppdrag av Svenskt Näringsliv skrivit en rapport där en metod för att utvärdera effektiviteten i skolan utvecklats. Förenklat tar metoden hänsyn både till elevernas resultat och kommunens kostnader för skolan. Med hjälp av den metoden granskas sedan kommunsverige och de svenska kommunerna rangordnas. Rapporten studerar både effektivitet i nuläget och hur kommuner har förändrats över tid. Metoden appliceras även på Kunskapsskolan. I rapporten görs även en genomgång av vad som kännetecknar de effektiva kommunerna och Kunskapsskolan.

Författare